معترضان عراقی بی توجه به شیوع کرونا به تجمعات ادامه می دهند

به گزارش مجله پیامک مسعود، ایسنا نوشت: با وجود شیوع ویروس کرونا در عراق و ابتلای 19 تن در سراسر این کشور که پنج مورد از آن در بغداد ثبت شده است و وزارت بهداشت این کشور نیز به منظور جلوگیری از شیوع بیشتر این ویروس هرگونه تجمعات از جمله تظاهرات را به عنوان خطر اعلام کرده اما همچنان معترضان و تحصن کنندگان بدون توجه به این هشدارها به تظاهرات خود به ویژه در منطقه الخضرا (منطقه سبز) برای ابراز مخالفت با نخست وزیر مکلف ادامه می دهند.

معترضان عراقی بی توجه به شیوع کرونا به تجمعات ادامه می دهند

به گزارش خبرگزاری رویترز، تأثیر خطر ابتلا به ویروس جدید کرونا بر زندگی عمومی و فعالیت های اجتماعی در عراق در حال افزایش است و تا به امروز 19 مورد مبتلا در سراسر کشور ثبت شده و وزارت بهداشت عراق بر عدم تجمع به هر دلیلی از جمله مناسبت های مذهبی و تظاهرات تأکید دارد. این در حالی است که تحصن کنندگان از حدود پنج ماه پیش در برخی از شهرها به تجمع خود ادامه داده و روز یکشنبه اعلام کردند، بدون توجه به هشدارها درباره کرونا، به تشدید تظاهرات خود که از یک هفته پیش برنامه ریزی کرده اند، ادامه می دهند.

از صبح روز یکشنبه میلیون ها تظاهرکننده به منظور تحصن برای مخالفت با محمد توفیق علاوی، نخست وزیر مکلف این کشور و در پاسخ به فراخوان فعالان و در رأس آنها علاء الرکابی که برخی از فعالان او را جانشین علاوی می دانند، با ده ها اتوبوس و خودرو از استان های ذی قار، الدیوانیه و بصره به بغداد که تا این لحظه پنج مورد ابتلا به ویروس کرونا در این شهر ثبت شده است، وارد و به سمت منطقه الخضرا (سبز) سرازیر شدند و این بار تظاهرات و تحصن ها در ورودی منطقه سبز و کرخ برگزار خواهد شد که اداره بهداشت روز شنبه در این منطقه پنج مورد جدید مبتلا به ویروس کرونا را اعلام کرد.

به همین دلیل، ایهاب شغیدل، فعال عراقی می گوید، حوادث در هم آمیخته شده و از طرفی اشتباهات سیاسی مردم را از ماه اکتبر به خیابان ها ریخته و از طرفی هم ویروس کرونا شیوع پیدا کرده است.

وی به شبکه خبری الجزیره گفت، هزاران جوان عراقی معتقدند خطر فضای سیاسی کنونی بر کشور بسیار بیشتر از خطر ویروس است زیرا نمی توان در برابر این حجم از دزدی ، فساد و خرابکاری تاب آورد.

این در حالی است که علی البیاتی، عضو کمیسیون عالی حقوق بشر عراق اعلام کرد، اجتناب از هرگونه تجمع و از جمله تظاهرات به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا بسیار مهم است.

وی گفت: تجمع ها چه مذهبی یا سیاسی و اجتماعی و در رأس آنها تظاهرات همچنان ادامه دارند و باید برنامه های آگاهی بخشی سریع در سطوح مختلف انجام شوند که در غیر این صورت شاهد افزایش شمار مبتلایان خواهیم بود. در ابتدا ابتلا به ویروس محدود به اشخاصی بود که از خارج از کشور آمده بودند اما در حال حاضر داخل عراق هم آلوده شده است.

میدان التحریر، مرکز اعتراضات در بغداد شاهد تحصن صدها تن است و وزارت بهداشت نسبت به اجتناب از تجمع ها به دلیل هراس از شیوع کرونا هشدار داده است اما بیشتر تحصن کنندگان معتقدند بهتر است مقامات ذی ربط اقدامات پیشگیرانه را در گذرگاه های مرزی و فرودگاه ها دنبال کنند و به معترضان اجازه دهند خود اقدامات پیشگیرانه را انجام دهند.

از سوی دیگر، جواد الموسوی، عضو کمیته بهداشت و محیط زیست مجلس می گوید، گروه بحران مسؤول پیگیری اقدامات مقابله با کرونا با شکست روبرو شده زیرا یکی از دوربین های حرارتی نصب شده در فرودگاه بغداد خراب و دیگری نیز اشتباه کار می کند. افسران بخش بررسی گذرنامه ها هم ماسک نمی زنند و بیشتر کسانی که از خارج از کشور وارد می شوند به دلیل کمبود کادر پزشکی و خرابی دستگاه ها معاینه نمی شوند و حتی فشارهای مسؤولان مانع از ایجاد اتاق های قرنطینه برای اشخاص مشکوک به ویروس کرونا شده است و این در حالی است که یکی از موارد ابتلا به کرونا از طریق فرودگاه بغداد وارد کشور شده است.

شغیدل در گفت وگو با شبکه خبری الجزیره از فقدان اعتماد میان جامعه و دولت گفت تا جایی که برخی معتقدند ویروس کرونا در کشور کاملاً شیوع یافته و دولت تمایل ندارد اعلام کند زیرا قادر به کنترل این فاجعه نیست. همه این حوادث که زندگی عراقی ها را در معرض خطر قرار می دهد، موجب شده راه اندازی تظاهرات در بحبوحه خطر شیوع کرونا امری طبیعی بوده و هیچ جای تعجبی هم نداشته باشد.

این در حالی است که همزمان با آغاز شمارش معکوس برای برگزاری جلسه رأی اعتماد به کابینه علاوی و تجمع صدها تن در ورودی منطقه سبز، نیروهای امنیتی علاوه بر دو پل السنک و المعلق واقع در مرکز بغداد منتهی به منطقه سبز ورودی های این منطقه را روز یکشنبه بستند و جنجال سیاسی میان مخالفان و موافقان دولت علاوی همچنان ادامه دارد.

اما یک منبع امنیتی امروز (دوشنبه) در گفت وگو با سومریه نیوز از بازگشایی پل المعلق خبر داد.

یک منبع در پلیس عراق هم اعلام کرد، در جریان درگیری ها میان نیروهای امنیتی و معترضان در روز یکشنبه یک تن کشته و 24 تن دیگر زخمی شدند.

310 310

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 30 فروردین 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: masuodsms.ir شناسه مطلب: 721

به "معترضان عراقی بی توجه به شیوع کرونا به تجمعات ادامه می دهند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معترضان عراقی بی توجه به شیوع کرونا به تجمعات ادامه می دهند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید