سفرنامه ارمنستان (ایروان)

به گزارش مجله پیامک مسعود، ارمنستان به واسطه مسافت نسبتاً کم ، مکان سفر زمینی ، عدم نیزا به ویزا و صد البته برخورداری از طبیعت کوهستانی و زیبا یکی ا ز جاذبه های گردشگری مورد پسند ایرانیان است.

سفرنامه ارمنستان (ایروان)

اگر علاقمند به سفر با بهترین تور کانادا هستید با ما همراه شوید

مقدمات سفر:

ابتدا یک نسخه کتاب راهنمای سفر به ارمنستان از Lonly Planet را دانلود نموده مطالعه کردم . چون سفر ما زمینی بود 29 خرداد زمانی که هنوز سفرهای تابستانی درایران داغ نشده را برای رفتن در نظر گرفتیم تا ترافیک جاده ای کمتر باشد. در کتاب از آژانس tatev نام برده شده بود . به وب سایت آژانس مراجعه کردم نماینده فروش بلیط هواپیمایی کاسپین و یک شرکت اتوبوسرانی (ملاقات سیرگیتی) است همچنین رزرو هتل، اجاره آپارتمان و تورهای مختلف بازدید از امکان دیدنی ارائه می دهد. نهایتاً یک ماه قبل از سفر آپارتمانی در مرکز شهر ایروان در خیابان نعلبندیان برای 5 شب اجاره کردم به مبلغ 190000 تومان بعلاوه 45000 تومان هزینه ترانسفر از ترمینال تا آپارتمان و بالعکس . بلیط برگشت زمینی برای 4 نفرمان را هم رزرو کردم و به ازاء هر نفر 47000 تومان و 100000 تومان بابت پیش پرداخت به شماره حساب فردی که آژانس ایمیل کرد واریز کردم. بلیط تهران - ایروان را هم دوستم از ترمینال غرب تهران برایمان خرید هر نفر 55000 تومان اقدام آخر تهیه بلیط اصفهان - تهران بود.

آغاز سفر:

ظهر شنبه وارد ترمینان غرب تهران شدیم، پس از نهار و نماز ساعت 2 بعدازظهر سفر ما آغاز شد از تهران تا مرز شهرهایی که می بینید و فاصله آنها از یکدیگر به ترتیب عبارتند از 600 کیلومتر تا تبریز - 130 کیلومتر تا جلفا - 60 کیلومتر تا سیه رود و 20 کیلومتر تا نوروز. سه صبح وارد مرز نوروز شدیم در گمرک ایران پس از پرداخت 10000 تومان خروجی سوار اتوبوس شده و وارد گمرک ارمنستان شدیم (فاصله گمرک ایران تا طرف مقابل تقریباً 2300 متر است) با تعجب دیدم افسر ارمنی 3000 درام از هر مسافر می گرفت و اگر کسی دارم نداشت به جای آن باید 10دلار می داد. ناچاراً پول را دادیم تا پاسپورتهایمان مهر شد. در مجموع 1.30 ساعت بیشتر معطل نشدیم . از مرز تا ایروان 400 کیلومتر است. جاده پر پیچ و خم و باریک است اما از سوی دیگر طبیعت اطراف بی نهایت سر سبز و زیباست. پس از عبور از شهرهای کاپان و گوریس راننده برای صبحانه توقف کرد طبق گفته راننده کمتر از 2 ساعت دیگر می رسیدیم.

ایروان روز اول:

یکشنبه 11 صبح وارد ترمینال کیلیکیا در غرب ایروان شدیم . آقایی پلاکارد در دست منتظرمان بود. بعد از اینکه ما را به آپارتمان برد کلیدها را تحویل داد و رفت. برخلاف نمای قدیمی داخل آپارتمان نوسازی شده و امکانات کاملی داشت. برای نهار شوید پلوباکنسرو ماهی تن درست کردم. بعد از حمام و استراحت عصر رفتیم بیرون. ایروان شهر زیبایی است که حدود 2/1 میلیون نفر سکنه دارد تقریباً جمعیت ارمنستان در این شهر ساکن هستند.

برای تبدیل دلار به درام به یکی از شعبه های فروشگاه SAS واقع در تقاطع خیابان ماشتوت و امیریان رفتیم. در ساعات اداری هم می توانید به بانک ملت در میدان هراپاراک مراجعه کنید. (زمان سفرما هر درام 2.6 تومان بود) یک سیم کارت ویواسل خریدم 1000 درام . غروب بود که برگشتیم به آپارتمان.

ایروان روز دوم:

برای صبحانه بسته نان لواش از سوپر مارکت طبقه پایین خریدم 200 درام بعد هم برای تسویه حساب رفتیم سراغ آژانس که در 100 متری آپارتمان بود. تورهای آژانس طبق یک برنامه هفتگی است مثلاً امروز که دوشنبه است تور بازدید از معبد گارنی و کلیسای گقارد ارند. بعد از پرداخت نفری 6000 دارم ساعت 10 صبح اتوبوس راه افتاد . راهنمای تور خانمی ارمنی بود که به زبان فارسی تسلط کامل داشت. ما بقی مسافران از هتلهای سطح شهر بودند این 2 بنا در فاصله 50 کیلومتری خارج شهر قرار دارند. در برگشت ساعت 1.30 بعداز ظهر جلوی هتل آنی پلازا که نزدیک آپارتمان بود پیاده شدیم و عصر قدم زنان برای دیدن بنای کاسکاد یا هزار پله رفتیم . بنایی است پلکانی ومرتفع که 2 طرف هر پله گلکاری شده و در پشت بام هر طبقه آن آب نماهای زیبایی وجود دارد.

در فضای سبز رو به روی کاسکاد (خیابان تامانیان) کافه های زیبایی وجود دارد. فرصتی بود تا یک فنجان قهوه ارمنی امتحان کنیم. به ساختمان اپرا رفتیم و اجرای زنده موسیقی در پارک اپرا را دیدیم. در برگشت کمی میوه و خوراکی خریدیدم.قیمتها تفاوت زیادی با ایران ندارد. مثلا یک مرغ 1.200 گرمی 4000 تومان شد و زردآلو و گیلاس کیلویی 2000 تومان

ایروان روز سوم:

امروز برنامه تور شهری داریم طبق جهت پیشنهادی کتاب وارد خیابان ماشتوت شده و تا مسجد آبی رفتیم بخشی از مسجد در حال مرمت بود.

سری هم زدیم به فروشگاه گرندکندی که بزرگترین کارخانه فراوری شکلات در این کشور است قیمت شکلاتها از کیلویی 12000 آغاز می شد. جهتهای بعدی خیابان ساریان و خیابان سایات نواو دیدن کلیسای Katoonik بود. در برگشت به آژانس رفتیم و برای تور دریاچه سوان ثبت نام کردیم (نفری 8000 درام بعلاوه نهار)عصر هم رفتیم موزه تاریخ ارامنه و گالری ملی در هر اپاراک (ورودی موزه 1000 درام بود) شام را در یکی از رستورانهای ایرانی سطح شهر خوردیم .

ایروان روز چهارم:

10 صبح برای دیدن دریاچه سوان رفتیم . در طول جهت ابتدا به زاخکادور (دره گلها) رفتیم در این محل کلیسای گچاریس را دیدیم و نهار را در رستوران روبه روی دریاچه خوردیم. سوان یکی از مرتفع ترین دریاچه های آب شیرین جهان است که در ارتفاع 1900 متری از سطح دریا قرار گرفته. عصر بود که برگشتیم .

ایروان روز پنجم:

10 صبح از خیابان تیگران به مرکز خرید تا شیر رفتیم. قیمتها خصوصاً در قسمت پوشاک خیلی بالا بود. با این وجود تا آمدیم بیرون ظهر شده بود. عصر هم به دریاچۀ مصنوعی کنار ساختمان اپرا رفتیم و سپس به میدان هراپاراک .

10 فواره های وسط میدان منظرۀ زیبایی در غروب دارند. از آنجا که فردا بر می گردیم هر چه درام اضافه داشتیم در یکی از فروشگاههای SAS به دلار تبدیل کردیم.

ارمنستان روز آخر:

10 صبح آپارتمان را تمیز کردیم و چمدانهایمان را دم در گذاشتیم. ساعت 9 همان راننده روز اول آمد دنبال ما کلیدها را تحویل گرفت و ما را به ترمینال برد. ساعت حرکت 10 صبح بود 4 عصر به مرز نوردوز رسیدیم راننده که دید بار کمی داریم توصیه کرد خودمان پیاده به گمرک ایران برویم و آنجا استراحت کنیم. 7 شب بود که مابقی مسافران و راننده به ما رسیدند . در نهایت صبح روز بعد تهران بودیم.

زمان سفر: خرداد 1389

مدت سفر : 7 روز (رفت و برگشت زمینی با 5 شب اقامت در ایروان)

کل هزینه مسافرت 230000 تومان

تهیه شده توسط : سحر داوری

+منبع

منبع: لست سکند
انتشار: 20 دی 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: masuodsms.ir شناسه مطلب: 490

به "سفرنامه ارمنستان (ایروان)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفرنامه ارمنستان (ایروان)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید