چه کشورهایی از آمریکا در جنگ احتمالی با کره شمالی حمایت می نمایند؟

به گزارش مجله پیامک مسعود، کره شمالی تهدید نموده است که به عنوان نخستین هدف خود به جزیره گوام در اقیانوس آرام حمله موشکی خواهد نمود. در این جزیره یک پایگاه نظامی آمریکا مستقر است. آیا در صورت وقوع جنگ باید جامعه جهانی از آمریکا دفاع کند؟

چه کشورهایی از آمریکا در جنگ احتمالی با کره شمالی حمایت می نمایند؟

به گزارش خبرنگاران، پایگاه خبری دویچه وله در گزارشی نوشته است: برخوردها و گفته های تنش برانگیز و تحریک آمیز دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی نگرانی سران اغلب کشورهای دنیا و محافل سیاسی را برانگیخته است.

در این میان به ویژه موقعیت جزیره گوام در اقیانوس آرام که آمریکا در آن پایگاه نظامی دارد، از حساسیت خاصی برخوردار است. زیرا کره شمالی روز آدینه (11 اوت) در واکنش به پاسخ توام با خشم و آتش ترامپ گفت که هر لحظه آماده پرتاب موشک به سوی این جزیره است. در صورتی که کره شمالی به تهدید خود جامه عمل بپوشاند، کدام کشور و بر اساس کدام پیمان بین المللی موظف به حمایت از آمریکا است؟

ناتو، متحد آمریکا؟

بر اساس اصل 5 پیمان ناتو، در صورتی که یکی از کشورهای عضو پیمان مورد حمله قرار گیرد، سایر اعضا باید در صدد دفاع از آن برآیند. اصل 6 پیمان یادشده اما دامنه حمایت را محدود نموده و تنها مناطق تحت حکومت اعضای اروپایی و آمریکای شمالی این پیمان و جزایر آن ها که در منطقه آتلانتیک شمالی واقع در شمال مدار راس السرطان قرار دارند، را شامل این دفاع می داند. بنا بر ارزیابی کارشناسان این تعریف جغرافیایی، محدوده جزیره گوام در اقیانوس آرام را در بر نمی گیرد. با این حال گفته می گردد که اعضای ناتو در صورت وقوع جنگ به یاری آمریکا خواهند شتافت.

پشتیبانی آری، ولی به چه صورت؟

اصل 5 پیمان ناتو که بر حمایت متقابل کشورهای عضو نظارت دارد، نوع و شیوه پشتیبانی از کشوری که مورد حمله قرار گرفته را مشخص نمی نماید. به نظر ماتیاس دمبینسکی، کارشناس نهاد آنالیز کانون های بحرانی و صلح در ایالت هسن، نوع و نحوه پشتیبانی از سوی کشورهایی که آمادگی خود را برای یاری اعلام می نمایند، مشخص می گردد. او پیش بینی می نماید که آلمان، احتمالا همبستگی خود را اعلام و از راه های دیپلماتیک وارد عرصه درگیری می گردد. به اعتقاد دمبینسکی، آلمان از ارایه یاری های نظامی خودداری خواهد نمود.

واکنش انگلیس

دولت انگلیس با ایالات متحده روابط ویژه ای دارد و در بسیاری از درگیری ها، واشنگتن را از نظر نظامی نیز تقویت نموده است. به عنوان مثال در جنگ این کشور علیه عراق به حمایت از جورج بوش برخاست. با این حال ماتیاس دمبینسکی معتقد است که دولت ترزا می از ترامپ پشتیبانی نخواهد نمود. زیرا حضور بریتانیا برای تامین امنیت در این منطقه مثل گذشته شاخص نیست.

کشورهای حامی آمریکا

با آن که هنوز جنگی میان کره شمالی و آمریکا در نگرفته، با این حال دولت استرالیا با استناد به پیمان امنیتی آنزوس (پیمان امنیتی میان استرالیا، زلاندنو و ایالات متحده آمریکا) یادآور شده که در عملیات نظامی آمریکا علیه کره شمالی شرکت خواهد نمود. کارشناسان می گویند که پیمان آنزوس تنها بر حمایت مشورتی میان کشورهای عضو نظارت دارد و شامل پشتیبانی نظامی نمی گردد. با این حال استرالیا، با استناد به پیمان یادشده برای حمایت از آمریکا وارد جنگ با کره و ویتنام شد.

بنا بر حدس ماتیاس دمبینسکی، کره جنوبی نیز از جمله کشورهایی است که به خاطر حفظ منافع خود در منطقه با واکنش جنگ طلبانه ترامپ همراهی می نماید.

به گفته او ژاپن نیز به عنوان کشوری که در منطقه واقع شده، در کنار آمریکا خواهد بود، ولی به دلایل قانونی و عدم رضایت شهروندان، از همکاری با آن در جهت اجرای عملیات نظامی پرهیز خواهد نمود.

دمبینسکی معتقد است که تجهیزات نظامی آمریکا به اندازه کافی مدرن و موثر هستند که این کشور بتواند بدون یاری های خارجی به حمله موشکی کره شمالی به جزیره گوام پاسخ دهد.

به نظر این کارشناس با این حال با توجه به خسارات جانی عظیمی که جنگ در کره به جا خواهد گذاشت، باید هر دو طرف از وخیم شدن اوضاع جلوگیری نمایند و راه حلی معقول برای خاتمه بخشیدن به این بحران بیابند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 17 دی 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: masuodsms.ir شناسه مطلب: 489

به "چه کشورهایی از آمریکا در جنگ احتمالی با کره شمالی حمایت می نمایند؟" امتیاز دهید

4 کاربر به "چه کشورهایی از آمریکا در جنگ احتمالی با کره شمالی حمایت می نمایند؟" امتیاز داده اند | 3.3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه کشورهایی از آمریکا در جنگ احتمالی با کره شمالی حمایت می نمایند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید