بهترین دانشگاه ایرانی در رتبه بندی جهانی کدام است؟

به گزارش مجله پیامک مسعود، شریف بهترین دانشگاه ایرانی در رتبه بندی جهانی. در آخرین رتبه بندی تایمز دانشگاه های آسیایی، 65 دانشگاه از ایران حضور دارند.

بهترین دانشگاه ایرانی در رتبه بندی جهانی کدام است؟

به گزارش ایسنا، براساس رتبه بندی کیو. اس، این دوازدهمین سال است که موسسه فناوری ماساچوست صدرنشینی خود را در میان دانشگاه های دنیا جشن می گیرد. دانشگاه کمبریج رتبه دوم سال گذشته خود را حفظ نموده و دانشگاه آکسفورد نسبت به سال گذشته یک پله صعود نموده است.

بهترین دانشگاه های ایران نیز در رتبه بندی یادشده این جایگاه ها را کسب نموده اند:

دانشگاه صنعتی شریف: 334

دانشگاه تهران: 360

دانشگاه صنعتی امیرکبیر: 375

دانشگاه علم و صنعت: 451

دکتر سید احمد فاضل زاده رئیس مؤسسه ISC گفت: در گزارش اخیر رتبه بندی تایمز دانشگاه ­های آسیایی سال 2023، از جمهوری اسلامی ایران تعداد 65 دانشگاه حضور داشته اند که 9 دانشگاه کشور در میان 100 دانشگاه برتر آسیا قرار گرفته اند. این در حالی است که تعداد دانشگاه های ایران در سال گذشته 58 دانشگاه بوده است که فقط 6 دانشگاه در میان 100 دانشگاه برتر آسیا قرار گرفته بودند.

فاضل زاده گفت: پایگاه رتبه بندی تایمز یکی از نظام های رتبه بندی معتبر در سطح بین المللی است که در 2013 میلادی برای نخستین بار رتبه بندی دانشگاه های آسیایی را در کنار رتبه بندی های بین المللی خود انجام داد.

وی اظهارکرد: روش شناسی این رتبه بندی همچون روش شناسی رتبه بندی دنیای تایمز است که از 13 شاخص در قالب 5 معیار آموزش (25)، پژوهش (30)، استنادات (30)، عایدی صنعتی (7.5) و وجهه بین المللی (7.5) استفاده نموده است که در رتبه بندی دانشگاه های آسیایی این شاخص ها جهت رتبه بندی دانشگاه های آسیایی دوباره تنظیم می شوند.

فاضل زاده اضافه کرد: رتبه بندی آسیایی تایمز در سال 2023، تعداد 669 دانشگاه را از 31 کشور در بردارد؛ که 10 دانشگاه برتر حائز رتبه های اول تا نهم در جدول زیر قابل مشاهده است.

وی ادامه داد: همچون سال های گذشته، کشور ژاپن با 117 دانشگاه بیشترین تعداد دانشگاه را در این رتبه بندی دارد و پاکستان با 8 دانشگاه نو و ترکیه با 7 دانشگاه نو بیشترین تعداد دانشگاه های نو را در رتبه بندی تایمز آسیایی جاری داشته اند.

سهم جمهوری اسلامی ایران از نظر تعداد دانشگاه های رتبه بندی تایمز آسیایی 2023، 65 دانشگاه است که در حدود 10 درصد دانشگاه های این رتبه بندی را شامل می گردد.

فاضل زاده گفت: همان گونه که در جدول زیر نشان داده شده است، در رتبه بندی آسیایی 2023 تایمز، تعداد 65 دانشگاه از ایران حضور دارند. دانشگاه صنعتی شریف با رتبه 64 نخستین دانشگاه ایران و دانشگاه های علوم پزشکی مازندران، پزشکی گلستان، پزشکی کردستان و علم و صنعت ایران به ترتیب با رتبه های 65، 69، 71 و 74 رتبه دوم تا پنجم ایران را کسب کردند.

رئیس مؤسسه ISC گفت: از میان کشور های اسلامی قاره آسیا، در مجموع 253 دانشگاه از 17 کشور های اسلامی در رتبه بندی 2023 حضور دارند و این در حالی است که در رتبه بندی 2022 این تعداد 209 دانشگاه بوده است. از لحاظ تعداد حضور دانشگاه کشور ایران با 65 دانشگاه رتبه اول و ترکیه و پاکستان به ترتیب با 61 و 29 دانشگاه رتبه دوم و سوم را دارند.

منبع: فرارو
انتشار: 9 تیر 1402 بروزرسانی: 9 تیر 1402 گردآورنده: masuodsms.ir شناسه مطلب: 2130

به "بهترین دانشگاه ایرانی در رتبه بندی جهانی کدام است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهترین دانشگاه ایرانی در رتبه بندی جهانی کدام است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید