خبرنگاران تامین امنیت شهرهای عراق به وزارت کشور واگذار شد

به گزارش مجله پیامک مسعود، بغداد - خبرنگاران- سخنگوی فرمانده ستاد عملیات مشترک عراق جمعه شب از آغاز واگذاری تامین امنیت شهرهای این کشور از ارتش به وزارت کشور خبر داد.

خبرنگاران تامین امنیت شهرهای عراق به وزارت کشور واگذار شد

به گزارش خبرنگاران،سرلشکر تحسین الخفاجی سخنگوی فرمانده ستاد عملیات مشترک عراق به خبرگزاری عراق (واع) گفت: هماهنگی بین وزارتخانه های دفاع و کشور عراق برای انتقال واحدهای ارتش به خارج از شهرها و دادن ماموریت به وزارت کشور براساس دستورالعمل های مصطفی الکاظمی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق انجام شد.

وی افزود: بسکمک از پست های ایست و بازرسی ورودی و خروجی شهرها به وزارت کشور و پرونده امنیتی نیز در بسکمک از استان ها به این وزارتخانه تحویل داده شده است.

سرلشکر الخفاجی گفت: این روزها چالش هایی برای وزارت کشور وجود دارد و وقتی توانمندیها و امکانات امنیتی آن تکمیل شود، پرونده امنیتی به طور کامل به این وزارتخانه تحویل داده خواهد شد.

وی توضیح داد: ماموریت ستاد عملیات مشترک عراق اکنون کمک به واحدهای وزارت کشور در کنترل امنیت داخلی و همچنین واگذاری همزمان وظایف با توجه به برنامه زمانبندی وزارتخانه های کشور و دفاع با هماهنگی فرماندهی ستاد عملیات مشترک است.

خالد المحنا سخنگوی وزارت کشور عراق بیست و هفتم آبانماه گذشته گفته بود که با ثبات شرایط امنیتی و تغییر شرایط، بازگشت مسئولیت پرونده امنیتی به مراجع ذیربط در عراق ضروری است.

المحنا افزود: تهدیدات خطرناک پیش روی جامعه عراق در زمینه جرایم سازمان یافته و مواد مخدر و نظایر آن است و نیروهای پلیس برای مقابله و برخورد با آن آمادگی و توانمندی لازم را دارند.

شروع واگذاری پرونده امنیتی شهرها به وزارت کشور و تمرکز وزارت دفاع عراق بر خارج از شهرها با سخنان نخست وزیر عراق درخصوص کاهش نیروهای آمریکایی در عراق همزمان شده است.

مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق سه روز پیش از تداوم خروج نیروهای آمریکایی از این کشور در چارچوب طرح گفت وگوی راهبردی سخن گفت و توضیح داد: از همان روز اول در زمینه شروع گفت وگوی راهبردی با آمریکا به هدف خروج نیروهایش عمل کردیم و این مسئله ای بود که رئیس جمهوری آمریکا در جریان سفر اخیر ما به واشنگتن آن را گفت.

وی افزود: به عنوان نتیجه این گفت وگوی راهبردی مداوم، چند گروه از نیروهای آمریکایی در قالب زمانبندی های فنی در طول ماههای گذشته خارج شدند و این امر در روزهای آینده با خروج بیش از نیمی از این نیروها تکمیل خواهد شد.

نخست وزیر عراق توضیح داد که فقط صدها نفر از آنها برای همکاری در زمینه های آموزشی و ارتقای توانمندی و تسلیحاتی و پشتیبانی فنی باقی خواهند ماند و جدول استقرار کامل آنها در خارج از عراق درچارچوب توافقاتی بین دو کشور در جریان است.

نیروهای اشغالگر آمریکایی از سال 2003 میلادی در عراق مستقر هستند که بزرگترین پایگاه آنها عین الاسد در استان الانبار در غرب این کشور است.

آمریکایی ها همچنین شماری از نیروهای نظامی و سامانه های پدافندی را در سفارت خود در منطقه تحت تدابیر شدید امنیتی سبز در قلب بغداد مستقر کرده اند.

دولت آمریکا پیشتر گفت که تعداد نیروهای خود در عراق را به میزان 500 نفر کاهش می دهد و درپی آن، ستاد عملیات مشترک عراق گفت که خروج نخستین گروه نظامیان آمریکایی از این کشور در چارچوب توافق اخیر بین بغداد و واشنگتن شروع شده است.

ائتلاف بین المللی موسوم به ضد داعش به تازگی شمار کل نیروهای آمریکایی در خاک عراق را سه هزار نفر گفت، با این حال، برخی از منابع سیاسی و امنیتی عراق شمار واقعی این نیروها در کشورشان را بیش از رقم اعلام شده دانسته و خواهان شفاف شدن موضوع هستند.

مسئولان و مردم عراق در مناسبت های مختلف بر لزوم خروج نیروهای آمریکایی از کشورشان در راستای اجرای مصوبه مجلس در این زمینه تاکید کرده اند.

منبع: ایرنا
انتشار: 26 بهمن 1399 بروزرسانی: 26 بهمن 1399 گردآورنده: masuodsms.ir شناسه مطلب: 1299

به "خبرنگاران تامین امنیت شهرهای عراق به وزارت کشور واگذار شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران تامین امنیت شهرهای عراق به وزارت کشور واگذار شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید