مدیریت واحد شهری چرا و چگونه؟

به گزارش مجله پیامک مسعود، مهدی علیپور- دبیر: شهر سیستمی پویاست که ساختارهای آن، پیوسته در تعاملند؛ برای تنظیم این روابط و پایداری سیستم، هماهنگی و یکپارچگی در مدیریت آن لازم است.

مدیریت واحد شهری چرا و چگونه؟

ما نمی توانیم کارنمودهای مختلف شهر را به مدیریت منفک و بدون ارتباط با هم بسپاریم و انتظار بهبود وضعیت داشته باشیم. از شهرنشینی فراگیر و در حال رشد گریزی نیست و از طرف دیگر این رشد همراه با ناپایداری هایی است که تبعات این ناپایداری ها، از ابعاد مختلف نگران کننده است. پیچیدگی شهرها براساس تعامل دقیق دستگاه ها و با مشارکت معنی دار شهروندان سازماندهی می گردد تا تأمین ضرورت ها و انتخاب اولویت ها، پیشگیری از تهدیدها و مقابله با آسیب ها بر مبنای همفکری و همکاری جمعی صورت پذیرد. توسعه مدیریت شهری و ایجاد مدیریت واحد شهری می تواند با یاری گیری از متخصصان ما را به آرمانشهر مطلوب نزدیک کند. آرمان شهری که متأسفانه به دلیل نبود مدیریت واحد شهری در پایتخت فاصله زیادی با آن داریم.

هر چند حدود یک قرن از تشکیل شهرداری در کشور می گذرد ولی امروزه در اذهان مردم، شهرداری ها فقط متولی امور بر جای مانده ای هستند که دیگر دستگاه ها حاضر به انجام آنها نیستند و در اصل می توان گفت که در ایران شهرداری ها بیشتر متولی سخت افزار شهر به شمار می آیند (کالبدی ـ فیزیکی) و در زمینه برنامه ریزی و نرم افزار شهری (برنامه ریزی استراتژیک و اجتماعی) دخالت چندانی ندارند. هرچند در سال های اخیر شهرداری ها و به ویژه شهرداری تهران در زمینه های فرهنگی و اجتماعی فعالیت هایی را شروع نموده اند، اما برای پاسخگویی به مطالبات فزاینده فرهنگی و اجتماعی شهروندان ضروری است تا اسباب و تمهیدات لازم این امر فراهم گردد. شهرداری ها از جمله نهادهایی هستند که می توانند جوابگوی مطالبات فراوان فرهنگی و اجتماعی اقشار و طبقات مختلف شهری و سازمان دهنده امور فرهنگی و اجتماعی شهرها باشند. برای گسترش نقش و تأثیرگذاری شهرداری ها در امور فرهنگی و اجتماعی ضروری است شرایط آن اعم از شرایط قانونی، پذیرش اصل فایده مند بودن ورود شهرداری ها در این زمینه از سوی نهادها و سازمان های دولتی مرتبط، بالا بردن ظرفیت های فکری، اقتصادی و انسانی شهرداری ها، مشارکت قاعده مند شهروندان در امور فرهنگی و اجتماعی و در نهایت تحقق مدیریت واحد شهری فراهم گردد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 17 شهریور 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: masuodsms.ir شناسه مطلب: 175

به "مدیریت واحد شهری چرا و چگونه؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مدیریت واحد شهری چرا و چگونه؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید