تردیدها و نگرانی ها نسبت به توافق صلح آمریکا با طالبان

به گزارش مجله پیامک مسعود، در حالی که مذاکره کنندگان آمریکا و طالبان به تلاششان برای به خاتمه رساندن توافق میان خود بر سر خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان ادامه می دهند مقامات دولت آمریکا و قانونگذاران این کشور اکنون بیش از بیش آغاز به مطرح کردن تهدید و شائبه در این توافق و هشدار نسبت به تضعیف قابلیت آمریکا در دفع هر گونه حمله ای در افغانستان نموده اند.

تردیدها و نگرانی ها نسبت به توافق صلح آمریکا با طالبان

به گزارش خبرنگاران، به نوشته خبرگزاری رویترز، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا روز پنجشنبه در اظهاراتی کوشش کرد میزانی از این نگرانی های دستیاران خود را بازتاب دهد. او در مصاحبه خود به فاکس نیوز گفت که نظامیان آمریکایی در افغانستان قرار است در ابتدای امر تعدادشان به 8600 نفر کاهش یابد سپس ما از آن مقطع درباره این که در ادامه چه اتفاقی بیفتد تصمیم خواهیم گرفت.

مقامات آمریکایی می گویند خروج آمریکایی ها از افغانستان بر مبنای شرایطی خواهد بود و اگر طالبان توافق را نقض کند متوقف خواهد شد.

با این حال تعدادی از مقامات، قانونگذاران و نظامیان ارشد آمریکایی می گویند اعتمادی به این که طالبان و شاخه عملیاتی نخبه آن یعنی شبکه حقانی از القاعده جدا شوند ندارند و در عین حال فکر نمی نمایند این شبه نظامیان بتوانند از وقوع دسیسه چینی برای حمله از جانب القاعده جلوگیری نمایند.

مایکل والتز یک نماینده جمهوری خواه کنگره آمریکا و یک افسر کلاه سبز سابق که فرمانده نیروهای ویژه آمریکایی در افغانستان بوده گفت: ما نمی توانیم تنها آرزو کنیم این جنگ ها ناپدید گردد آنها به دنبال ما تا خانه خواهند آمد.

والتز که یک عضو کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا است خاطر نشان کرد: اگر حتی شما تضمین های طالبان مبنی بر جلوگیری از گروه القاعده برای استفاده از پناهگاه های امن را باور کنید من با این وجود نمی توانم تصور کنم چطور آنها چنین قابلیتی داشته باشند.

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز اظهار کرد: آمریکا بر مبنای اعتماد به طالبان نیست که با آن مذاکره می نماید. ما به خوبی از سوابق طالبان از جمله شبکه حقانی و تاریخ پیچیده ارتباطش با القاعده آگاه هستیم و به همین دلیل هر گونه توافقی اگر که به دست بیاید به شکل سفت و سخت مورد نظارت و آنالیز قرار خواهد داشت. توافقی که ما مشغول کار بر روی آن هستیم بر مبنای اعتماد نیست.

در عین حال یکی دیگر از عوامل نگرانی مقامات آمریکایی پنهانی بودن جزئیات مذاکراتی است که میان آمریکا و طالبان در دست برگزاری بوده است.

این جزئیات همچنین به اطلاع سازمان های آمریکایی تاثیر پذیر از این توافق نرسیده و در عین حال اطمینان درباره این که خود ترامپ توافق پیشنهادی را خوانده باشد وجود ندارد.

یکی دیگر از موارد مورد استناد والتز و دیگر قانونگذاران آمریکایی و مقامات دیگر این کشور مورد خروج نظامیان آمریکایی در سال 2011 از عراق است. در سال 2014 گروه شبه نظامی داعش بخش های زیادی از عراق و سوریه را دوباره اشغال و آمریکا را مجبور کرد تا مجددا نیروهایش را در عراق مستقر کند.

از جمله منتقدان مذاکرات آمریکا و طالبان طبق گفته چند منبع آگاه شخص جان بولتون مشاور امنیت ملی دولت آمریکا بوده است.

منابع خبری به رویترز گفته اند ابتدا بولتون به یک نشست به تاریخ 16 اوت در محل باشگاه گلف دونالد ترامپ در نیوجرسی آمریکا دعوت نشد این نشست برای آگاه شدن ترامپ از مذاکرات خلیلزاد برگزار گردید. به گفته یک منبع، میک مالوینی رئیس دفتر موقت کاخ سفید پس از آن بولتون را به اجبار دعوت کرد چون کنار گذاشتن او می توانست یک نشانه بسیار غیر عادی باشد و دلیل دیگر آن این بود که ترامپ مشتاق به شنیدن مجموعه ای از نظرات است.

یک دستیار کنگره آمریکا نیز اظهار کرد: حالت پنهانی بودن جزئیات مذاکرات سبب شد بعضی کمیته های کنگره آمریکا جلوی برنامه های وزارت خارجه برای به نصف کاهش دادن تعداد کارمندان این کشور در سفارت آمریکا در کابل را بگیرند.

مقامات و کارشناسان آمریکایی اظهار کردند: قانونگذاران و مقامات آمریکایی در عین حال نگران هستند با کاهش سطح تعداد نظامیان آمریکایی نیروهای امنیتی افغانستان تحت فشارهای سختری برای مهار شاخه محلی داعش در این کشور قرار بگیرند. این شاخه داعش در حال افزایش کنترل خود بر اراضی افغانستان با رشد نیروهایش در این کشور با توجه به جذب بعضی شبه نظامیان طالبان به خود است.

پنتاگون در گزار شی در ماه ژوئن هشدار داد: اگر توافقی با طالبان به دست آید همچنان تندروهای طالبان داعش و القاعده یک تهدید چشمگیر باقی خواهند ماند.

یک مقام سابق پنتاگون که نامش را فاش نکرد نیز گفت: بسیاری از مردم نسبت به این وضعیت مضطرب هستند.

مقامات اطلاعاتی آمریکا همچنان به وجود یک حضور چشمگیر تروریست ها در افغانستان و پاکستان و وجود ریسک های فراوان در کاهش چشمگیر حضور آمریکا در این کشور اذعان دارند.

یک مقام سابق آمریکایی نیز اظهار کرد: القاعده اکنون نیروهایش را وارد رده های طالبان نموده و وصلت های خانوادگی میان این نیروهای دو طرف رخ داده و این جای تعجب است که ببینیم طالبان به یکباره یک همپیمان مهم خود را به زیر اتوبوس پرتاب کند.

مقامات آمریکایی در عین حال مدعی هستند توافقشان با طالبان دارای ابزارهای نظارت و آنالیز تبعیت طالبان از آن خواهد بود.

ترامپ گفته است: آمریکا با خروج نظامیانش از افغانستان یک حضور اطلاعاتی سطح بالا در افغانستان خواهد داشت.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 7 مهر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: masuodsms.ir شناسه مطلب: 218

به "تردیدها و نگرانی ها نسبت به توافق صلح آمریکا با طالبان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تردیدها و نگرانی ها نسبت به توافق صلح آمریکا با طالبان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید