خبرنگاران 2 میلیون و 800 هزار تن محصول زراعی و باغی در قزوین فراوری می گردد

به گزارش مجله پیامک مسعود، قزوین - خبرنگاران - پیش بینی می گردد سال جاری با 100هزار تن افزایش نسبت به میانگین سالانه، 2 میلیون و 800 هزار تن محصولات زراعی و باغی در استان قزوین فراوری گردد.

خبرنگاران 2 میلیون و 800 هزار تن محصول زراعی و باغی در قزوین فراوری می گردد

جهت دریافت خدمات ساخت و ساز ویلا با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

معاون بهبود فراوریات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی قزوین روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران با اعلام این خبر و با بیان اینکه از این میزان افزایش 80 هزار تن مربوط به محصولات زراعی و 20 هزار تن نیز به محصولات باغی اختصاص دارد، گفت: بیشترین میزان فراوریات زراعی در استان قزوین به ترتیب مربوط به ذرت علوفه ای، گوجه فرنگی و گندم است.

مجید اسماعیلی اضافه نمود: پیش بینی می گردد امسال بیش از یک میلیون و 200 هزار تن ذرت علوفه ای از 26 هزار هکتار اراضی زیر کشت این محصول در استان قزوین فراوری گردد که با توجه به احتیاجهای صنعت دامپروری یکی از محصولات مهم کشاورزی به شمار می رود و نقش مهمی در تامین و پایداری امنیت غذایی کشور دارد.

وی همچنین گفت: امسال همچنین پیش بینی می گردد از سطح هفت هزار و 900 هکتار از مزارع زیر کشت گوجه فرنگی، حدود 400 هزار تن محصول برداشت گردد.

این مسوول با اشاره به اختصاص 106 هزار هکتار از اراضی دیم و 47 هزار هکتار از اراضی آبی استان قزوین به کشت گندم در امسال،اضافه نمود: امسال از این مزارع پیش بینی می گردد 335 هزار تن گندم برداشت گردد که این رقم نسبت به سال گذشته 47 هزار هکتار بیشتر است.

وی اعلام کرد: یکی از سیاست های مهم وزارت جهاد کشاورزی خودکفایی در راستای فراوری محصولات استراتژیک از جمله گندم است که با سیاست های اجرا شده از سوی دولت طی سالیان اخیر به این مهم دست پیدا نموده ایم.

معاون بهبود فراوریات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: میزان فراوری محصولات جالیزی در استان 600 هزار تن است که بیشترین میزان آن با 400 هزار تن به گوجه فرنگی اختصاص دارد.

وی با بیان اینکه به دلیل اینکه بیشتر روغن خوراکی مورد احتیاج کشور از محل واردات تامین می گردد، یکی از اولویت های وزارت جهاد کشاورزی گسترش کشت دانه های روغنی است و بر همین اساس امسال پیش بینی می گردد فراوری کلزا در استان قزوین بین 17 تا 20 درصد رشد پیدا کند.

اسماعیلی همچنین گفت: براساس پیش بینی صورت گرفته، 11 هزار تن کلزا از مزارع زیر کشت این محصول در استان امسال برداشت خواهد شد که این رقم در سال گذشته 9 هزار و 400 تن بود.

پیش بینی فراوری 600 هزار تن محصولات باغی در قزوین

معاون بهبود فراوریات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: امسال بیش از 600 هزار تن محصولات باغی در استان قزوین فراوری خواهد شد که بیشترین میزان آن به انگور و سپس میوه های هسته دار اختصاص دارد.

این مسوول یادآور شد: 32 هزار هکتار باغ انگور در استان قزوین وجود دارد و پیش بینی می گردد از این رقم 330 هزار تن محصول در امسال برداشت گردد.

وی با بیان اینکه سال گذشته به دلیل سرمازدگی شاهد کاهش عملکرد باغات استان قزوین بودیم و مجموع فراوریات این بخش 420 هزار تن بود، این نکته را اعلام کرد که افزایش میزان فراوری محصولات باغی استان در مقایسه با یک سال گذشته براساس میانگین فراوری سالانه درنظر گرفته شده باغات استان که بین 580 تا 590 هزار تن در سال است محاسبه شده و کاهش فراوری سال گذشته لحاظ نشده و در صورت لحاظ آن امسال تنها در محصولات باغی رشد 180 هزار تنی فراوری را خواهیم داشت.

معاون بهبود فراوریات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: میوه های هسته دار (هلو،شلیل و گیلاس) نیز در ردیف دوم میزان فراوریات باغی استان قرار گرفته است.

این مسوول همچنین با بیان اینکه قزوین در فراوری زیتون به عنوان تنها محصول استراتژیک باغی کشور جزو سه استان برتر کشور است،گفت: 9 هزار و 500 هکتار باغ زیتون در استان قزوین وجود دارد.

اسماعیلی با بیان اینکه سال گذشته 27 هزار تن زیتون در باغ های قزوین برداشت شد،اضافه نمود: پیش بینی می گردد امسال میزان فراوری این محصول به بیش از 30 هزار تن افزایش یابد.

توسعه کشت محصولات کم آب بر از اولویت های بخش زراعت قزوین

معاون بهبود فراوریات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با اشاره به اینکه در کوشش هستیم تا کشت محصولات زراعی کم آب بر را گسترش ببخشیم،اضافه نمود: به همین دلیل به تدریج کشت چغندر علوفه ای را جایگزین کشت ذرت علوفه ای خواهیم کرد و کشت گیاهان کم آب بر از جمله زعفران و گل محمدی و ... را افزایش می دهیم.

وی گفت: در محافل رسانه ای و بعضی نشست ها عنوان می گردد که 91 درصد مصرف آب در استان قزوین به بخش کشاورزی اختصاص دارد که البته از نظر ما این رقم چندان با واقعیت مطابقت ندارد و براساس آنالیز های صورت گرفته در بیشترین حالت این رقم 80 درصد است.

این مسوول اضافه نمود: امیدواریم با اصلاح الگوی کشت و توسعه کشت محصولات کم آب بر و تغییر ارقام برای رشد فراوری با حفظ و یا کاهش میزان کشت شاهد کاهش مصرف آب در مزارع و باغات استان قزوین باشیم.

استان قزوین دارای 489 هزار تن اراضی کشاورزی است که از این میان 75 هزار هکتار سهم باغات (مثمر) و سایر اراضی زراعی هستند.

منبع: ایرنا
انتشار: 30 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: masuodsms.ir شناسه مطلب: 792

به "خبرنگاران 2 میلیون و 800 هزار تن محصول زراعی و باغی در قزوین فراوری می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران 2 میلیون و 800 هزار تن محصول زراعی و باغی در قزوین فراوری می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید