اثرات غیر مستقیم صنعت گردشگری بر کشورها

به گزارش پیامک مسعود، تحلیل اثر غیر مستقیم مالی گردشگری بر معیارهایی مانند فراوری ناخالص داخلی (GDP) ، استخدام و رشد مالی به این منظور صورت گرفته است که نشان دهد چطور گردشگری می تواند بر رشد مالی به ویژه در مواقع بحرانی اثر گذار باشد. مساله بازدهی و برگشت سرمایه در این صنعت در مقایسه با سایر بخشها نشان می دهد که گردشگری پتانسیل این را دارد تا یک جهش در فعالیت های مالی بوجود بیاورد.

اثرات غیر مستقیم صنعت گردشگری بر کشورها

اگر علاقمند به سفر با بهترین تور کانادا 7 روزه هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور کانادا از تورنتو، مونترال و ابشار نیاگارا دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

اثرات غیر مستقیم گردشگری بر فراوری ناخالص داخلی

گردشگری یکی از عناصر اصلی اقتصاد خدماتی است و 30 درصد تجارت در خدمات را به خود اختصاص می دهد. بر اساس نتایج درآمدها، کشورهای عضو T20 حدودا 70 درصد از فعالیت جهانی گردشگری جهان را شکل می دهند. یک شاخص حیاتی که گردشگری می تواند بر آن اثر گذار باشد فراوری ناخالص داخلی است و در کشورهای T20،

45 درصد این شاخص به گردشگری اختصاص دارد. این اثرات مالی غیر مستقیم، که شامل خرید کالا یا خدمات و هزینه های عمومی در گردشگری می شوند، محرک های مهم رشد مالی هستند. گردشگری، به ویژه در بخش

هتل داری و خدمات غذایی، یکی از معدود بخشهای اقتصاد است که در مرکز زنجیره فراوری قرار گرفته است؛ نه تنها برای محصولات غذایی و کشاورزی، بلکه برای کالاهای

سرمایه ای و مصرفی.

تحلیل کشورهای T20 نشان می دهد که سهم گردشگری، به ویژه در کشورهایی که تقاضای داخلی (بومی) زیاد برای گردشگری وجود دارد، بسیار حائز اهمیت است. این تحلیل ها برای کشورهایی که با ترکیب دو عنصر پایه ای یعنی تقاضای داخلی و بین المللی (غیر بومی) توانسته اند گردشگری خود را توسعه بدهند، نیز نتایج یکسانی خواهد داشت.

- دلیل اول این است که در این کشورها تقاضای داخلی زیادی وجود دارد، بنابراین بخش گردشگری می تواند

وسیع تر گردد.

- دلیل دیگر این است که یک طیف وسیعی از کالاها و خدمات متغیر و رقابتی برای ارائه وجود دارد.

اگر اقتصاد را به عنوان یک کل در نظر بگیریم، با این پژوهش در می یابیم که سهم نسبی این اثرات چقدر است. این پژوهش برای تعدادی از کشورهای T20 صورت گرفته که یک زنجیره فراوری گردشگری رقابتی ایجاد نموده اند.

براساس اطلاعات و پیش بینی های بدست آمده توسط مجمع سفر و گردشگری جهانی (WTTC)، در چندین کشور اثرات غیر مستقیم گردشگری به طور ویژه ای زیاد هستند به طوری که 6% فراوری ناخالص داخلی را تشکیل می دهند. این به این معنی است که خصوصی سازی در گردشگری می تواند نشانگر سهم قابل ملاحظه ای از مجموع بازدهی یک کشور باشد.

این نتایج نشان می دهند که گردشگری پتانسیل این را دارد که یک تاثیر اساسی بر رشد تمام کشورها داشته باشد و این امر بر اساس سیاست داخلی هر کشور در ارتقای این صنعت معین می گردد. برای توسعه گردشگری سرمایه گذاری اساسی ضروری است. سرمایه ای که قابل مقایسه با صنایع سنگین مانند سیستمهای مخابراتی، شبکه و الکتریسیته، توزیع آب آشامیدنی، شبکه های حمل و نقل و جاده ای و غیره باشد.

ضروری است این را بدانیم که نگاه ما به سرمایه گذاری در این بخش باید بلند مدت باشد. به خصوص در صنعت هتل داری که بخشی از گردشگری است و برای رسیدن به بازدهی باید حداقل 10 سال زمان صرف گردد. در این شرایط، فقط زمانی گردشگری می تواند نقشی موثر را ایفا نماید که پیش بینی ها برای رشد تقاضا به قدری خوب باشد تا بتوان پروژه های سرمایه گذاری را شروع نمود و زیربنایی قوی ایجاد کرد و در نهایت به سرمایه گذاری موثر و دلخواه دست یافت.

اثرات غیر مستقیم گردشگری بر کاریابی و استخدام

سازمان بین المللی کارگران (ILO) تخمین زده است که گردشگری در سال 2010، 253 میلیون شغل در سراسر جهان ایجاد نموده است. تاثیر غیر مستقیم گردشگری به خلق موقعیت های شغلی، اهمیت آن را برای استخدام در زنجیره تامین گردشگری نشان می دهد.

هر چند که اثر غیر مستقیم پایین تر از اثرات مستقیم قرار می گیرند، اما در جایی که زنجیره تامین گردشگری به دنبال فراوری بازار محلی برای کالا و خدمات است، مزایای غیر مستقیم گردشگری بزرگ تر هستند. گردشگری همچنین با تشویق به خلق شغل جدید برای جوانان، اثر کیفی نیز دارد. معمولا این نوع شغل ها در کشورها، مشاغل فصلی به حساب می آیند که می توان با ارتقای سطح کیفیت آنها تضمین کرد که به شغلهای دائمی تبدیل شوند. بنابراین جوانان چندیدن مهارت را یاد خواهند گرفت.

از این رو صنعت گردشگری سبب می گردد که احتیاج شدیدی به آموزش ایجاد گردد. در نتیجه یکی از اثرات غیر مستقیمی که توسط مشاغل گردشگری ایجاد می گردد این است که کشورهای T20، به ویژه در اروپا و آمریکای شمالی بتوانند گردشگری، هتل و آموزش خود را اصطلاحا صادر نمایند.

کشورهای وابسته باید سایر بخش های مالی خود را نیز تقویت نمایند و آنها را به صنعت گردشگری پیوند دهند. برای نمونه، این کشورها به جای وارد کردن کالا که به نشت مالی منجر می گردد می توانند کالاهایشان را خود فراوری نمایند (مثلاً با توسعه روش های کشاورزی یا ماهی گیری). نوع گردشگری نیز بر میزان نشت مالی تأثیر می گذارد.

منبع: الی گشت
انتشار: 21 بهمن 1398 بروزرسانی: 30 فروردین 1399 گردآورنده: masuodsms.ir شناسه مطلب: 574

به "اثرات غیر مستقیم صنعت گردشگری بر کشورها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اثرات غیر مستقیم صنعت گردشگری بر کشورها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید