راز زیبایی معماری عمارت هفت تن ، ندیم سطان صاحب قران در سفرهای فرنگ اینجا زندگی می کرد

به گزارش مجله پیامک مسعود، خانه ضلع شمال شرقی بازار مسگرها که در کوچه هفت تن واقع شده، یکی از عمارت های دیدنی تهران است. خانه ای که سال ها محل سکونت اعتماد السلطنه نویسنده و مترجم معروف دوران ناصرالدین شاه قاجار بود و هنوز هم محکم و راسخ در دل شهری که نونوار می گردد پابرجاست.

راز زیبایی معماری عمارت هفت تن ، ندیم سطان صاحب قران در سفرهای فرنگ اینجا زندگی می کرد

خبرنگاران - حسن حسن زاده: خانه کوچه هفت تن که به عمارت هفت تن معروف است، در یک کوچه آشتی کنان واقع شده است. عرض کم کوچه هفت تن، حس و حال گشت وگذار در یکی از کوچه های بافت تاریخی یزد را به بازدیدنمایندگان منتقل می نماید. عمارت هفت تن برای افرادی که از داستان آن اطلاعی ندارند و گذرشان تنها برای خرید به بازار مسگرها می افتد، یک شگفتانه بزرگ است.

قصه های خواندنی تهران را اینجا ببینید

عمارتی زیبا در دل کوچه آشتی کنان

عمارت هفت تن که از نمونه های نادر عمارت های برجای مانده از دوره قاجار است، ناگهان در امتداد راسته بازار مسگرها و در انتهای یک پاساژ، زیبایی خود را به رخ رهگذران و بازدیدنمایندگان می کشد. راز زیبایی معماری عمارت هفت تن در ترکیب عناصر معماری اصیل ایرانی شامل بادگیر، ارسی ها و قوس های ایرانی با معماری نئوکلاسیک اروپایی نهفته است. در مرکز این عمارت سه طبقه، ایوانی طراحی شده که در دو سوی آن مانند دیگر بناهای دوره قاجار دو گوشواره واقع شده است؛ گوشواره ها مسیر دسترسی به تالار مرکزی یا شاه نشین عمارت اند. خانه هفت تن مانند بسیاری از خانه های قجری 6 ستون برافراشته روی ایوان دارد که در همان بدو ورود به عمارت، ببیننده را مسحور و محو دیدن می نماید. مقرنس کاری، گچبری، نقاشی و آینه کاری های تالار مرکزی خانه نیز به زیبایی بصری آن افزوده و ارزش بازدید از آن را دوچندان نموده است.

عمارت مترجم مخصوص سلطان صاحبقران

عمارت هفت تن اما متعلق به محمدحسن اعتمادالسلطنه نویسنده و مترجم مشهور دوران ناصرالدین شاه قاجار بود. صاحب این عمارت زیبا، به گونه ای همراه و ندیم 25ساله سلطان صاحب قران محسوب می شد؛ کسی که در سفرهای ناصرالدین شاه به فرنگ، مترجم و عصای دست شاه قاجار به حساب می آمد. اعتمادالسلطنه که در دانشگاه پاریس درس خوانده بود، پس از بازگشت از فرانسه رئیس دارالترجمه همایونی، وزیر انطباعات (چاپ و نشر) و البته مترجم مخصوص ناصرالدین شاه شد. او در همین عمارت بود که آثار معروفی چون روزنامه خاطرات که از اسناد مهم دوران قاجار است و نیز خیرات حسان را به رشته تحریر درآورد. اعتمادالسلطنه اخبار روز دنیا را هم به گوش شاه قاجار می رساندT چون او بود که به عنوان مترجمT روزنامه های خارجی را برای ناصرالدین شاه می خواند تا شاه قاجار در جریان وقایع مهم بلاد فرنگ قرار بگیرد.

خاتمه عمارت هفت تن

عمارت هفت تن تا سال 1382 مهجور مانده بود و حتی مالکان آن تصمیم داشتند با تخریب عمارت، آن را به یکی از پاساژهای بدقواره بازار تبدیل نمایند. تصمیمی که البته با ورود شهرداری به موضوع راه به جایی نبرد و عمارت هفت تن در سال 1382 در لیست آثار ملی ایران ثبت شد. این خانه تاریخی درخیابان پانزده خرداد، بازار بزرگ تهران، انتهای جنوبی چهارسوق بزرگ، ضلع شرقی راسته مسگرها، کوچه هفت تن واقع شده است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 10 دی 1401 بروزرسانی: 10 دی 1401 گردآورنده: masuodsms.ir شناسه مطلب: 2051

به "راز زیبایی معماری عمارت هفت تن ، ندیم سطان صاحب قران در سفرهای فرنگ اینجا زندگی می کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راز زیبایی معماری عمارت هفت تن ، ندیم سطان صاحب قران در سفرهای فرنگ اینجا زندگی می کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید