راهنمای قدم به قدم روشن کردن مو با اکسیدان

به گزارش مجله پیامک مسعود، اکسیدان مو یک عنصر کلیدی در فرایند رنگ کردن و روشن کردن رنگ مو به شمار می رود. اکسیدان یک کرم مایع یا کرمی است که با رنگ مو یا پودر دکلره ترکیب می گردد تا فرایند رنگ کردن یا روشن کردن مو را فعال کند. ترکیب اصلی در اکسیدان مو هیدروژن پراکسید است که به عنوان عامل اکسیداسیون عمل می نماید. در این مطلب با روشن کردن مو با اکسیدان آشنا می شویم.

راهنمای قدم به قدم روشن کردن مو با اکسیدان

هیدروژن پراکسید در ترکیب با رنگ مو یا پودر دکلره با رنگدانه های مو واکنش نشان می دهد تا رنگ آن را تغییر داده یا رنگ مو را روشن کند. مقدار هیدروژن پراکسید موجود در اکسیدان مقدار روشنایی مو را معین می نماید. نکته قابل توجه این است که استفاده از حجم های بالاتر اکسیدان در صورت استفاده نامناسب می تواند به موها آسیب برساند. بهتر است همواره با یک متخصص استایل مو یا رنگ مو مشورت کنید تا مقدار مناسب اکسیدان برای نوع مو و نتیجه دلخواهتان را معین کند.

اکسیدان های مو علاوه بر هیدروژن پراکسید حاوی ترکیباتی مانند امولسیون نماینده ها، عوامل ضخامت بخش و حالت دهنده ها برای بهبود سازگاری ترکیب و محافظت از مو هنگام فرایند رنگ کردن مو هم است.

انواع اکسیدان

اکسیدان های مو مقدار های متفاوتی از هیدروژن پراکسید دارند. هرچقدر میزان هیدروژن پر اکسید بیشتر باشد قدرت روشن نمایندگی آن بیشتر خواهد بود.

اکسیدان 10 ولوم با پراکسید 3 درصد

اکسیدان ولوم 10 ضعیف ترین و کم خطرترین اکسیدان بوده و فقط می تواند موها را یک درجه تیره کند. این حجم برای موهای ظریف و نازکی که قدرت کافی برای نگهداشتن حجم بیشتر اکسیدان را ندارند مناسب است. با این اکسیدان فقط می توانید از موی روشن به موی تیره تر تغییر رنگ دهید و برعکس آن امکان پذیر نیست.

اکسیدان ولوم 20 هیدروژن پراکسید 6 درصد

در صورتی که می خواهید یک یا دو سطح موهای تان را روشن تر کنید از این اکسیدان بهره ببرید. این مدل اکسیدان به علت قدرت روشن نمایندگی بالاتری که دارد برای موهای ضخیم مناسب تر است و این بدان معنا است که آسیب بیشتری هم به موها می رساند. این اکسیدان رایج ترین انتخاب برای خاکستری کردن کامل موها است.

اکسیدان ولوم 30 هیدروژن پراکسید 9 درصد

اکسیدان ولوم 30 تا سه درجه موها را روشن تر ساخته و این امکان را فراهم می نماید که رنگدانه های بیشتری به موها نفوذ نمایند. اگرچه به علت داشتن مقدار پراکسید بالاتر آسیب بیشتری به موها وارد خواهد شد. بنابراین این اکسیدان تنها برای مواردی که موهای تان آسیب دیده نیست و در پی رنگ موهای روشن تر هستید مناسب است.

اکسیدان ولوم 40 هیدروژن پراکسید 12 درصد

استفاده از اکسیدان ولوم 40 بدون استفاده از پودر دکلره توصیه نمی گردد. این اکسیدان مضرترین مدل برای موها است و تنها زمانی استفاده می گردد که در پی بیشترین مقدار روشنی در موهای تان باشید. هنگامی که این اکسیدان را با پودر دکلره ترکیب کنید می تواند 5 تا 8 درجه موهای تان را روشن تر کند.

انتخاب اکسیدان به رنگ موهایی که خودتان دارید و رنگ موهایی که می خواهید به آن ها برسید بستگی دارد. به عنوان مثال اکسیدان ولوم 10 روشنایی زیادی به ویژه در ترکیب با شامپو و نه پودر دکلره ایجاد نمی نماید. بنابراین توصیه می گردد از یک اکسیدان ولوم 20 یا 30 بهره ببرید.

بعلاوه نباید از اکسیدان ولوم 30 بالاتر بروید زیرا اکسیدان ولوم 40 نه تنها به تجربه کار زیادی احتیاج دارد بلکه نوع موهایی که با آن تعامل دارند هم بسیار اندک هستند. بنابراین کار با آن را به افراد حرفه ای و متخصص بسپارید.

روشن کردن مو با اکسیدان و شامپو

  • دو قاشق غذاخوری از اکسیدان انتخابی را در کاسه بریزید.
  • شامپو را اضافه نموده و توجه داشته باشید که نباید زیاد از حد از شامپو بهره ببرید زیرا میزان بیش از حد آن می تواند باعث رقیق شدن اکسیدان شده و اثربخشی آن را کاهش دهد تنها به میزانی که روزانه از آن استفاده می کنید و کف می نماید اکتفا کنید.
  • این مرحله اختیاری است اما در صورتی که همچنان احساس می کنید موهای تان برای این فرایند خیلی خشک است می توانید میزان کمی نرم نماینده به ترکیب اضافه کنید.
  • ترکیب را به خوبی هم بزنید تا خمیر یکدستی ایجاد گردد.

در ادامه گام به گام روشن کردن مو با اکسیدان و شامپو را توضیح می دهیم. در ابتدا باید وسایلی که برای روشن کردن مو احتیاج دارید را آماده کنید.

  • اکسیدان دلخواه
  • شامپو
  • یک کاسه پلاستیکی
  • یک حوله و تیشرت کهنه
  • کلیپس های مو
  • براش اعمال مواد
  • دستکش های لاستیکی
  • کلاه دوش یا کیسه پلاستیکی

گام اول: در ابتدا یک تست حساسیت انجام دهید

مطمئن شوید که برای اطمینان از اینکه پوستتان به محصولی حساسیت ندارد حتما میزان کمی از خمیر را از طریق یک پنبه نخی روی قسمت داخلی آرنج خود بمالید و پخش کنید. چند دقیقه منتظر بمانید. در صورتی که هرگونه واکنشی مانند خارش یا قرمزی در این مدت روی پوستتان رخ داد از خمیر استفاده نکنید. در خاتمه آرنج خود را با آب گرم آبکشی کنید.

گام دوم: موهای خود را خیس کنید

لباس های کهنه ای که اگر لکه های خمیر روی آن ها بریزد اشکالی ندارد را بپوشید. موهای خود را مانند زمانی که می خواهید به آن شامپو بزنید خیس کنید و از یک حوله خشک برای گرفتن آب اضافی بهره ببرید زیرا این ترکیب روی موهایی که کمی مرطوب باشند بهتر نتیجه می دهد.

گام سوم: دستکش ها را پوشیده و اعمال ترکیب را آغاز کنید

پس از پوشیدن دستکش های پلاستیکی، از طریق یک براش مخصوص رنگ کردن خمیر را روی موها اعمال کنید. در صورتی که می خواهید فقط بعضی نقاط موهای تان را روشن کنید روی همان نقاط تمرکز کنید. در صورتی که می خواهید همه موهایتان را روشن کنید از میانه بلندی موها آغاز نموده و به سمت انتهای آن بروید. اگر به یکباره ترکیب را از پایین به ریشه اعمال کنید، ریشه ها روشن تر از سایر قسمت های مو خواهند شد. علت این مساله هم این است که گرمای متصاعد شده از پوست سر باعث می گردد ترکیب سریع تر کار نموده و فعال تر گردد.

گام چهارم: موها را با یک کلاه دوش بپوشانید

درست پس از اینکه موهای تان را به ترکیب آغشته کردید باید یک کلاه دوش یا کیسه پلاستیکی را روی سر خود بکشید. این کار باعث می گردد گرمای طبیعی بدن به دام افتاده و سرعت فرایند رنگ شدن موها را افزایش می دهد.

گام پنجم: اکنون باید صبر کنید

زمان پردازش ترکیب حدود 30 دقیقه است و هیچگاه بیشتر از 30 دقیقه صبر نکنید زیرا آسیب جدی به موهای تان وارد می گردد. در طول این مدت 30 دقیقه هر چند مدت یکبار کلاه را برداشته و موهای تان را آنالیز کنید و ببینید که آیا به سطح دلخواهتان رسیده است یا خیر.

گام ششم: موهای تان را با آب گرم آبکشی کنید

هنگامی که موهای تان به سطح دلخواهتان رسید یا 30 دقیقه گرم شد زمان آن فرا رسیده که موهای تان را با آب ولرم به صورت کامل آبکشی کنید. نکته قابل توجه این است که نباید از آب خیلی داغ یا خیلی سرد بهره ببرید زیرا در این حالت موهایتان بسیار ضعیف و آسیب پذیر است و ممکن است مقدار آسیب موهای تان بیشتر گردد.

گام هفتم: اجازه دهید موهای تان خشک گردد

اجازه دهید موهای تان در هوای آزاد خشک گردد و نتیجه نهایی را مشاهده کنید.

روشن کردن مو با اکسیدان خالی

برای روشن کردن مو با اکسیدان خالی به وسایل زیر احتیاج دارید:

      • یک بطری اکسیدان کرمی (ولوم 20 یا 30)
      • براش مخصوص رنگ کردن مو
      • کاسه کوچک
      • کلاه دوش
      • کلیپس مو

نخستین گام روشن کردن موها با اکسیدان خالی محافظت از پوست است. به این منظور خط رویش موی خود را با وازلین و در صورت وجود چسب تزریق بپوشانید و دستکش هایتان را بپوشید. حال آماده رنگ کردن هستید. ترکیبی درست کنید که نصف آن آب و نصف دیگرش اکسیدان باشد. آن را در یک بطری ریخته در ابتدا روی قسمت کوچکی اسپری کنید. این کار به منظور آنالیز نداشتن حساسیت به ترکیب و آنالیز رضایتتان از رنگ نتیجه است. پس از اینکه از رنگ حاصل راضی بودید گردن و شانه هایتان را با یک حوله تمیز شسته و نگران لکه دار شدن نباشید.

در ابتدا از کلیپس های مو برای تقسیم کردن موهای تان به 5-4 قسمت مساوی بهره ببرید. این کار باعث می گردد مطمئن شوید که همه قسمت های موهای تان را رنگ می کنید و جایی بدون رنگ نمی ماند. سپس میزان کافی اکسیدان را داخل کاسه بریزید تا سرتان را بپوشاند. سپس همه موهای تان را با ترکیب اکسیدان آغشته کنید و اجازه دهید به مدت یک ربع تا یک ساعت بماند. سپس موهای تان را به خوبی آبکشی کنید.

آموزش ترکیب رنگ مو با اکسیدان

هنگام روشن کردن رنگ مو باید یک اکسیدان را با رنگ مویی به دلخواه خود ترکیب کنید. اکسیدان ها در ولوم های مختلفی وجود دارند. هرچقدر مقدار ولوم اکسیدانی که استفاده می کنید بالاتر باشد رنگ موهای تان روشن تر خواهد شد. اکسیدان ها در انواع ولوم 10، 20، 30 و 40 در بازار وجود دارند. ولوم های 30 و 40 بیشترین مقدار روشنایی رنگ مو را فراهم نموده و باید زمانی که می خواهید موهای تان بیش از حد روشن گردد استفاده شوند. این در حالی است که اکسیدان ولوم 10 تنها موها را یک یا دو درجه روشن می نماید.

برای ترکیب رنگ مو با اکسیدان دستورالعمل های روی محصولی که خریداری نموده اید را به دقت بخوانید زیرا همه اکسیدان ها و رنگ موها به صورت یکسان ساخته نشده اند و همه رنگ موها را نمی توان با اکسیدان ترکیب کرد.

  • برای محافظت از دست هایتان در برابر اکسیدان و رنگ موهای شیمیایی یک جفت دستکش پلاستیکی بپوشید.
  • در صورتی که نگران آسیب دیدگی هستید یک حوله را دور قسمتی که در حال رنگ کردن آن هستید قرار دهید. برای محافظت از لباس خود یک حوله را روی شانه هایتان قرار دهید.
  • یک پیمانه رنگ مو را با دو پیمانه اکسیدان را داخل یک کاسه با هم ترکیب کنید.
  • ترکیب را تا زمانی که به خوبی مخلوط گردد با براش یا اپلیکاتوری که روی موهای تان بهره ببرید هم بزنید.
  • ترکیب را درست پس از زمانی که دو محصول را به خوبی با هم ترکیب کردید روی موهای تان اعمال کنید.
  • در صورتی که موهای تیره رنگی دارید برای از بین بردن تناژهای نارنجی یا زرد باید پس از این فرایند از یک تونر بهره ببرید.
  • شماره اکسیدان برای موی سفید ولوم 20 است.

میزان پودر دکلره و اکسیدان چقدر باید باشد؟

در روشن کردن مو با اکسیدان، نسبت استاندارد ترکیب پودر دکلره و اکسیدان به این صورت است که باید یک پیمانه پودر دکلره را با دو پیمانه اکسیدان ترکیب کنید. این کار ترکیبی کرمی را به شما می دهد که اعمال کردن آن روی موها ساده بوده و می توانید به سرعت کار را انجام دهید و از ایجاد نتایج ناهمگون هم جلوگیری می نماید.

نکته قابل توجه این است که این نسبت برای همه اکسیدان ها با ولوم های مختلف یکسان است و ولوم اکسیدان تغییری در مقدار حجم ترکیبی آن با پودر دکلره ایجاد نمی نماید.

اکسیدان بیشتر رنگ را روشن می نماید یا تیره؟

اکسیدان به تنهایی موها را روشن تر یا تیره تر نمی نماید. هدف اصلی آن فعالسازی مولکول های رنگ موجود در رنگ مو است و به آن ها یاری می نماید که برای ایجاد یک نتیجه دائمی به ساقه مو نفوذ نمایند. بنابراین در صورتی که در پی رنگ های روشن تر یا تیره تر هستید باید به رنگ موی انتخابی تان توجه کنید. استفاده بیش از مقدار از اکسیدان در رنگ مو باعث آسیب زدن به موها می گردد. هر چقدر هیدروژن پراکسید موجود در اکسیدان بیشتر باشد رنگ موها روشن تر می گردد.

با سه صفر و اکسیدان 12 مو را روشن کنیم؟

از رنگ سه صفر برای روشن تر کردن رنگ طبیعی مو و رساندن آن به پایه دلخواه استفاده می گردد. برای روشن تر کردن موها با رنگ سه صفر و اکسیدان 12:

  • باید با در نظر گرفتن مقدار حجم موها یک پیمانه رنگ سه صفر و دو پیمانه اکسیدان 12 را در یک کاسه پلاستیکی با هم مخلوط کنید.
  • در ابتدا برای افزایش سرعت و رنگ کردن راحت تر موها را به چهار قسمت تقسیم کنید.
  • سپس رنگ کردن را از پشت سر یا اولین لایه ای که پشت سر نگه داشته اید آغاز کنید.
  • با آغشته کردن برس به مواد از ریشه تا نوک موها را به صورت کامل با مواد پوشش دهید.
  • سپس لایه های دیگر را هم رنگ کنید.
  • پس از خاتمه رنگ کردن کل موها، یک کلاه پلاستیکی را روی سر کشیده و تا یک ساعت صبر کنید. طی این یک ساعت رنگ موها را چک کنید و به محض رسیدن به روشنی دلخواه آن ها را بشویید.

رنگ مو با دارچین و اکسیدان

دارچین به تنهایی می تواند رنگ موها را روشن تر کند. ممکن است در جاهای مختلف مشاهده کنید که این ماده به رنگ های دست ساز روشن نماینده اضافه شده است اما بخواهید از خود دارچین برای دستیابی به موهای روشن تر بهره ببرید. به این منظور باید:

  • نصف پیمانه نرم نماینده مو
  • 2 قاشق غذاخوری پودر دارچین

را با هم ترکیب کنید تا به صورت خمیر در بیاید و آن را روی موی مرطوب اعمال کنید. سپس به مدت سه تا چهار ساعت یا یک شب تا صبح صبر کنید و سر خود را با کلاه دوش بپوشانید. در نهایت موهای تان را بشویید.

رنگ کردن مو با قهوه و اکسیدان

قهوه می تواند رنگ موهای تان را یک یا دو درجه تیره تر نموده و حتی قسمت های سفید موها را پوشش دهد. برای رنگ کردن موها با قهوه باید:

  • یک فنجان قهوه رست تیره دم کنید.
  • نصف فنجان قهوه را با دو قاشق غذا خوری پودر قهوه و یک فنجان نرم نماینده مو ترکیب کنید.
  • ترکیب را روی موی تمیز و مرطوب اعمال کنید.
  • اجازه دهید ترکیب حداقل یک ساعت بماند و سپس آن را بشویید.
  • در صورت احتیاج این روند را تکرار کنید.

قهوه تغییر شگرفی در موهایتان ایجاد ننموده و مدت زمان زیادی باقی نمی ماند.

منابع: Healthline، GoBeauty، You Probably Need a Haircut، Well-Kept Beauty

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 7 آذر 1402 بروزرسانی: 7 آذر 1402 گردآورنده: masuodsms.ir شناسه مطلب: 2166

به "راهنمای قدم به قدم روشن کردن مو با اکسیدان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای قدم به قدم روشن کردن مو با اکسیدان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید