راهنمای مسیریابی در برف

به گزارش مجله پیامک مسعود، طبیعت گردی در فصل زمستان، همیشه با مخاطرات فراوانی همراه است. از زمانی که با اتومبیل وارد جاده می شوید تا هنگامی که قدم در طبیعت کوهستانی می گذارید، خطر در کمین شماست.

راهنمای مسیریابی در برف

خبرنگاران : هنگام درگیر شدن با هوای نامساعد و توفانی، بردبار باشید و هرگز اجازه ندهید ترس و نگرانی و آشفتگی بر شما چیره گردد. در این شرایط، پس از استقرار در یک محل مناسب و روشن کردن آتش، با خود فکر کنید و با دقت مسیری را که آمده اید به یاد آورید و ببینید در کدام جهت راهپیمایی نموده اید؟ از چه زمین هایی عبور نموده اید؟ و در آغاز راهپیمایی، خورشید کدام طرف شما بوده؟ در سمت راست یا چپ یا جهت روبه رو یا پشت سرتان؟ البته زمان حرکت را از قلم نیاندازید. ببینید باتوجه به مسیری که آمده اید، حالا خورشید در کدام طرف شماست.

اکنون با آنالیز اطلاعات به دست آمده، شاید بتوانید موقعیت خود را تشخیص دهید. به ساعت نگاه کنید. اگر فرصت داشتید، محیط اطرافتان را آنالیز کنید و بعد، با قطب نما جهت شمال را معین نموده و منطقه را با دقت وارسی کنید تا علائم راهنما مثل دریاچه، رودخانه، کوه یا دره را روی نقشه پیدا کنید.

به این ترتیب، می توانید به سرعت راه خروج از طبیعت را پیدا کنید. در طبیعت گردی، نقشه می تواند بزرگترین وسیله برای پیدا کردن مسیر باشد. ضروری است با انواع نقشه های منطقه ها آشنا شوید تا به آسانی بتوانید در برنامه های خود از آن بهره ببرید.

قطب نما

یک طبیعت گرد، از طریق قطب نما می تواند نقشه ای را دقیق، کامل و بدون اشتباه بخواند. بهتر است در تمام طول راه، مسیر حرکت گروه را با آنالیز نقشه و نشانه های طبیعی بیابید.

به طور کلی هر یک از افراد گروه باید نقشه خوانی، کابرد قطب نما و موقعیت یابی در طبیعت را به خوبی بداند. اگر نقشه یا قطب نما ندارید، سعی کنید در هر گردشی که به اطراف می کنید، ردپای خود را تعیین کنید و علائمی را در مسیر خود به خاطر بسپارید و پس از هر گردش در محیط اطراف، مجدداً به محل آتش برگردید. اگر علائم خاصی ندیدید، به محل استقرار خود برگردید و دوباره جهت دیگری را امتحان کنید.

راه حل شب مانی

مسیر را با دقت علامت گذاری کنید تا بتوانید به راحتی برگردید. اگر بازهم نتوانستید موقعیت خود را تشخیص دهید، بلافاصله برای گذراندن شب آماده شوید.

این نکته مهم و اساسی را به یاد داشته باشید که باید 3 ساعت قبل از تاریکی هوا، کارهای دیگر را رها نموده و آماده چادر زدن برای گذران شب بشوید. لباس هایتان را خشک نگه دارید، چون سلامت شما در این شرایط بسیار اهمیت دارد. مثلاً اگر احساس می کنید پاهایتان خسته است، به راهپیمایی در اطراف ادامه ندهید و اگر زخمی هستید، آن را مداوا کنید، چرا که درد و خونریزی، موجب عدم کارایی شما می گردد.

برای محافظت چشمانتان نباید به طور مستقیم به برف یا انعکاس نورخورشید بر آن نگاه کنید. عینک آفتابی در منطقه ها کوهستانی پربرف بسیار اهمیت دارد. برای اینکه آتش شما دود کند، بهتر است از چوب های تر و خاروخاشاک و برگ درختان بهره ببرید تا احیاناً بتوانید کسانی را نسبت به موقعیت خود، مطلع کنید.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 9 دی 1402 بروزرسانی: 9 دی 1402 گردآورنده: masuodsms.ir شناسه مطلب: 2170

به "راهنمای مسیریابی در برف" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای مسیریابی در برف"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید