کره تایمز: اگر یک شهاب سنگ هم به زمین برخورد کند آمریکا ایران را مقصر معرفی می کند

به گزارش مجله پیامک مسعود، روزنامه تایمز کره در گزارشی درباره ادعای آمریکا مبنی بر دست داشتن ایران در حمله پهپادی به تاسیسات نفتی سعودی نوشت: ادعای آمریکایی ها برای سرزنش ایران تنها سیاست است، نه اثبات.

کره تایمز: اگر یک شهاب سنگ هم به زمین برخورد کند آمریکا ایران را مقصر معرفی می کند

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، مایک پامپئو وزیر امور خارجه آمریکا، ادعای حوثی ها مبنی براینکه یمن حمله روز یکشنبه به دو تاسیسات بزرگ نفتی عربستان سعودی را انجام داده، رد کرد و گفت هیچ شواهدی وجود ندارد که نشان دهد پهپادها متعلق به حوثی ها است؛ درعوض او ایران را مقصر این حادثه دانست.

روزنامه تایمز کره درباره اداعاهای مقامات آمریکایی علیه ایران در این زمینه نوشت: در حال حاضر اگر یک سیارک در حال برخورد به زمین باشد، جای تعجب نیست که آمریکا ایران را مقصر می داند، اما هیچ مدرکی دال بر اینکه این هواپیماهای بدون سرنشین از ایران می آمدند، وجود ندارد. پامپئو بر این فرض است که یمنی ها دانش مدیریت این نوع تکنولوژی را ندارند، بنابراین ایران باید این اقدام را انجام داده باشد.

عربستان سعودی و متحدانش از سال 2015 یمن را مورد هدف بمباران های خود قرار دادند. با گذشت یک سال از شروع جنگ، یمنی ها نیز شروع به پرتاب چند موشک بالستیک کوچک به سمت عربستان سعودی کردند، اما سعودی ها این را باور نکردند که یمنی ها خودشان به تنهایی این پرتاب ها را انجام دادند. آنها تلویحا به این مسئله اشاره کردند که حوثی ها دانش لازم برای به روزرسانی موشک های اسکاد کوتاه برد ساخت اتحاد جماهیر شوروی را ندارند، پس بنابراین ایران باید به آنها کمک کرده باشد.

روزنامه تایمز کره در ادامه گزارش خود آورده که، در حقیقت نیروهای یمنی چندین دهه پیش از سقوط دولت در سال 2015، دارای موشک های اسکاد و متخصصان فنی برای تعمیر آنها بودند. اصلاح این هواپیماها، مشخصه پرواز آنها را تغییر داد و آنها را بسیار دقیق ساخت، از سوی دیگر دامنه این هواپیماها به اندازه کافی گسترش یافت تا تمام مناطق جنوبی و شرقی عربستان را هدف قرار دهد. حوثی ها در اواسط سال 2017 کنترل اکثر مناطق یمن را به دست آورده بودند و نسخه های بهبودیافته ای از موشک هایی با نام برکان را طراحی و تولید کردند.

برای حوثی ها سوپراسکادها بیشتر یک تقویت کننده روحیه بود تا یک برنده جنگ. اگر ادعای حوثی ها در مورد حملات فعلی به تاسیسات نفتی عربستان سعودی، درست باشد، می تواند تقویت کننده روحی دیگری برای آنها باشد، حتی اگر این اقدام به طور موقت تولید نفت جهانی را حدود 5 درصد کاهش دهد.

اما آیا واقعا حوثی ها این اقدام را انجام دادند؟ تا اینجا هیچ شواهد روشنی وجود ندارد، اما می تواند اینطور باشد. آنها یقینا انگیزه داشتند و ممکن است از این تکنولوژی نیز برخوردار باشند. آنها در حملات هوایی پیشین از پهپادهای کوچک استفاده کرده بودند.

طبق این گزارش، یک نقض آشکار در نظریه حوثی ها وجود دارد و آن این است که هیچ هواپیمای بدون سرنشین غیرنظامی قادر به پرواز 800 کیلومتر از یمن به عربستان نیست. بسکمک از زمین های اطراف تاسیسات نفتی بقیق و خریص بیابان است و راه اندازی پهپادها در 25-50 کیلومتر دورتر، از ردیابی عربستان خارج خواهد بود مگر اینکه عربستان پیش بینی چنین حملاتی را کرده باشد.

روزنامه تایمز کره در این گزارش آورده که هیچ یک از این موارد اثبات نمی کند که حوثی ها یا ایرانی ها مسئول این حمله بودند. ادعای پامپئو برای سرزنش ایران و تکرار این ادعا توسط ریک پری وزیر انرژی آمریکا، تنها سیاست است، نه اثبات.

جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در این باره در توئیتر خود نوشت: به دنبال شکست فشار حداکثری آمریکا، پمپئو به فریبکاری حداکثری روی آورده است.

ترامپ نیز روز دوشنبه در یک پیام توئیتری مدعی شد، به نظر می رسد که ایران پشت پرده حمله به تأسیسات نفتی عربستان سعودی بوده است که البته در ادامه گفت که واشنگتن به هیچ عنوان به دنبال جنگ با کسی نیست.

شنبه هفته جاری (23 شهریورماه) یحیی سریع سخنگوی ارتش و کمیته های مردمی یمن اعلام کرد، یگان پهپادی یمن با 10 پهپاد پالایشگاه های بقیق و خریص شرکت آرامکو در منطقه شرقیه عربستان سعودی را در چارچوب حق طبیعی و مشروع در پاسخگویی به جنایات ائتلاف متجاوز و محاصره پنج ساله یمن هدف قرار داد.

در پی این حمله دست کم نیمی از تولید نفت عربستان متوقف شد و سعودی ها 5 میلیون بشکه صادرات نفت خود را از دست دادند. (جزئیات بیشتر)

مقامات ایران هرگونه مشارکت در این عملیات پهپادی را رد کرده اند. عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه درباره اتهامات مقامات آمریکایی درباره حمله به تاسیسات نفتی آرامکو عربستان گفت: 5 سال است یمن درگیر جنگ است و ائتلاف سعودی ها با پشتوانه کشورهای غربی مرتکب جنایات جنگی بسکمک در یمن شدند و طبیعی است که مردم یمن و نیروهای نظامی یمن برای متوقف کردن این جنایات واکنش داشته باشند. (جزئیات بیشتر)

م

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 27 مهر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: masuodsms.ir شناسه مطلب: 289

به "کره تایمز: اگر یک شهاب سنگ هم به زمین برخورد کند آمریکا ایران را مقصر معرفی می کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کره تایمز: اگر یک شهاب سنگ هم به زمین برخورد کند آمریکا ایران را مقصر معرفی می کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید