واکسن و درمان همزمان کووید-19 با اسپری در بینی!

به گزارش مجله پیامک مسعود، محققان دانشگاه واترلو کانادا در حال تهیه یک واکسن غیر تهاجمی مبتنی بر دی ان ای هستند که از طریق اسپری بینی قابل تحویل است.

واکسن و درمان همزمان کووید-19 با اسپری در بینی!

به گزارش خبرنگاران و به نقل از دانشگاه واترلو، محققان دانشگاه واترلو در حال ساخت یک واکسن غیر تهاجمی مبتنی بر دی ن ای هستند که می توان آن را از طریق اسپری بینی استفاده کرد.

این واکسن با استفاده از باکتریوفاژ کار می کند؛ فرآیندی که به واکسن اجازه می دهد در باکتری هایی که در بدن موجود هستند، تکثیر شود و برای هدف قرار دادن بافت ها در حفره بینی و دستگاه تنفسی تحتانی طراحی شده است.

رودریک اسلاوک، استاد دانشکده داروسازی که در طراحی واکسن ها تخصص دارد، می گوید: واکسن مبتنی بر دی ان ای ما پس از اتمام ساخت، به صورت غیرتهاجمی برای کاهش عفونت کووید-19 و افزایش ایمنی بدن در مقابل کروناویروس جدید به صورت یک اسپری بینی قابل استفاده خواهد بود. این تحقیق ترکیبی از تخصص بسکمک از فناوری های موجود و توسعه یافته توسط گروه من است و ما در حال پیکربندی مجدد آنها برای مقابله با بیماری همه گیر کووید-19 هستیم.

محققان پس از اتمام ساخت این واکسن قصد دارند این واکسن مبتنی بر دی ان ای به سلول ها در بافت های هدف وارد شود و باعث شود که ذره ای شبیه به ویروس(VLP) تولید کنند که باعث تحریک پاسخ ایمنی در افراد می شود.

ذره شبیه به ویروس(VLP) شبیه به ساختار کروناویروس جدید یا همان SARS-CoV-2 است. ویروسی که باعث بیماری کووید-19 می شود، با این تفاوت که این ذره بی ضرر است. این تشابه، پاسخ ایمنی طبیعی بدن را برای محافظت در برابر عفونت های ویروسی از جمله SARS-CoV-2 فعال می کند.

VLP همچنین به گیرنده هایی که SARS-CoV-2 به آنها متصل می شود، می چسبد و با اشغال این گیرنده ها موجب می شود ویروس ها گیرنده های کمتری برای اتصال با آنها داشته باشند.

این واکسن با ایجاد این تغییرات در بدن، ایمنی بدن را در برابر کووید-19 بالا می برد و شدت عفونت های در حال پیشرفت را کاهش می دهد و هم به عنوان یک درمان و هم به عنوان واکسن عمل می کند.

تمام جزئیات این واکسن، از اطمینان از درست هدف قرار دادن سلول های اختصاصی توسط باکتریوفاژ در دستگاه تنفسی گرفته تا ایجاد VLP برای جعل هویت SARS-CoV-2، به طور خاص توسط محققان دانشگاه واترلو مهندسی شده و نیاز به آزمایش دارد.

اسلاوک برای تحقق این پروژه پیچیده با امانوئل هو، استاد داروسازی و مارک اوکوئین استاد مهندسی شیمی در دانشگاه واترلو همکاری می کند.

گروه هو در حال طراحی نانودارویی است که توسط اسپری بینی تحویل داده می شود و در حال حاضر در حال آزمایش است.

آزمایشگاه اوکوءین نیز در حال ساخت و تصفیه VLP و تقویت ایمنی بدن پس از مصرف اولیه این واکسن درمانی است.

اسلاوک می گوید: این پروژه تلاش مشترکی از گروه های با استعداد ما است که این پروژه چند رشته ای را به عنوان یک راه حل واکسن جهانی بالقوه علیه عفونت کروناویروس جدید کارآمد می کند.

محققان دانشگاه واترلو در حال حاضر طراحی سیستم تحویل باکتریوفاژ را به اتمام رسانده و هم اکنون در حال اصلاح این سیستم برای آزمایش روی کووید-19 هستند.

محققان می گویند طراحی قطعات اضافی مورد نیاز و آزمایش های بعدی اواخر امسال انجام خواهد شد.

این تحقیق با کمک مالی شورای علوم طبیعی و شورای تحقیقات مهندسی کانادا حمایت می شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 22 خرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: masuodsms.ir شناسه مطلب: 839

به "واکسن و درمان همزمان کووید-19 با اسپری در بینی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکسن و درمان همزمان کووید-19 با اسپری در بینی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید