معروف ترین هرم ها در دنیا

به گزارش مجله پیامک مسعود، هرم‌ها از جمله شگفت‌انگیزترین و پرطرفدارترین آثار باستانی در سراسر دنیا هستند. ساخت این بناهای عظیم و دقیق که نمادی از توانایی‌های مهندسی و معماری بشر در دوران باستان بوده‌اند، همواره حیرت‌برانگیز بوده است. در این مقاله قصد داریم به بررسی جزئیات و ویژگی‌های مهم‌ترین و معروف‌ترین هرم‌های دنیا بپردازیم:

معروف ترین هرم ها در دنیا

برای دریافت مشاوره و خدمات تخصصی گردشگری و سفر به سراسر دنیا با bestcanadatours.com مجری مستقیم تورهای مسافرتی و گردشگری همراه باشید.

هرم بزرگ جیزه در مصر

بدون شک معروف‌ترین و شناخته شده‌ترین هرم جهان، هرم بزرگ جیزه در اهرام جیزه در مصر است. این هرم عظیم در حدود 2560 سال قبل از میلاد توسط فرعون خوفو ساخته شد و با ارتفاع 146 متر، برای مدت‌ها بلندترین بنای ساخت بشر به‌شمار می‌رفت. ساخت این هرم 20 سال به طول انجامید و برای ساخت آن از 2/3 میلیون تخته سنگ استفاده شده است. هرم جیزه تنها باقی‌مانده از عجایب هفتگانه جهان باستان است.

هرم بزرگ جیزه یکی از معروف‌ترین و شگفت‌انگیزترین آثار باستانی جهان است که در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز ثبت شده است.

این هرم عظیم در مجموعه‌ای متشکل از سه هرم بزرگ در شهر جیزه در کشور مصر واقع شده است. ساخت هرم بزرگ جیزه در حدود 2560 قبل از میلاد به دستور فرعون خوفو آغاز و در حدود 20 سال به پایان رسید.

این هرم 146 متر ارتفاع دارد که برای مدت‌ها بلندترین بنای ساخت بشر محسوب می‌شد. قاعده هرم 230 متر طول دارد و هر ضلع آن حدود 230 متر است. حجم هرم بزرگ جیزه حدود 2.5 میلیون متر مکعب تخمین زده می‌شود.

برای ساخت هرم از حدود 2.3 میلیون تخته سنگ استفاده شد که هرکدام به طور میانگین 2.5 تن وزن داشتند. این سنگ‌ها از معادن سنگ آهک در شرق رود نیل تهیه می‌شدند.

هرم جیزه تنها یکی از عجایب هفت‌گانه جهان باستان است که تا به امروز باقی‌مانده است. ساختمان داخلی هرم شامل اتاقک‌ها و راهروهای متعددی است که به محفظه اصلی و آرامگاه فرعون ختم می‌شود.

این هرم نمادی از توانایی بشر در طراحی و ساخت بناهای بی‌نظیر در دوران باستان است و همچنان یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری در مصر و جهان به شمار می‌رود.

هرم خوفو در جیزه

هرم بعدی که یکی از معروف‌ترین هرم‌ها به‌شمار می‌رود، هرم خوفو است که در همان مجموعه اهرام جیزه واقع شده و تنها چند صد متر با هرم بزرگ فاصله دارد. این هرم در سال 2520 قبل از میلاد ساخته شد و اندکی از هرم بزرگ کوتاه‌تر است. برخلاف هرم بزرگ که هنوز روکش سنگی دارد، روکش سنگی هرم خوفو در قرن‌های گذشته از بین رفته است.

هرم منکاورع در جیزه

سومین هرم معروف در مجموعه اهرام جیزه، هرم منکاورع است که در سال 2490 قبل از میلاد بنا شد. این هرم نسبتاً کوچک‌تر از دو هرم دیگر است اما همچنان یکی از معروف‌ترین هرم‌های جهان محسوب می‌شود. روکش سنگی این هرم نیز از بین رفته و تنها هسته مرکزی آن برجای مانده است.

هرم خورشید در کشور مکزیک

هرم خورشید یکی از بزرگترین و معروف‌ترین آثار به جا مانده از تمدن مایا در مکزیک است.

این هرم در شهر تئوتیهواکان در ایالت یوکاتان واقع شده است. هرم خورشید از بزرگترین اهرام موجود در قاره آمریکا محسوب می‌شود.

این بنای عظیم که از سنگ آهک ساخته شده، دارای چهار ضلع و ارتفاعی در حدود 30 متر است.

قدمت هرم خورشید به حدود 200 تا 300 میلادی بازمی‌گردد و امروزه یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری در مکزیک به‌شمار می‌رود.

هرم خیوس در یونان

از دیگر هرم‌های بسیار مشهور در سراسر دنیا می‌توان به هرم خیوس در یونان اشاره کرد که در سده سوم قبل از میلاد ساخته شده و در زمان خود یکی از عجایب هفتگانه جهان به‌شمار می‌رفته است. این هرم در اصل یک بنای آرامگاهی بوده که امروزه تنها خرابه‌هایی از آن برجای مانده است.

با بررسی اجمالی پنج مورد از معروف‌ترین هرم‌های جهان، می‌توان دریافت که این بناها نه تنها از لحاظ معماری و ساختاری حیرت‌انگیز هستند، بلکه نمادهایی از تمدن‌ها و فرهنگ‌های متفاوتی هستند که در طول تاریخ در نقاط مختلف جهان ظهور کرده‌اند.

انتشار: 24 مهر 1402 بروزرسانی: 24 مهر 1402 گردآورنده: masuodsms.ir شناسه مطلب: 573

به "معروف ترین هرم ها در دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معروف ترین هرم ها در دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید