بیل بکهو و کاربردهای این ماشین سبک در انجام عملیات عمرانی

به گزارش مجله پیامک مسعود، بیل بکهو را می توان یک ابزار قدرتمند و همه فن حریف یا آچار فرانسه صنعت راه و ساختمان دانست. البته از این بیل در کشاورزی و باغداری هم استفاده های فراوان می گردد. تعریف بیل بکهو، ویژگی ها و مزایا و معایب آن را در این مقاله مورد آنالیز قرار خواهیم داد. با ما همراه باشید.

بیل بکهو و کاربردهای این ماشین سبک در انجام عملیات عمرانی

بیل بکهو چیست؟

بیل بکهو یک بیل مکانیکی است که با سیستم فشار هیدرولیک کار می نماید. این نوع بیل در ابتدا بر روی بدنه یک ماشین سنگین کم وزن مانند تراکتور سوار کردند و از آن برای انجام خاک برداری های سبک یا درون شهری که جای زیادی برای مانور نیست، استفاده می کردند. با اضافه کردن یک بازوی لودر بر تراکتور به تدریج کاربری های آن افزایش یافت و تعادل وزنی هم برقرار شد؛ حالا نام لودر بکهو شایسته این تراکتور تجهیز شده است. حداکثر سرعت این ماشین 39 کیلومتر بر ساعت و حداقل آن 35 کیلومتر بر ساعت است.

بیل بکهو یا بکهولودر از چه بخش هایی تشکیل شده است؟

بکهولودر از بخش هایی مانند لودر، بیل بکهو، پایه های تعادل، سیستم فشار هیدرولیک و موتور تشکیل شده است؛ که هر کدام در حین عملیات ساختمانی یا هر عملیات دیگری وظیفه ای دارند و مورد استفاده قرار می گیرند. بیل بکهو برخلاف لودر توانایی چرخش دارد و این امکان را می دهد تا بدون جابجایی ماشین کار دپو انجام گردد که این عمل در زمان، صرفه جویی زیادی می نماید.

بکهولودر چه کاربردی در عملیات های اجرایی دارد؟

به طورکلی چون این ماشین بیل کوچکی دارد از آن بیشتر برای کارهای کوچک عمرانی و کشاورزی استفاده می گردد. از بیل بکهو بیشتر در خاکبرداری با حجم کم و در خاک های نرم بهره برده می گردد. بارگیری کامیون های حامل خاک را هم معمولاً با بیل بکهو انجام می دهند زیرا سرعت عمل زیادی دارد، کار با آن راحت است و جای زیادی را هم اشغال نمی نماید. لایروبی هم به دلیلی باکت کوچکی که بکهولودر دارد یکی از کاربرد های ویژه آن است. کندن کانال های مخصوص لوله گذاری هم از تخصص های بکهولودر است. باکت کوچک و همچنین اندازه کوچک ماشین باعث می گردد تا در کوچه های تنگ هم بتوان از آن بهره برد. در صورت نبود دیگر ماشین آلات از بیل بکهو برای حمل لوله هم استفاده می گردد. به جز عملیات های عمرانی و کارهای ساختمانی از بیل بکهو در کشاورزی و باغداری هم استفاده می شوند. این ماشین به دلیل اندازه کوچکی که دارد به راحتی می تواند بین درختان حرکت کند و شخم زنی را تسهیل کند.

جدیدترین ماشین آلات ساختمانی + معرفی انواع رایج ماشین آلات

انواع بکهولودر کدام است؟

همانطور که در بالا نیز به آن اشاره شد، بکهولودر شامل یک بدنه تراکتور است که بیل بکهو و یک بیل لودر به آن متصل شده است. در ابتدای ابداع این ماشین امکانات زیادی نداشت و با گذشت زمان و با ایجاد احتیاج، امکانات بیشتری نیز به آن اضافه شد که کار را بسیار راحت تر و سریع تر به انجام می رساند.

از انواع اولیه بیل بکهو می توان به بکهو ثابت اشاره نمود. بکهولودر ثابت ماشینی است که شامل لودر و بکهو با زاویه چرخش 180 درجه ای است.

نوع کمی پیشرفته تر بکهولودر، بکهولودر گردان است؛ که قابلیت حرکات کشویی را دارد و برای انجام عملیات های حفاری عمیق مناسب نیست، حرکت در جهت بالا و پایین آن محدود است. زاویه چرخش این ماشین تا 270 درجه است و گاهی می تواند بدون لودر هم باشد.

بکهولودر کشویی نوعی ماشین است که حرکات در جهت افق آن انعطاف بیشتری داشته و از فناوری پیشرفته تری نسبت به بکهو گردان برخوردار است. این نوع بکهو از نمونه های بهسازی شده است و کاربرد بیشتری دارد.

بکهولودر کشویی مکانیکی نوع پیشرفته بکهو ثابت است که کاربرد بیشتری دارد و از آن بیشتر برای عملیات های شهری بهره گرفته می گردد.

لازم به یادآوری است که همه روزه به امکانات عملیاتی و رفاهی بکهولودر ها اضافه می گردد که کاربری آن را بهتر و پیشرفته تر می نماید. به طور مثال انواع جدید بکهو برای راحتی راننده دو میز فرمان دارد و شیشه های بلندتری برای دید بهتر تعبیه شده است.

فزونی و کاستی بکهولودر

یکی از بزرگترین فزونی های بکهولودر را می توان سرعت دادن به عملیات دانست. از آنجایی که بیل بکهو قابلیت چرخش در جهات مختلف تا 270 درجه را دارد احتیاجی به چرخش کل وسیله در هنگام عملیات برای دپو خاک نیست و همین امر در زمان صرفه جویی می نماید و سرعت انجام عملیات را بالا می برد. اندازه کوچک این ماشین هم یکی از مزیت های آن به شمار می آید که در عملیات هایی که کمبود فضا وجود دارد می توان حضوری مفید و کاربردی داشته باشد.

از کاستی های بیل بکهو هم می توان تنها به قدرت کم این ماشین برای انجام کارهای سنگین است که ایراد واقعی به نظر نمی آید، زیرا این ماشین برای انجام کارهای متوسط طراحی و ساخته شده است که انتظار انجام کارهای سنگین از این ماشین توقع بی جا و زیاده از حدی است.

سخن پایانی

بیل بکهو یا بکهولودر ماشینی همه کاره است که برای انجام عملیات های ساختمانی سبک تا متوسط و عملیات های خاکبردای با حجم کم و در فضاهای کم طراحی و ساخته شده است. از بیل بکهو علاوه بر عملیات های ساختمانی در کارهای کشاورزی و باغداری هم استفاده های زیادی می گردد.

منبع: ویکی ساختمان
انتشار: 25 اسفند 1399 بروزرسانی: 25 اسفند 1399 گردآورنده: masuodsms.ir شناسه مطلب: 1359

به "بیل بکهو و کاربردهای این ماشین سبک در انجام عملیات عمرانی" امتیاز دهید

1 کاربر به "بیل بکهو و کاربردهای این ماشین سبک در انجام عملیات عمرانی" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیل بکهو و کاربردهای این ماشین سبک در انجام عملیات عمرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید