انتقاد دفتر حقوق بشر سازمان ملل از سوئیس به خاطر ممنوعیت پوشش صورت زنان مسلمان

به گزارش مجله پیامک مسعود، پس از آنکه رای دهندگان سوئیسی ممنوعیت را بر پوشش های چهره همچون برقع و نقاب که بعضا زنان مسلمان استفاده می نمایند، تایید کردند، دفتر حقوق بشر سازمان ملل نگرانی خود را از پیوستن بالقوه سوئیس به جمع کشورهایی که در آنها تبعیض فعالانه علیه زنان مسلمان قانونی است، ابراز کرد.

انتقاد دفتر حقوق بشر سازمان ملل از سوئیس به خاطر ممنوعیت پوشش صورت زنان مسلمان

به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، رای دهندگان سوئیسی روز یکشنبه در رفراندومی برنامه ممنوعیت استفاده از پوشش های کامل صورت همچون برقع و نقاب که زنان مسلمان استفاده می نمایند و همچنین ماسک های اسکی و دستمال های صورت که بعضی از معترضان آنها را می پوشند، تایید کردند.

این اقدام پوشش چهره افراد در مکان های عمومی را ممنوع خواهد نمود البته استثناهایی نیز خواهد داشت، از جمله به دلایل بهداشتی همچون زدن ماسک برای یاری به جلوگیری از شیوع ویروس کرونا. مقامات سوئیس در حال حاضر دو سال فرصت دارند تا قانون جامعی را در این خصوص تدوین نمایند.

راوینا شمداسانی، یکی از سخنگویان دفتر حقوق بشر سازمان ملل ضمن اذعان به اینکه این یک موضوع تفرقه افکن است، گفت: زنان نباید به پوشاندن چهره های خود مجبور شوند اما استفاده از قانون برای دیکته کردن اینکه زنان چه چیزی باید بپوشند از دیدگاه حقوق بشری مشکل ساز است.

وی در یکی از نشست های متداول سازمان ملل در ژنو به خبرنگاران گفت: این ممنوعیت قانونی بر پوشش های چهره بی جهت آزادی زنان برای نشان دادن مذهب یا عقایدشان را محدود خواهد نمود و تاثیر وسیع تری بر حقوق بشرشان دارد.

راوینا شمداسانی اضافه کرد: توافق نامه برجسته حقوق بشری میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی بعضی محدودیت ها بر چنین آزادی را برای حفظ امنیت، بهداشت، نظم و اخلاق عمومی اجازه می دهد اما توجیهات مبهم درباره اینکه چطور پوشش های چهره تهدید محسوب می شوند، قانونی و مشروع نیستند.

این در حالی است که دولت سوئیس با پیشنهاد این رفراندوم مخالف بود و پوشش های کامل صورت را یک پدیده حاشیه ای دانسته است. کارشناسان برآورد می نمایند که حداکثر چند ده زن مسلمان در سوئیس با جمعیتی 8.5 میلیون نفری از پوشش های کامل صورت استفاده می نمایند. برقع و نقاب در کشورهای حوزه خلیج فارس و یا افغانستان رایج تر هستند.

یکی از احزاب پوپولیست و جناح راست سوئیس به شدت از این اقدام حمایت نموده در حالی که احزاب جناح چپ مخالف آن هستند. این تاییدیه سوئیس را به جمع کشورهایی چون بلژیک و فرانسه که در حال حاضر اقدامات مشابهی را اعمال نموده اند، می کشاند.

راوینا شمداسانی گفت: اکنون که این ابتکار عمل در پی یک کمپین تبلیغاتی سیاسی با صداهای قوی بیگانه ستیزی تایید شده، سوئیس به جمع اندک کشورهایی که در آنها تبعیض فعالانه علیه زنان مسلمان قانونی است، می پیوندد و این عمیقا باعث تاسف است.

این سخنگو تاکید نمود: چنین ممنوعیتی می تواند باعث به حاشیه راندن بیشتر زنان مسلمان در زمانی گردد که آنها تبعیض ، رفتارهای کلیشه ای، خصومت و حتی در بعضی موارد خشونت های فیزیکی رو به افزایشی را به خاطر پوششان گزارش داده اند.، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 20 فروردین 1400 بروزرسانی: 20 فروردین 1400 گردآورنده: masuodsms.ir شناسه مطلب: 1410

به "انتقاد دفتر حقوق بشر سازمان ملل از سوئیس به خاطر ممنوعیت پوشش صورت زنان مسلمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتقاد دفتر حقوق بشر سازمان ملل از سوئیس به خاطر ممنوعیت پوشش صورت زنان مسلمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید