فراری F8 Tributo؛ ستاره ای دیگر بر فراز آسمان خودروساز محبوب ایتالیایی

به گزارش پیامک مسعود، حسین باباپور؛ فراری F8 Tributo به عنوان جایگزین مدل 488 GTB وارد میدان شده است؛ با این حال می توان F8 را نسخه فیس لیفت شده اتومبیل مذکور دانست. این خودرو در واقع جنبه های خشن و اعجاب آور فراری 488 پیستا را با شخصیت متمدن و شهری 488 جی تی بی در هم آمیخته و بیراه نسیت اگر آن را بهترین اتومبیل سوپراسپرت همه فن حریف قلمداد کنیم. نام تریبوتو در واقع به قدرتمندترین پیشرانه V8 فراری که تا به امروز روی اتومبیل های این خودروساز نصب شده اشاره دارد؛ همچنین با جشن چهل سالگی کوپه های وی 8 موتور وسط این کارخانه نیز ارتباط پیدا می نماید.

فراری F8 Tributo؛ ستاره ای دیگر بر فراز آسمان خودروساز محبوب ایتالیایی

با ما همراه باشید و با تور ایتالیا از به بهترین کشور اروپا سفر کنیم و در شهرهای ونیز، فلورانس و رم بگردیم و بناهای تاریخی این کشور تاریخی را از نزدیک ببینیم.

به سراغ خودرو می رویم تا ببینیم فراری این بار چه تحفه ای در اختیار مشتریان فوق ثروتمندش قرار داده است. F8 Tributo در مقایسه با 488 GTB پنجاه اسب بخار قدرت بیشتر و 10 درصد ارتقاء کارایی آیرودینامیکی را در اختیار می گذارد؛ همچنین وزن آن حدود 30 کیلوگرم نسبت به قبل کاهش یافته است. موارد یاد شده به این ادعا صحت می بخشد که در اینجا با مدلی سریع تر و چالاک تر روبرو هستیم. پیشرانه 3.9 لیتری فراری F8 Tributo از مدل 488 پیستا دریافت شده و قادر است 710 اسب بخار قدرت و 770 نیوتن متر گشتاور فراوری کند. گشتاور حاصل از این پیشرانه به مقدار بسیار ناچیز 10 واحد نسبت به مدل 488 جی تی بی بیشتر شده است که در دور موتور 3250 دور در دقیقه حاصل می گردد.

جریان هوا به وسیله سیستم لوله ای برگرفته از مدل مسابقه ای 488 به درون پیشرانه راه می یابد؛ دریچه های ورودی نیز در دو طرف اسپویلر عقب تعبیه شده اند تا راستا ورود هوا به پیشرانه کوتاه تر گردد. همچنین سوپاپ ها و فنر های جدید در کنار میل بادامک ارتقا یافته به علاوه سرسیلندر و پیستون های تقویت شده در F8 به کار رفته اند تا پیشرانه قادر به تحمل فشار های بیشتری باشد. شاتون ها، میل لنگ و فلایویل نیز از مدل 488 به عاریت گرفته شده و اینرسی را تا 17 درصد کاهش داده اند. نهایتا یک سیستم اگزوز جدید که ارتقای جریان گاز خروجی فراری F8 Tributo را در پی داشته و مطابق با استاندارد های قانونی مبارزه با آلودگی صوتی ساخته شده نیز در اینجا حضور دارد.

رعایت اصول آیرودینامیک هم نقش خود را در افزایش توان خروجی پیشرانه به خوبی ایفا می نماید. بدین ترتیب با بهبود شدت جریان هوای خنک کننده به سمت موتور شاهد کاهش 15 درجه ای دمای مجاری ورودی هوا هستیم؛ همچنین طراحی آیرودینامیک خودرو سبب افزایش نیروی دانفورس بدون تغییر ضریب مقاومت هوا شده است. بدین منظور فراری کانال هایی را در سپر و درب صندوق جلو ایجاد نموده که میزان دانفورس را حدود 15 درصد ارتقا بخشیده است. همچنین استفاده از دیفیوزر جدید در جلو و بعضی تغییرات در قسمت تحتانی بدنه، ارتقاء 35 درصدی قابلیت های آیرودینامیکی فراری F8 تریبوتو را نوید می دهد. بهینه سازی چابکی و گسترش قابلیت های آیرودینامیکی، احتیاج به بهبود هندلینگ را نیز به دنبال خواهد داشت. فراری در این زمینه از سیستم کنترل لغزش جانبی ویژه خود با نام ssc ورژن 6.1 بهره گرفته است که موجب ارتقاء فرمان پذیری و حفظ کیفیت تایر ها می گردد. این سیستم در کنار سامانه FDE+ که باعث اصلاح دینامیک رانندگی فراری F8 Tributo شده، عمل می نماید. سامانه تورک ویکتورینگ و سیستم کنترل پایداری نیز موجب کارکرد بهتر ترمز ها و عبور سریع تر از پیچ ها خواهند شد.

همچنین فراری ادعا می نماید که ترکیب دو سامانه SSC و FDE+ موجب شده تا F8 حدود 6 درصد سریع تر از 488 جی تی بی از پیچ ها عبور کند. عملکرد یاری فنر و فنر ها کمابیش مشابه مدل 488 جی تی بی خواهد بود. ضمناً فراری با استفاده از قطعات تیتانیومی در موتور و بهره گیری از پروفیل های فیبرکربنی در سپر های جلو و عقب و اسپویلر پشت، وزن تریبوتو را حدود 30 کیلوگرم پایین تر آورده و به 1435 واحد رسانده است. انتخاب رینگ های فراری 488 پیستا نیز می تواند وزن خودرو را حدود 10 کیلوگرم دیگر کاهش دهد.

طراحی نمای بیرونی Tributo نه توسط Pinninfarina، بلکه با قلم طراحان استودیوی Ferro Centro Stile صورت پذیرفته است. فراری F8 Tributo شاید به معنای سنتی زیباترین خودرو نباشد، اما تهاجم بصری آن بسیار جذاب جلوه می نماید. سقف و در ها به 488 GTB تعلق داشته، اما باقی موارد جدید هستند. تقریبا هر پیچ وتابی در بدنه، با حساب و کتاب شکل گرفته تا بر بهبود عملکرد فنی خودرو تاثیر مثبت داشته باشد. در مورد فضای داخلی نیز شرایط به همین منوال است. موقعیت راننده در ارتفاع پایینی قرار گرفته و موجب می گردد تا او در مرکز تعاملات حضور داشته باشد. غربیلک فرمان جدید با قطر کمتر نیز بسیاری از دکمه ها و کنترلگر های مورد احتیاج را در دسترس انگشت شست قرار داده و جلوه جذابی به کابین این سوپرکار لوکس بخشیده است. ابعاد مناسب شیشه جلو دید مطلوبی را نسبت به فضای روبرو فراهم آورده و استفاده زیاد از چرم مرغوب و تزیینات نقره ای رنگ بعلاوه سطوح فیبرکربنی، سطح بسیار بالایی از پرستیژ و اشرافیت را درون کابین اف 8 به نمایش می گذارد.

عملکرد فنی فراری F8 Tributo در جاده چگونه است؟

دکمه استارت قرمز رنگ روی غربیلک فرمان را فشار می دهیم و پیشرانه v8 ناگهان زنده می گردد. با دست راست پدال شیفتر را به سمت خود می کشیم... حالا دیگر با یک خودرو بسیار سریع روبرو هستیم. فراری ادعا می نماید که شتاب صفر تا صد این خودرو معادل 2.9 ثانیه است که در نوع خود بسیار چالاک به حساب می آید. همانند پیستا و 488 جی تی بی، F8 تریبوتو نیز از سیستم متغیر و هوشمند مدیریت بوست سود می برد که میزان گشتاور را به تدریج بالا می برد تا هیچگونه لگ توربو در آن به وجود نیاید؛ بنابراین پیشرانه این خودرو در لحظه و بدون هیچگونه وقفه نسبت به اعمال فشار بر پدال گاز از خود عکس العمل نشان می دهد. عملکرد پیشرانه توربوشارژ به قدری یکپارچه و سریع است که گویی هیچ سیستم پرخورانی در این موتور وجود ندارد و کاملا مشابه انواع تنفس طبیعی به نظر می رسد. عملکرد دقیق و نرم جعبه دنده نیز بر کارکرد مناسب تر پیشرانه تاثیر بسیار مثبتی دارد، چرا که با یکپارچگی تمام به تعویض دنده ها می پردازد.

یکی دیگر از بخش هایی که فراری F8 Tributo به نحو احسن در آن ظاهر شده، شاسی این خودرو است؛ بسیاری از قطعات شاسی، سیستم تعلیق و سیستم های کنترل از دو مدل 488 پیستا و جی تی بی به عاریت گرفته شده و پایداری کم نظیر و چسبندگی بالایی را در هنگام عبور از پیچ ها به وجود می آورند. از طرف دیگر همانطور که از فراری انتظار داریم فرمان پذیری خودرو بسیار سریع، اما اطمینان بخش است و در کنار عملکرد مطمئن سیستم کنترل لغزش اعتمادبه نفس کافی را در راننده جهت انجام مانور های مهیج حین عبور از پیچ ها و راستا های منحنی شکل فراهم می آورد. شاخص ترین ترفند و ویژگی فراری F8 ترکیب عملکرد دقیق 488 پیستا با سرزندگی، نشاط و کاربردپذیر بودن یک خودرو روزمره است که حس بسیار جدید و لذت بخشی برای مالک و راننده این خودرو به وجود می آورد. یاری فنر های تطبیق پذیر راحتی سواری مناسبی را رقم زده اند؛ کیفیت چرم جایگاه ها و کفپوش نیز بسیار لذت بخش و سطح بالا احساس می گردد که حضور در کابین فراری F8 Tributo را طی مسافرت های روزمره کاملا لذت بخش و آرامش دهنده می نماید.

جمع بندی در مورد فراری F8 Tributo

شما می توانید با 200 هزار پوند درون جیبتان فکر خرید یک فراری اف 8 تریبوتو را در ذهن داشته باشید؛ البته با این پول انتخاب های دیگری همچون مکلارن 720 که اندکی سریع تر از F8 است یا لامبورگینی هوراکان را نیز در اختیار دارید. اما هیچ کدام از این دو مدل ترکیب مناسبی از عملکرد و هندلینگ را همچون فراری F8 Tributo به شما ارائه نخواهند کرد. عملکرد پیشرانه نیز گرچه در نوع خود بی نظیر نیست، اما دقت و کارکردی کاملا غیرقابل انتقاد را به شما ارائه خواهد داد. در این بین جعبه دنده 7 سرعته دوکلاچه کاملا درخشان عمل می نماید. بعضی به روزرسانی ها جهت ارتقای قدرت ترمز ها نیز صورت پذیرفته که قدرت توقف F8 را افزایش داده است. این خودرو می تواند آخرین اتومبیل وی 8 احتراق داخلی غیرهیبریدی فراری باشد و یا می تواند این طور نباشد؛ به هر حال در اینجا با یک شاهکار دیگر از فراری طرف هستیم که هندلینگ و پرفورمنس را در تعادلی بسیار لذت بخش با یکدیگر قرار داده و ابرخودرویی لوکس را تقدیم علاقه مندان نموده است.

منبع: فرارو
انتشار: 14 تیر 1399 بروزرسانی: 14 تیر 1399 گردآورنده: masuodsms.ir شناسه مطلب: 885

به "فراری F8 Tributo؛ ستاره ای دیگر بر فراز آسمان خودروساز محبوب ایتالیایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراری F8 Tributo؛ ستاره ای دیگر بر فراز آسمان خودروساز محبوب ایتالیایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید