برای اقتصاد مقاومتی احتیاج به شق القمر نیست

به گزارش مجله پیامک مسعود، خبرنگاران/قزوین عضو هیئت علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) با تأکید بر اینکه برای اقتصاد مقاومتی احتیاج به شق القمر نیست، گفت: باید داشته های خود را با مبانی مشارکت مردم پیش ببریم، البته سرعت پیشبرد پروژه ها و برنامه ها بسیار مهم است و بخش های تبلیغی از قبیل صداوسیما باید دست به دست هم دهند تا قزوین به قطب گردشگری سلامت، آب گرم و امثال آن تبدیل گردد.

برای اقتصاد مقاومتی احتیاج به شق القمر نیست

جهت دریافت مشاوره خدمات طراحی لوگو از بهترین و باتجربه ترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی لوگو و آرم تجاری تا برندینگ حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

روح الله بیات، عضو هیئت علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) در گفت وگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی از یک دهه قبل در ایران مطرح شد، اظهار کرد: از الگویی که بتواند در مقابل همه فشارها مقاومت داشته باشد تحت عنوان اقتصاد مقاومتی یاد می گردد.

وی ادامه داد: ترامپ بر فشار حداکثری تأکید دارد و فشار حداکثری می طلبد که اقتصاد کشور در شرایط فشار خودش را مقاوم و پویا کند؛ برای درک بهتر این موضوع باید تأکید کنم که منظور از اقتصاد مقاومتی، افزایش تاب آوری اقتصاد در شرایط تحریم و فشار دشمنان است در حقیقت تاب آوری موجب پابرجایی یک اقتصاد برای دوره طولانی می گردد.

عضو هیئت علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) توضیح داد: ویژگی های اقتصاد مقاومتی این است که درون زا باشد یعنی نیروهای درون یک اقتصاد به عنوان موتور محرکه به حرکت درآید، علاوه بر آن اقتصاد مقاومتی باید برونگرا باشد یعنی مرزها را نبندیم و واردات و صادرات داشته باشیم، این به معنای تعامل با بازارهای بین المللی است.

وی اشاره نمود: در اقتصاد مقاومتی همراهی مردم بسیار مهم است، برای مثال اگر ترجیحات مصرفی این باشد که کالاهای داخلی با کیفیت را جایگزین کالاهای خارجی وارداتی نمایند باید آمادگی ذهنی و ذائقه در درون مردم شکل گیرد.

در اقتصاد مقاومتی فاصله ای بین مردم و دولت وجود ندارد

بیات با تأکید بر اینکه در اقتصاد مقاومتی بین دولت و مردم فاصله وجود ندارد، افزود: در این اقتصاد باید فضا برای فعالیت مردم باز باشد تا صاحبان کسب وکارها در ادارات سرگردان نشوند، در حقیقت دولت وظیفه دارد فرایند فعالیت مالی و کسب وکار را با بالاترین تسهیلات ممکن امکان پذیر کند.

وی گفت: میزان تسهیلگری شاخص کسب وکار دولت با مقیاس جهانی قابل آنالیز است که متأسفانه صندلی خوبی نداریم ولی باید بگوییم که طی چند سال اخیر پیشرفت های خوبی داشته ایم.

عضو هیئت علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) اظهار داشت: مدت زمانی که طول می کشد تا یک کسب وکار به ثبت برسد زیاد بوده و طولانی بودن این فرایند قابل دفاع نیست چون در کشورهای همسایه مانند قطر و امارات خیلی راحت تر کسب وکار راه می افتد؛ بنابراین اقتصاد مقاومتی برای ما از اوجب واجبات است.

مسئولان درک درستی از فضای اقتصاد مقاومتی ندارند

وی مطرح کرد: مسئولان و مدیران مدام از مهم بودن اقتصاد مقاومتی سخن می گویند ولی واقعیت امر این است که ویژگی ها و مفهوم آن برای بسیاری از مسئولان یا به خوبی تحلیل نشده و یا با کمال تأسف باید بگویم که باوری بر این امر ندارند و چون باور وجود ندارد اجرای این امر سخت خواهد بود.

بیات اشاره نمود: حال این سؤال مطرح می گردد که چه کار باید بکنیم تا اقتصاد مقاومتی عملیاتی گردد؟ در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که در اقتصاد مقاومتی نمی توان نسخه عمومی برای همه بخش ها پیچید و هر بخش احتیاج به برنامه های معین دارد و باید به نسبت مأموریت سازمان ها آن را بومی کرد تا امکان پیروزیت ایجاد گردد.

وی بیان نمود: اقتصاد مقاومتی بر حمایت از کالای داخلی تأکید دارد اگر یک مدیر دستور و سفارش محصولات خارجی دهد معلوم است که اعتقادی به اقتصاد مقاومتی ندارد؛ کسانی که از اقتصاد مقاومتی سخن می گویند آیا محصولات با کیفیت داخلی استفاده می نمایند و به آن ایمان دارند؟

باید برای پیکره هر سازمان لباس اقتصاد مقاومتی دوخته گردد

عضو هیئت علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) اظهار کرد: نکته بسیار مهم این است که باید برای پیکره هر سازمان لباس اقتصاد مقاومتی دوخته گردد؛ یک نسخه واحد برای اقتصاد مقاومتی وجود ندارد در واقع ضروری است برای هر صنعت و بخش اصول و مبانی مشترک را در نظر گرفت و بر اساس وضعیتی که شرکت ها و سازمان ها دارند کارهای اساسی در ارتباط با طراحی این الگو در نظر گرفت.

وی افزود: برای مثال امروزه در صنعت نساجی بعضی شرکت ها ظرفیت خالی داشته و احتیاج به سرمایه گذاری جدید وجود ندارد بلکه باید نگاه ها عوض گردد؛ با توجه به اینکه اقتصاد مقاومتی بر برون گرایی تأکید دارد اگر تقاضا برای الیاف نانو است چه احتیاجی وجود دارد تا الیافی که در گذشته فراوری می کردیم را به بازار عرضه کنیم.

بیات توضیح داد: فناوری های موردنظر و مزیت هایی که توسط کالا ایجاد می گردد مهم است در این راستا به روز کردن محصولات قدیمی اهمیت بسزایی دارد برای مثال در قزوین خیلی راحت می توان اقتصاد مقاومتی را در حوزه گردشگری اجرا کرد.

وی اشاره نمود: باید پرسید آیا شهرداری قزوین بر اساس مفهوم اقتصاد مقاومتی دنبال ایجاد درآمدهای پایدار است یا خیر؟ آیا میخواهد تنها از محل عوارض نوسازی بودجه خود را تأمین کند؟

عضو هیئت علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) تأکید کرد: در استان قزوین بیشترین آثار ثبت شده تاریخی را داریم آیا این آثار باید در کتاب ها و مقالات باقی بماند و یا باید نگاه کاربردی به این آثار داشته باشیم؟

وی تشریح کرد: برندسازی برای شهر اهمیت بسزایی دارد در این میان باید پرسید چرا قزوین شهری شناخته شده برای ایرانیان نیست؟ چرا ماندگاری مسافر بیشتر از چند ساعت برای استان امکان پذیر نیست؟ چرا مسافران به شکل گذری به قزوین نگاه می نمایند؟ تکلیف پروژه های شهری قزوین چه می گردد؟ خاتمه پروژه انصاری شرقی چه خواهد شد؟

بیات گفت: با توجه به وجود چشمه های آبگرم در شهر استان قزوین چرا با عدم معرفی این نقطه، مسافران باید از تهران تا اردبیل سفر نمایند؟ آیا وقت آن نرسیده است که شهر آبگرم استان قزوین به عنوان کانون آبگرم نزدیک به تهران معرفی گردد؟

وی با تأکید بر اینکه برای اقتصاد مقاومتی احتیاج به شق القمر نیست، افزود: باید داشته های خود را با مبانی مشارکت مردم پیش ببریم، البته سرعت پیشبرد پروژه ها و برنامه ها بسیار مهم است و بخش های تبلیغی از قبیل صداوسیما باید دست به دست هم دهند تا قزوین به قطب گردشگری سلامت، آب گرم و امثال آن تبدیل گردد.

عضو هیئت علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) اظهار کرد: با توجه به منابع محدودی که در قالب بودجه برای استان ها اختصاص پیدا می نماید نباید این بودجه به همه جا تخصیص داده گردد بلکه باید درجایی که بیشترین بازگشت سرمایه وجود دارد سرمایه گذاری گردد.

در اقتصاد مقاومتی مشارکت مردم حرف نخست را می زند

وی اظهار داشت: قزوینی ها بیش از 17 هزار میلیارد تومان در بانک های استان سپرده دارند که با این سپرده های بلندمدت می توان پروژه هایی ایجاد کرد تا سود سرمایه گذاری های آن به خود مردم بازگردد چون در اقتصاد مقاومتی مشارکت مردم حرف نخست را می زند اگر شرایط کسب وکار و سرمایه گذاری مهیا گردد مردم علاقه دارند در طرح هایی سرمایه گذاری نمایند که بازگشت سرمایه آن وجود دارد.

بیات مطرح کرد: در بازار واقعی می توان گردش مطلوب و پایداری داشت، اگر این امکان وجود داشته باشد تا مردم در بازارهای واقعی و گردشگری سرمایه گذاری نمایند برای این امر راغب خواهند شد.

اراده زیادی از سوی مسئولین امر برای اقتصاد مقاومتی وجود ندارد

وی توضیح داد: واقعیت این است که اراده زیادی از سوی مسئولین امر برای اقتصاد مقاومتی وجود ندارد تا این امر شکل بگیرد، تا وقتی که ما به این اراده نرسیم نمی توانیم کاری انجام دهیم البته در بخش های مختلف کشور حرکت های خوبی اجرا شده و شرکت های دانش بنیان نیز ازجمله نمونه های پیروز به شمار می رود.

عضو هیئت علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) یادآور شد: اصلاً نمی توانیم بگویم که اقتصاد مقاومتی تحقق پیدا نکرده است؛ تحقق داشته ولی میزان آن کم بوده است؛ باید نمونه های پیروز اقتصاد مقاومتی شناسایی، معرفی و مُهر اقتصاد مقاومتی بر این صنایع خورده می گردد که به سختی به اینجا رسیدند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 اسفند 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: masuodsms.ir شناسه مطلب: 663

به "برای اقتصاد مقاومتی احتیاج به شق القمر نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای اقتصاد مقاومتی احتیاج به شق القمر نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید