دستبرد کرونا به متکدیان و بچه ها کار

به گزارش مجله پیامک مسعود، شبیخون وحشت انگیز کرونا نه فقط دخل کسبه و اهالی بازار را خالی نموده که حتی متکدیان و بچه ها کار هم این روزها به ندرت پولی به چشم می بینند.

دستبرد کرونا به متکدیان و بچه ها کار

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا موضوع این نیست که مردم پولی برای بخشیدن یا هزینه کردن نداشته باشند بلکه ترس از مبتلا شدن به ویروس کرونا موجب شده که شهروندان خانه نشین شوند و کسانی هم که در خیابان ها تردد می نمایند بسیار کمتر از گذشته سراغ پول کاغذی بروند.

پزشکان هشدار داده اند که پول کاغذی به انواع میکروب و ویروس آلوده است و می تواند یکی از راه های انتقال کروناویروس هم باشد بنابراین تا جای ممکن از پول نقد استفاده نکنید.

هرچند جمعیت کسانی که با پول نقد سر و کار دارند زیاد نیست اما بازار آنها حسابی کساد شده است.

البته با توجه به تعطیلی بازار و خانه نشین شدن شهروندان برای جلوگیری از شیوع کرونا، به حداقل رسیدن استفاده از پول کاغذی هم طبیعی است اما این اتفاق سبب شده که متکدیان و بچه ها کار که نان شب شان در همین یاری های نقدی مردم بوده، سرنوشت نامعلومی پیدا نمایند.

خبری از یاری نیست

یک زن حدود 40 ساله که همواره در بلوار اصلی منطقه 22 بهمن شهر کرمانشاه به انتظار یاری های خبرنگارانانش می نشیند، به خبرنگار ایرنا گفت: از وقتی کرونا آمده کمتر کسی به ما یاری می نماید. چند روزی هم هست که اصلا پول نقد به چشم ندیده ام.

او اضافه کرد: اگر هم کسی دلش برای ما بسوزد ممکن است از خانه خودش برایم غذایی بیاورد که آن هم تک و توک است.

این زن مستمند دستکش های یکبار مصرفی که به دست نموده بود را نشان داد و گفت: به علی(ع) ما هم از کرونا می ترسیم و نظافت را رعایت می کنیم اما کسانی که قبلا یاری می کردند، فکر می نمایند ما کرونا داریم و دور می گیرند.

ساسان 9 ساله هم از بچه ها کاری است که برای کاسبی به همین منطقه می آید. او گفت: بسیاری از رانندگان تا شیشه پاک کن مرا از دور می بینند با دست اشاره می نمایند که سمت خودرویشان نروم. بیشترشان می گویند پول نقد ندارند.

او با خنده گفت: البته من توجهی به اشاره آنها نمی کنم و کار خودم را می کنم اما همین دیروز شیشه هشت ماشین را پاک کردم همه شان گفتند پول همراهشان نیست. یک راننده هم گفت کارتخوان داری؟ فکر کنم باید به فکر یک کارتخوان باشم.

کرونا برای بچه سوسولا است!

ساسان نه دستکش داشت و نه ماسک به صورت، و وقتی درباره کرونا از او سوال کردیم، گفت: بهزیستی یک بار به ما ماسک و الکل داد اما من فروختمش. کرونا برای بچه سوسولا است نه ما.

پیش از این مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه درباره حمایت از بچه ها کار در مقابل کرونا گفت: شناسایی بچه ها کار و ثبت اطلاعات آنان با هدف ارایه خدمات تخصصی به این افراد در مناطق حاشیه ای و معابر عمومی در دستورکار بهزیستی است.

فاطمه رضوان مدنی اضافه کرد: توزیع بسته های بهداشتی برای مصون ماندن از ابتلا به ویروس کرونا شامل ماسک، مواد ضدعفونی نماینده و دستکش به همراه آموزش نحوه استفاده درست از آن ها به بچه ها از جمله اقدامات است.

رضوان مدنی با بیان اینکه بهزیستی استان تا به امروز یک میلیارد و 700 میلیون تومان اعتبار در راستای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا هزینه نموده است، گفت: این اعتبار برای مددجویان مراکز توانبخشی، بچه ها کار و خیابانی، فرزندان مراکز شبه خانواده و مددجویان حوزه پیشگیری هزینه شده است.

یاری ها کافی نیست

همچنین بعضی دیگر از نهادهای دولتی و عمومی و بویژه خیران کوشش هایی را برای حمایت از متکدیان و بچه ها کار و مصون ماندن آنان از ویروس کرونا شروع نموده اند اما به نظر می رسد این دسته از شهروندان برای سالم ماندن احتیاج به یاری و هدایت بیشتری دارند.

البته شاید مهمتر از توزیع اقلام بهداشتی بین بچه ها کار، متکدیان، کارتن خواب ها و نیز زباله گردها، تامین غذا و احتمالا جای بهداشتی برای استراحت و خواب باشد تا تردد آنان در خیابان هم همانند سایر اقشار جامعه به حداقل ممکن برسد.

بی شک هرگونه کم توجهی به سلامت این دسته از شهروندان به معنی به خطر انداختن سلامت کل جامعه است زیرا بچه ها کار، متکدیان و زباله گردها رفت و آمد بیشتری در سطح شهر دارند و به واسطه پیشه خود با افراد زیادی در ارتباط هستند.

سخنگوی ستاد مدیریت کرونا کرمانشاه گفت: در 24 ساعت گذشته با مثبت اعلام شدن تست هفت نفر آمار مبتلایان این استان به 220 نفر رسید که 28 نفر از آنان فوت نموده اند.

دکتر محمدابراهیم صبور روز دوشنبه (11 فروردین) در گفت و گو با ایرنا گفت: از ابتدای شیوع بیماری کرونا تا به امروز یک هزار و 168 بیمار مشکوک به کووید 19 در بیمارستان های استان بستری شدند که یک هزار و 12 نفر از آنان ترخیص شده اند و اکنون 128 نفر بیمار حاد تنفسی در بیمارستان های استان بستری هستند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 31 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: masuodsms.ir شناسه مطلب: 794

به "دستبرد کرونا به متکدیان و بچه ها کار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستبرد کرونا به متکدیان و بچه ها کار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید