موزه موری؛ اولین موزه هنر دیجیتال دائمی در ژاپن

به گزارش مجله پیامک مسعود، با ورود به موزه هنرهای دیجیتال موری می توانید تجربه حضور در مکان های بکر را داشته باشید.

موزه موری؛ اولین موزه هنر دیجیتال دائمی در ژاپن

وقتی در ماه ژوئن (خرداد)، موزه هنر دیجیتال موری (Mori) در توکیو افتتاح شد، اولین موزه ای در دنیا بود که تنها به هنر دیجیتال اختصاص می یافت. پا گذاشتن در این گالری سه بعدی حس ماجراجویی در سرزمین نوی را به آدم می دهد.

داخل این موزه هنر بزرگ، که 10 هزار متر مربع مساحت دارد، 520 کامپیوتر و 470 پروژکتور نصب شده که می توانند 50 فضای دیجیتالی رویایی ایجاد نمایند. این فضاها در کنار هم و در طول راهروها شکل می گیرند و به حرکت بازدیدنمایندگان واکنش نشان می دهند. مجموعه شرکت ژاپنی تیم لب (teamLab) اداره پروژکتورها را بر عهده دارد؛ آن ها فضایی سورئال ایجاد می نمایند که نشانگر لحظات آرامش بخش طبیعت (مثل شکفتن گل ها، برخورد موج ها و صدای پرندگان) است.

موزه در منطقه اودایبا (Odaiba) توکیو واقع شده است. بنا به گفته طراحان موزه، این فضای نمایشی مدرن یک هدف اصلی دارد آن هم این است که ببینند چگونه انسان ها در عصر دیجیتال با طبیعت ارتباط برقرار می نمایند.

البته این اولین بار نیست که آثار هنر دیجیتال در معرض نمایش قرار می گیرد (قبلا در شهرهای هنری بزرگ مثل شانگهای، کیپ تاون، لندن و پاریس به نمایش درآمده است)، اما این موزه از این لحاظ که دائمی است و فضایش کاملا به این امر اختصاص داده شده اولین موزه در نوع خودش به شمار میرود (گرچه قطعا آخرین نخواهد بود).

طرح مارپیچی موزه به پنج بخش تقسیم شده که در دو طبقه قرار دارند. این پنج بخش عبارت اند از: ، ، ، و . فضاها مجموعه صحنه های سه بعدی ایجاد می نمایند تا بازدیدنمایندگان میانشان بگردند و چیزهای نو کشف نمایند.

قیمت بلیط های ورودی موزه هنر دیجیتال موری 3200 ین (حدود 29 دلار) برای بزرگسالان و 1000 ین (حدود 9 دلار) برای بچه ها است.

مجموعه تیم لب نمایش های دیگری نیز در ژاپن خواهد داشت:

نمایشگاه موقتی فضایی تا دو سال دیگر پابرجا است. در این نمایشگاه فضا در حالت متحرک و سه بعدی اش به نمایش درآمده است. این موزه تویوسو (Toyosu)، که در چند قدمی ایستگاه قطار شین-تویوسو (Shin-Toyosu) توکیو قرار گرفته است، پر از شگفتی های لمسی است. برای ورود، باید کفش ها را درآورید. (29 دلار برای بزرگسالان، 18 دلار برای بچه ها)

در جزیره ی کیوشو (Kyushu) در منطقه ساگا (Saga)، با یاری هنر دیجیتال معبد تاکئو (Takeo)، هفتمین معبد قدیمی ژاپن را رنگی نموده اند. بعلاوه چشمه های آب گرم، غارها و بیشه های پارک میفونیاما راکوئن (Mifuneyama Rakuen) با این هنر تزئین شده اند. نمایشگاه تا مهر 97 ادامه دارد. این پروژه در پی این است که بگوید تکنولوژی می تواند بدون آسیب رساندن به طبیعت آن را به هنر تبدیل کند. (11 دلار برای بزرگسالان، برای بچه ها هم رایگان)

جنگل مقدس کیوتو، که معبد دنیای شیموگامو (Shimogamo) هم در آنجا قرار گرفته است، با تأسیسات دیجیتالی تخم مرغ شکل روشن خواهد شد. رنگ این لامپ های تخم مرغی با لمس دست عوض می شوند. اینها بخشی از فستیوال نور تاداسو نو موری (Tadasu no Mori) خواهند بود. (دوشنبه-جمعه 9 دلار، شنبه-یکشنبه 11 دلار)

منبع: کجارو / afar.com
انتشار: 10 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 10 اردیبهشت 1401 گردآورنده: masuodsms.ir شناسه مطلب: 1895

به "موزه موری؛ اولین موزه هنر دیجیتال دائمی در ژاپن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موزه موری؛ اولین موزه هنر دیجیتال دائمی در ژاپن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید