بازدید بازرسان شهر و روستاهای ملی و جهانی وزارتخانه از هنر مرواربافی روستای داویجان

به گزارش مجله پیامک مسعود، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان ملایر از بازدید بازرسان شهر و روستاهای ملی و جهانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از روستای داویجان ملایر برای ثبت ملی هنر مرواربافی این روستا خبر داد.

بازدید بازرسان شهر و روستاهای ملی و جهانی وزارتخانه از هنر مرواربافی روستای داویجان

میراث آریا: روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان، ابراهیم جلیلی، پنجشنبه 6 آبان ماه گفت: به منظور ثبت هنر مرواربافی روستای داویجان ملایر، مدیرکل آموزش و ترویج صنایع دستی به همراه مهندس ملایی از کارشناسان وزارتخانه از هنر مرواربافی این روستا بازدید کردند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان ملایر گفت: خلاصه پرونده ثبت روستای داویجان به عنوان روستای ملی صنایع دستی در فروردین ماه سال جاری تهیه و به وزارتخانه متبوع ارسال و مورد تائید اولیه قرار گرفته است لذا بازرسان وزراتخانه به منظور بازدید میدانی و تایید نهایی به ملایر سفر کردند که در این بازدید مظاهری معاون صنایع دستی استان نیز حضور داشتند.

جلیلی گفت: مروار و مرواربافی در شهرستان ملایر سابقه طولانی دارد و سبدبافی هنری است که در بیشتر روستاهای ملایر بافته و مورد استفاده قرار می گیرد و کاربردهای گوناگونی در کشاورزی و خانگی دارد و ملایر با ظرفیت بالای بیش از 200 هکتار سطح کشت، قطب تولید این محصول در کشور است که بیشترین مزارع کشت مروار در روستاهای داویجان، گوراب، رضوانکده و توچغاز و حرم آباد شهرستان ملایر واقع شده است.

او ادامه داد: با توجه به کشت محصول با کیفیت مروار در شهرستان و تاثیر آن بر اشتغال و زندگی مردم و کارگاه های فعال در سطح شهرستان، پرونده ثبت ملی مروار با موضوع روستای داویجان به وزارتخانه ارسال که کارشناسان امر از مزارع تولید مروار، مراکز توزیع و عرضه این محصول، کارگاه های مختلف سبدبافی بازدید و بازرسان با چرخه تولید آشنا شدند.

ویدا توحدی مدیر کل آموزش و ترویج وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز در این بازدید گفت: خوشحالیم که این هنر در سطح شهرستان توسعه دارد و قابلیت بالقوه اش این است که به صورت خانوادگی مشغول فعالیت هستند که در این بازدید از کودک هشت ساله تا پیرمرد 80 ساله مشغول کار بوده و این همبستگی و وحدت ایجاد شده برای ما بسیار مهم است.

او ادامه داد: ملایر یکی از پیروز ترین شهرها در زمینه شهرهای ملی و جهانی است و حضور هنرمندان ملایری در نمایشگاه اکسپو نشان از تلاش و همدلی در بین تولیدکنندگان منبت است و امید داریم در زمینه مروار هم با حمایت مسئولین محلی و تلاش هنرمندان شاهد رشد و شکوفایی این هنر باشیم.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 7 آذر 1400 بروزرسانی: 7 آذر 1400 گردآورنده: masuodsms.ir شناسه مطلب: 1741

به "بازدید بازرسان شهر و روستاهای ملی و جهانی وزارتخانه از هنر مرواربافی روستای داویجان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازدید بازرسان شهر و روستاهای ملی و جهانی وزارتخانه از هنر مرواربافی روستای داویجان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید