شمع هایی که برای حسین می سوزند...

به گزارش مجله پیامک مسعود، محرم و صفر که می رسد اهالی جنوب بی قرارتر از همیشه دل های دریاییشان را روانه کربلا می کنند و با شور وصف ناشدنی جان های سوخته و قلب های پردردشان را نذر محرّم می کنند، در شب ها و روزهای محرم از بوشهر تا کربلا راه نرفته ای نیست...

شمع هایی که برای حسین می سوزند...

به گزارش خبرنگاران، در ماه های محرم و صفر آیین های مختلفی در شهرها و روستاها با حضور مردم و شور حسینی برگزار می شود و عاشقان امام حسین (ع) با نشان دادن ارادت و محبت خود، عهدشان را با اهل بیت محکم تر می کنند.

شب عاشورا جمعیت بی سابقه ای از بوشهری ها و همچنین مردمی از شهرها و استان های دیگر برای شرکت در مراسمات سوگواری و عزاداری سنتی بوشهر در نقاط مختلف این استان جمع می شوند.

یکی از این آیین های سنتی در بوشهر شمع زنی است که عزاداران بوشهری شب عاشورا در بقعه ها، مساجد و امامزاده ها و حتی در کوچه های بافت قدیم این شهر شمع روشن می کنند، همچنین در مساجد و بعضی از خانه ها نیز منبرهایی برای شمع زدن گذاشته می شود.

در مساجد و حسینیه های شهر بوشهر به خصوص چهار محل قدیمی شهر بوشهر -کوتی، دهدشتی، بهبهانی و شنبدی- آیین شمع زنی با نیت روشن کردن شمعی برای اموات و یا نذر و نیاز بر روی سینی های گِلی که بر روی یک منبر در سرای مسجد یا در ورودی گذاشته شده انجام می شود که این آیین از گذشته تا امروز به یادگار مانده است.

در شب عاشورا، چهار محل -بافت قدیم بوشهر- و خانه ای قدیمی و منبرهای بزرگان میزبان عاشقان حسین (ع) و برگزاری آیین شمع زنی است. زمان اجرای این آیین عزاداری مذهبی بعد از نماز مغرب و عشای شب عاشورا بوده و تا پاسی از شب ادامه دارد. مردم عزادار بوشهر در قالب دسته های عزاداری و به شکل گروهی و انفرادی از مسجدی به مسجد دیگر و از محله ای به محله دیگر رفته و شمع روشن می کنند.

در این آیین مادران نیت کرده و برای نوزادانشان شمع نذر می کنند، بعضی از عاشقان حسین (ع) هم که از سال های گذشته نذرشان برآورده شده، شمع های بیشتری روشن می کنند و یا برای ادای نذر خود شمع به حاجتمندان می دهند. بعضی نیز برای رفتگان و درگذشتگان خود این کار را انجام می دهند.

سنت های قدیم بوشهر در گذر زمان فراموش نشده اند و مردم بوشهر در دهه اول محرم، و شب های تاسوعا و عاشورا و شام غریبان این رسوم را به جا می آوردند. شب عاشورا حسینیه ها، مساجد و تکیه های بوشهر میزبان زنان و مردانی است که با شمع هایی در دست به نیت روشنایی از ظلمت و غربت و تاریکی این شب گلایه می کنند.

شمع هایی که در این آیین روشن می شوند نباید خاموش شوند و به رسم دیرین شمع و پروانه خود می سوزند و آب می شوند. حاجتمندان شمع روشن می کنند و گاه با نیتی و آرزویی در دل شمع های نیم سوز را برداشته و منتظر اجابت می مانند.

شب گذشته شب عاشورا و امشب شام غریبان حسین شاهدی بر دل های دردمند و عزادار بوشهری ها است، شمع هایی که بی صدا می سوزند و حاجت هایی که با اشک تا آسمان بدرقه می شوند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 22 مهر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: masuodsms.ir شناسه مطلب: 269

به "شمع هایی که برای حسین می سوزند..." امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شمع هایی که برای حسین می سوزند..."

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید