موزه پرنس ویلز، جاذبه ای دیدنی در دل بمبئی

به گزارش مجله پیامک مسعود، هر شهری همانند بمبئی موزه های بسیاری دارد. در بمبئی 29 موزه پیدا خواهید کرد که هر یک تاریخ، هنر و داستانی را روایت می کنند. موزه پرنس ویلز بمبئی در حقیقت موزه ای با نام دیگری است. مردم هند این موزه را با نام چاتراپاجی شیواجی ماهاراج واستو سنگراهالایا (Chhatrapati Shivaji Maharaj Vastu Sangrahalaya) می شناسند.

موزه پرنس ویلز، جاذبه ای دیدنی در دل بمبئی

نام طولانی برای یک موزه است، درسته؟ این نام چنان طولانی است که حتی آن را با حروف مخفف هم (CSMVS) می نویسند. طبعا به خاطر سپردن نام پرنس ویلز راحت تر خواهد بود. به همین دلیل در این مقاله گردشگری خبرنگاران از نام کوتاه تر این موزه استفاده خواهیم کرد.

در این مطلب می خواهیم شما را به درون موزه ای از تاریخ و افسانه های هندی ببریم. مکانی که تاریخ باستان هند در آن به تصویر کشیده شده و در آثاری دیدنی رخ می کند. اگر علاقه مند به تاریخ هم باشید که دیگر چه بهتر. با این حال به شما اطمینان می دهیم کسانی هم که به تاریخ علاقه ندارند، در این موزه اشیا و آثار عجیب و حیرت آوری خواهند دید. پس موزه پرنس ویلز در بمبئی مکانی شگفت انگیز، پر از هیجان و داستان است.

تاریخچه ساخت موزه پرنس ویلز بمبئی

به سال های 1904 و اوایل قرن بیستم برمی گردیم. در آن دوره یکی از پرنس های بریتانیایی تصمیم به ورود به هند و شهر بمبئی گرفت. کشورها در گیر و دار جنگ جهانی اول بودند و این پرنس با ورود به بمبئی باید برای خود خانه ای می ساخت. معماران هندی جمع شدند و همانند دیگر بناها در هند، کاخ یا خانه ای بزرگ برای این پرنس ساختند. اما اصل ماجرا این نیست. این کاخ حتی گنبدی سفید رنگ در بالای ورودی اصلی خود داشت.

نمای بیرون آن، هر بیننده ای را به یاد بناهای مذهبی یا کاخ های دوره مغولی هندوستان می انداخت. با این وجود رگه هایی از معماری گوتیک را در خود داشت. ساختمان خانه پرنس ولز شبیه به بناهایی مانند تاج محل و با همان معماری ساخته شد. ساخت این بنا حدود 10 سال طول کشید و در نهایت در سال 1914 به پایان رسید. برای آشنایی با بناهای مشابه این موزه، می توانید به سراغ جاذبه های آگرا بروید.

نحوه شکل گیری اولین موزه بمبئی

موزه پرنس ویلز بمبئی که اولین موزه این شهر است، برای بیش از یک قرن است که آثار قدیمی هندی را در خود نگه داشته است. این مکان دیدنی بمبئی با معماری باشکوه و جذابش، از جاهایی است که در سفر به هند و تور بمبئی به سراغش می رویم. مکانی که نه تنها بیشتر گردشگران خارجی، بلکه بیشتر هندی ها حداقل یک بار در زندگیشان از آن بازدید می کنند.

برگردیم به داستان ساخته شدن بنای موزه! مدت ها قبل از اینکه پرنس ولز وارد هند گردد، حکمرانان و بزرگان بمبئی در فکر ساختن موزه ای برای نگهداری آثار تاریخی و هنری شهرشان بودند. این تصمیم مصادف شد با ورود پرنس و افتتاح ساخت بنایی که خواهید دید. در نهایت بازدید پرنس ولز در سال 1905 میلادی در این شهر، اولین کلنگ ساخت موزه زده شد. باید کمی در تاریخ موشکافی کنیم و ببینیم پرنس ولز در واقع چه کسی بود؟

شاهزاده ولز شخصی بود که بعدا در بریتانیا با نام پادشاه جورج پنجم تاجگذاری کرد! ساختمان موزه پرنس ویلز بمبئی در غرب هند در سال 1914 تکمیل شد اما موزه نشد. در ابتدای ساخت چنین بنای زیبایی از آن استفاده نظامی شد. چرا که افتتاح آن، با جنگ جهانی اول همزمان شده بود و به مکانی برای بیمارستان ارتش تبدیل شد. البته گفته می گردد که اینجا موزه ای برای رفاه بچه ها و درمان آن ها شد. بنایی که بایستی موزه می شد، بیمارستان شد تا اینکه به سال 1922 می رسیم. در این سال، بالاخره موزه پرنس ولز بمبئی توسط لیدی لوید، همسر والی بمبئی افتتاح شد.

آنچه که معماری مهم ترین موزه هند را دیدنی تر می کند

معمار بنای موزه، شخصی بود که قبل تر از آن، بنای دروازه هند را طراحی نموده و ساخته بود. این معمار برای ساخت بنای موزه انتخاب شد. معماری اسکاتلندی به نام جورج ویتت (George Wittet) که تلاش نمود دو نوع سبک معماری را در ساخت موزه استفاده کند. دو نوع معماری هندی و ساراسنیک که به سبک معماری هندو-گوتیک هم شناخته می گردد، در بنای موزه دیده می گردد.

طراحی ساختمان مخلوطی از معماری قرن پانزدهم و شانزدهم گوجوراتی و اسلامی به همراه آجر کاری انگلیسی است. اگر بیشتر به بنای موزه شاهزاده ولز بمبئی نگاه کنید، متوجه شباهت آن با دیگر بناهای هندی می شوید. معمار تلاش نموده از تاج محل در آگرا و بنای گول گومباز (the Gol Gumbaz) در بیجاپور الهام بگیرد. تمام محوطه هم با باغ ها و فضای سبز چمن کاری شده ای احاطه شده است.

آثار تاریخی درون موزه پرنس ویلز بمبئی

درون موزه آثاری متلق به دوره های تاریخی شبه قاره هندوستان را خواهید یافت. به همین دلیل این موزه، تبدیل به یکی از باارزش ترین موزه های هند شده است. مجموعه بی نظیری از تمدن دره هند، دوران شگفت انگیز مغولان و آثار دوران ماراتاها را درون موزه می بینید. ماراتاها در حقیقت حکمرانان و قبایلی هندی و مشهور در این کشور بودند که در مرکز هند حکمرانی داشتند.

راجپوت ها، شیخ ها و ماراتاس از این حکام بودند. این اقوام در نهایت توسط انگلیسی ها، شکست خوردند و قلعه سرخ دهلی آن ها به دست انگلیسی ها افتاد. تمام این اتفاقات در قرن نوزدهم افتاده است.

دنیاهایی متفاوت در گالری های موزه

در موزه مجموعه بزرگ از آثار باستان شناسی و صنایع هنری قرن های قبل به نمایش گذاشته اند. هر یک از این آثار متعلق به زمان و مکانی خاص است. به همین خاطر درون موزه را به بخش ها و گالری های متعددی تقسیم بندی نموده اند. این تقسیم بندی به بازدید کنندگان قابلیت تفکیک زمانی و مکانی را می دهد. در میان جاهای دیدنی بمبئی اگر وارد موزه پرنس ویلز شوید، چنین گالری هایی خواهید یافت.

  • گالری نپال - تبت
  • گالری نقاشی های اروپایی
  • گالری تاریخ طبیعی
  • گالری اسلحه و زره های جنگی
  • گالری هنر جهانگیر

تمام این گالری ها در 3 بخش تفکیک شده اند: بخش تاریخ طبیعی، بخش باستان شناسی و بخش هنر.

گالری آخر متعلق به زره های جنگی و ابزار لشکریان در دوران امپراطوری مغولان و پادشاه اکبر است. گالری هنری جهانگیر در واقع موسسه ای است که به ارتقا هنر در هند کمک بسکمک نموده است. این موزه به کمک موسسه تلاش دارد تا محله هنرهای زیبا و مرکزی کالا قودا (Kala Ghoda) را ارتقا ببخشد. در ادامه کالا قودا را هم به شما معرفی می کنیم. فستیوال هنری کالا قودا هر ساله در این محله و توسط این موسسه و با همکاری دیگر موسسات هند برگزار می گردد. این موزه همچنین میزبان افراد متعددی بوده است. افرادی که می خواهند دوره های افتخاری تحصیلات تکمیلی را در رشته های موزه شناسی، مطالعات میراث فرهنگی و حفاظت آثار بگذرانند.

معرفی کالا قودا، محله ای مملو از هنرمندان هند | Kala Ghoda

محله ای که تبدیل به پاتوقی برای هنرمندان هندی شده است. اگر راهنمای سفر به بمبئی را بخوانید، بیشتر با این شهر آشنا خواهید شد. به هنرمندان ایرانی هم که به این شهر سفر می کنند، پیشنهاد می دهیم از این محله بازدید داشته باشند. سری به کافه ها و رستوران های آن بزنند و از مجسمه های هنری شهری آن دیدن کنند. در این محله هر از گاهی برنامه های فرهنگی مانند برگزاری جشنواره های فیلم مستند، کارگاه ها و ورکشاپ برپا می گردد. دانش آموزان و بزرگسالان بسکمک در این برنامه ها شرکت می کنند.

آنچه در موزه شاهزاده ولز بمبئی می بینید

همانگونه که اشاره کردیم، آثاری از تبت، نپال و سایر کشورهای خاور دور در این موزه نگهداری می شوند. از مجموعه های دیدنی موزه پرنس ویلز بمبئی نقاشی های مینیاتوری است. نزدیک به 2000 نقاشی مینیاتوری نادر که از چندین مدرسه هنری در هند جمع آوری شده است. اشیا و آثاری را خواهید دید که با وسایلی از چوب، فلز، یشم و عاج ساخته شده اند. آثاری که مجموعه ای بی نظیر بوده و می تواند ساعت ها شما را سرگرم نماید.

در بخش باستانی موزه چه اشیایی را خواهید یافت؟ اگر بیشتر در موزه بگردید، آثار باستانی کمیابی را می بینید. آثاری مربوط به تمدن دره ایندوس که به 2000 سال قبل از میلاد باز می گردد. بقایایی از دوره های موریا و گوپتا هستند که بسیار تماشایی اند.

اگر به بخش تاریخ طبیعی موزه بروید، مجموعه ای از خزندگان، پستانداران، دوزیستان، پرندگان و ماهی ها خواهید یافت. در بخش اسلحه ها و زره های جنگی انواع توپ های جنگی، اسلحه ها، شمشیرها و سپرها را مربوط به گذشته خواهید یافت. نقاشی های رنگ روغنی اروپایی هم از دیگر آثار اولین موزه بمبئی است. تمام این آثار را درون یک سازه و بنایی تصور کنید که خودش از شاهکارهای معماری و تاریخی است. هر یک از کارها و ظریف کاری هایی که در اینجا می بینید، می تواند شما را شگفت زده کند. تنها باید عینک هنرمندان و تاریخ دانان را به چشم خود بزنید.

بخش های جدید موزه، نشان دهنده صنایع هنری

در سال 2008 میلادی موزه را بازسازی نمودند و در طی این بازسازی، بخش های جدیدی هم به آن افزودند. گالری هایی مانند آثار هنری کریشنا، بخش پارچه ها و دست بافت های هندی یا لباس های سنتی هندی از جمله گالری های جدید موزه هستند. نمونه های بی نظیری از مجسمه ها را در بخش کریشنا می بینید. اگر به بخش منسوجات بروید، طرح ها و رنگ های پارچه ها، شما را میخکوب خواهند کرد. بخشی هم برای برگزای همایش ها و البته گالری برای برپا کردن نمایشگاهی در مهم ترین موزه هند وجود دارد.

چطور به موزه بروید

برای رسیدن به اینجا، به آدرس و ساعات بازدید موزه نیاز دارید. هر روز از ساعت 10:15 صبح تا 18:00 می توانید برای بازدید از آن برنامه ریزی کنید. البته در تعطیلات عمومی موزه بسته است و بلیط فروشی تنها تا ساعت 5 انجام می گردد. در محوطه های بیرونی موزه، هم فضاهای جذابی وجود دارد. در بیرون موزه کافه ای در فضای باز هست که انواع نوشیدنی ها و غذاها را با قیمت هایی مناسب سرو می کند. همچنین مغازه خرید سوغاتی هم وجود دارد که اکثرا توسط توریست ها و گردشگران شلوغ است. از این مغازه می توانید سوغاتی ها و مجسمه های تزئینی ارزانی برای یادگاری از موزه بخرید. در سمت راست ورودی موزه پرنس ویلز بمبئی گالری هنری جهانگیر وجود دارد. پیشنهاد می دهیم به ساختمان کناری بروید و از این گالری که ورودی آن رایگان است، بازدید کنید.

  • آدرس موزه پرنس ویلز در بمبئی: 159 - 161 Mahatma Gandhi Road, Mumbai 400032, India
  • چطور می توانیم خود را به موزه برسانیم؟

موزه در جنوب بمبئی و در جاده MG قرار گرفته است. از هر نقطه شهر که باشید می توانید با اتوبوس های شهری یا سیستم حمل و نقل عمومی بمبئی خود را به محله کالا قودا و در نهایت موزه برسانید. بهترین وسیله حمل و نقل استفاده از اتوریکشاو یا تاکسی است. هم سریع تر به مقصد می رسید و هم تنها کافیست آدرس را به راننده بگویید.

  • هزینه ورودی برای موزه پرنس ویلز بمبئی چقدر است؟

هر گردشگر خارجی برای ورود به موزه باید 500 روپیه ورودی بپردازد. راهنمای صوتی 50 روپیه خواهد بود. اگر می خواهید با خود دوربین به درون موزه ببرید، باید 50 روپیه بپردازید. برای دوربین های حرفه ای عکاسی به درون موزه، بدون سه پایه 100 روپیه و با سه پایه 5000 روپیه باید پرداخت. برای بازدید از این موزه، حداقل یک ساعت زمان بگذارید. اما اگر می خواهید دقیق همه بخش های موزه را ببینید، دو ساعت زمان کافی خواهد بود. در سایت bluecon.in می توانید اطلاعات بیشتری راجع به موزه بیابید.

هر آنچه که راجع به موزه و آثار درون آن گفتیم، بیشتر مقدمه است برای سفر شما به هند و بمبئی! اگر در تور بمبئی شرکت کردید، با خواندن این مقاله امیدواریم بیشتر ترغیب شده باشید تا به دیدن این موزه بروید. موزه پرنس ویلز بمبئی یا موزه چاتراپاجی شیواجی ماهاراج واستو سنگراهالایا مهم ترین و با ارزش ترین موزه هند است. اگر قبلا از این موزه دیدن نموده اید و اطلاعات بیشتری از آن دارید برای ما در کامنت ها بنویسید. همچنین شاد می شویم که دوستانی که برنامه سفر به هند دارند، از تجربیات خود برای ما در کامنت ها بنویسند.

منبع: الی گشت
انتشار: 11 مهر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: masuodsms.ir شناسه مطلب: 228

به "موزه پرنس ویلز، جاذبه ای دیدنی در دل بمبئی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موزه پرنس ویلز، جاذبه ای دیدنی در دل بمبئی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید