خیابان ها فرانسه در تصرف جلیقه زردها، درگیری پلیس با تظاهرکنندگان خشمگین

به گزارش مجله پیامک مسعود، با وجود گذشت ساعت ها از شروع تظاهرات جنبش موسوم به جلیقه زردها در سراسر فرانسه، معترضان تا بامداد امروز (یکشنبه) در خیابان شانزه لیزه پاریس ماندند و این منطقه از پایتخت فرانسه به صحنه تنش و درگیری های شدید پلیس با معترضان تبدیل شد.

خیابان ها فرانسه در تصرف جلیقه زردها، درگیری پلیس با تظاهرکنندگان خشمگین

به گزارش خبرنگاران، به نقل از رادیو فرانسه، جلیقه زردها، در سراسر فرانسه که روز شنبه تظاهرات خود را شروع کردند تا بامداد امروز (یکشنبه) همچنان در خیابان ها ماندند تا خشم خود را از سیاست های دولت اعلام نمایند. تجمعات اعتراضی خودجوش در فرانسه، موسوم به جلیقه زردها، از روز شنبه گذشته (17 نوامبر) شروع شد اما این جنبش به مرور در طول یک هفته گذشته در سراسر کشور ادامه یافت.

جنبش اعتراضی جلیقه زردها، در ابتدا بطور خودجوش شکل گرفت، اما همزمان شبکه های اجتماعی نقش وسیعی در گسترش آن ایفا کردند. این حرکت اجتماعی، بر خلاف پیش بینی ها، از هفته گذشته تاکنون ادامه یافته و یک فراخوان دیگر، بار دیگر فرانسوی های معترض را برای برگزاری تجمعی وسیع در روز شنبه 24 نوامبر دعوت کرد.

در پاریس، پایتخت فرانسه، محل این تجمع در پای برج ایفل اعلام شد اما تصاویر منتشر شده از حضور شمار وسیعی از جلیقه زردها در خیابان معروف شانزه لیزه در پاریس خبر می دهد. همچنین در برخی دیگر از شهرهای بزرگ و کوچک فرانسه تجمعاتی در همین روز شکل گرفت.

معترضان خشمگین از سیاست های امانوئل مکرون و تشکر او از رفتار پلیس با معترضان، با آتش زدن چوب و لاستیک خیابان شانزه لیزه را بستند. ماشین های ضد شورش پلیس به خیابان شانزه لیزه رفت و درگیری هایی روی داد.

در حالی که قرار بود در شهر پاریس، تجمع جلیقه زردها، بعداز ظهر روز شنبه، برگزار گردد، گزارش ها حاکی از آن است که از نخستین ساعات صبح شنبه، شمار زیادی از مردم فرانسه در این محل گرد آمدند.

بنا بر اعلام پلیس فرانسه، تا پیش از ظهر روز شنبه، دست کم 8 هزار تن در تجمع پاریس حضور یافتند و تا ساعات بعدازظهر روز شنبه این تعداد افزایش یافت و خیابان ةا تقریبا به کنترل آنه درآمد. در دیگر نقاط فرانسه هم تجمعات مردمی شکل گرفته است.

این تجمعات از همان ساعات نخست امروز شنبه به درگیری میان تعدادی از تظاهرنمایندگان و نیروهای پلیس انجامید و پلیس فرانسه با پرتاب گاز اشک آور و ماشین آب پاش سعی در پراکنده کردن تظاهرنمایندگان نمود.

بنا بر اعلام وزارت کشور فرانسه، حدود 81 هزار نفر در مجموع در سراسر فرانسه در تظاهرات اعتراضی روز شنبه شرکت کردند. شمار تظاهرنمایندگان در شهر پاریس هم هشت هزار تن اعلام شده است.

در جریان تظاهرات روز شنبه دست کم هشت تن از جمله دو نیروی پلیس زخمی شدند. این درحالیست که شمار زخمی شدگان در تظاهرات شنبه گذشته دست کم 106 تن اعلام شد.

جنبش موسوم به جلیقه زردها در ابتدا در اعتراض به سیاست های دولت، علیه افزایش مالیات سوخت، شکل گرفت و شهروندان معترض با بر تن کردن جلیقه های شبرنگی که طبق قوانین هدایت و رانندگی در فرانسه هر خودرو باید به آن مجهز باشد، اعتراض سراسری خود را اعلام کردند اما با ادامه این حرکت اعتراضی و در غیاب رسمی اتحادیه های فرانسه این حرکت اعتراضی که در شروع به شیوه مسالمت آمیز شکل گرفته و گسترش یافت، به خشونت انجامد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 28 فروردین 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: masuodsms.ir شناسه مطلب: 14

به "خیابان ها فرانسه در تصرف جلیقه زردها، درگیری پلیس با تظاهرکنندگان خشمگین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خیابان ها فرانسه در تصرف جلیقه زردها، درگیری پلیس با تظاهرکنندگان خشمگین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید