مسائل تیروئید و ریزش مو

به گزارش مجله پیامک مسعود، اگر بدون وجود بیماری خاص دچار ریزش مو شده اید باید آزمایش تیروئید بدهید زیرا کم کاری تیروئید، می تواند یکی از علل بالقوه ریزش مو باشد. در زیر اطلاعات بیشتری در این مورد ارائه شده است.

مسائل تیروئید و ریزش مو

مترجم: امین حسین پور

منبع:راسخون

اگر بدون وجود بیماری خاص دچار ریزش مو شده اید باید آزمایش تیروئید بدهید زیرا کم کاری تیروئید، می تواند یکی از علل بالقوه ریزش مو باشد. در زیر اطلاعات بیشتری در این مورد ارائه شده است.

ریز مو می تواند باعث خجالت کشیدن افراد در اجتماع شود. اگر چه عقب رفتن خط رویش مو پدیده ای طبیعی است ولی مطمئناً شروع زود هنگام آن می تواند باعث نگرانی شود. ممکن است موقعیتی به وجود آید که به طور ناگهانی دچار ریزش مو شوید. به متخصص پوست و مو مراجعه می کنید ، محصولات بهداشتی خود را عوض می کنید و لی اتفاقی نمی افتد. اگر به پزشک مراجعه کنید، توصیه خواهد کرد که آزمایش تیروئید بدهید. در اینجا دلایل ریزش مو در اثر اختلالات تیروئید مورد بحث قرار گرفته است.

ریزش مو علامت وجود مسائل تیروئیدی است

تیروئید غده کوچکی است که در ناحیه گلو واقع شده است. تیروئید غده ای پروانه شکل است و یکی از غدد مهم بدن به تعداد می رود. تیروئید عمدتاً مسئول متابولیسم در بدن است. تلفیق کربوهیدرات ها ، چربی و پروتئین و تولید انرژی در بدن با کمک غده تیروئید انجام می شود. ولی، برخی مواقع به خاطر برخی دلایل غده تیروئید نمی تواند به مقدار کافی هورمون تولید کند. این شرایط کم کاری تیروئید نامیده می شود. چندین علامت وجود دارد که با کم کاری تیروئید مرتبط است; ریزش مو یکی از این علایم است. علاوه بر این، علایمی مانند افزایش وزن ، افسردگی ، تحریک پذیری ، خستگی و خشکی پوست هم در اثر کم کاری تیروئید مشاهده می شود.

به خاطر کارکرد نامناسب غده تیروئید، هورمون های لازم برای متابولیسم مناسب فولیکول های مو تشکیل نمی شود. بنابراین، این باعث ایجاد مرحله ای از کمون می شود. از آنجایی که موها به مدت طولانی تری در این شرایط باقی می ماند، شروع به ریزش می کند. ثانیاً، عدم وجود متابولیسم مناسب باعث کمبود پروتئین و ویتامین در مو ها می شود. موها به خاطر عدم وجود ویتامین و پروتئین به خوبی رشد نمی کند. از اینرو، موها شکننده می شود و شروع به ریزش می کند. نکته مهمی که باید اشاره کرد آن است که در اثر کم کاری تیروئید تنها موهای سر ریزش پیدا نمی کند. موهای ابروها ، زیر بغل و اندام های تناسلی هم شکننده می شود و شروع به ریزش می کند.

اگر چه کم کاری تیروئید یکی از دلایل اصلی ریزش مو است ولی پرکاری تیروئید هم می تواند باعث ایجاد همین مشکل شود. پرکاری تیروئید هنگامی ایجاد می شود که هورمون بیش از حد تولید می شود. بیماری گریوز یکی از شکل های پرکاری تیروئید است که در 80 درصد افرادی که از پرکاری تیروئید رنج می برند دیده می شود. کاهش وزن یا افزایش وزن ، عصبانیت ، اضطراب ، خستگی ، تپش قلب ، لرزش ، ایجاد تغییرات در ناخن ها و ریزش مو از علایم پرکاری تیروئید است.

درمان اختلالات تیروئید و ریزش مو

اگر بدون وجود علت خاصی ریزش موی شدید پیدا کرده اید، عاقلانه است که سریعاً به پزشک مراجعه کنید. همچنین، اگر هر کدام از علایم فوق الذکر را به همراه ریزش مو مشاهده کردید هم باید به پزشک مراجعه کنید تا علت شناسایی شود. آزمایش تیروئید به شناسایی پرکاری و کم کاری تیروئید کمک می کند. روش های درمانی سنتی برای درمان مشکل تیروئید وجود دارد که پزشک تجویز خواهد کرد. ثانیاً، پزشک ممکن است مصرف مکمل هایی خاص را برای توقف ریزش مو تجویز کند. اگر بیماری به علت اختلال خود ایمنی ایجاد شده باشد، پزشک دارو تجویز می کند تا سیستم ایمنی سرکوب کند. اگر چه روش های درمانی برای توقف ریزش مو مؤثر است ولی درمانی برای رشد مجدد مو وجود ندارد!

باید علایم وجود مسائل تیروئیدی را شناسایی و سریعاً به پزشک مراجعه کرد. در نهایت، اگر آزمایشات تیروئید عادی باشد، می توانید به متخصص پوست و مو مراجعه کنید تا علت ریزش مو معین و درمان های لازم انجام شود.

منبع: راسخون
انتشار: 25 مهر 1400 بروزرسانی: 25 مهر 1400 گردآورنده: masuodsms.ir شناسه مطلب: 1692

به "مسائل تیروئید و ریزش مو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسائل تیروئید و ریزش مو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید