نقش برجسته ساسانی رونمایی شد، از امروز این نقش برجسته در معرض دید عموم واقع شده است

به گزارش مجله پیامک مسعود، نقش برجسته ساسانی پس از استرداد به ایران در موزه ملی ایران رونمایی شد. از امروز این نقش برجسته در معرض دید عموم قرار گرفته است.

نقش برجسته ساسانی رونمایی شد، از امروز این نقش برجسته در معرض دید عموم واقع شده است

در مراسم رونمایی از این نقش برجسته که پیش از ظهر امروز در محل موزه ملی ایران برگزار شد، علی دارابی قائم مقام وزارت میراث فرهنگی گفت: ایران بر اساس کنوانسیون 1970 به طور جدی پیگیر استرداد اشیا تاریخی شده است. در اجلاس اخیر چین نیز درباره همکاری کشورهای عضو مجمع آسیایی برای حفاظت از میراث فرهنگی پیشنهاداتی در مورد استرداد اشیا دادیم.

دارابی از استرداد 29 قلم شیء تاریخ به ایران خبر داد و گفت: با بازگشت این نقش برجسته در کل 30 اثر تاریخی در دولت سیزدهم به ایران برگشته است. این نقش برجسته یکی از اقلام مهم تاریخی است که آن را در موزه ملی ایران می بینیم. 29 قلم دیگر از کشور فرانسه برگشت داده شده بود، ما آثار دیگری را نیز در دستور استرداد داریم قرار است نمایشی از این آثار در موزه ملی ایران برپا شود.

دارابی گفت: بیش از 30 نقش برجسته ساسانی داریم که چند تا از این نقش برجسته ها در ایران فرهنگی قرار گرفته است مابقی نیز در ایران است.

وی گفت: این نقش برجسته در سال 67 و در طول جنگ تحمیلی به امارات برده شده بود، اما چند سال پیش در فرودگاه لندن متوجه وجود چنین اثری شدیم سه ماه در موزه بریتانیا به نمایش گذاشته شد و بعد به ایران آمد قرار بود دوران قرنطینه این اثر سپری شود. ما افرادی را مأمور کردیم روی اصالت سنجی اثر کار کند بنابراین اصالت آن تأیید شد همچنین قرار است کمیته ای با همکاری موزه ملی ایران و پژوهشگاه میراث فرهنگی برای اصالت سنجی تشکیل شود تا بیشتر روی این اثر کار کنند.

در ادامه جبرئیل نوکنده مدیرکل موزه ملی ایران نیز گفت: این نقش برجسته مربوط به دوره ساسانی و از جنس آهک است، زمان بازدید از این نمایشگاه را تا 31 اعلام کردیم اما پس از آن در قالب نمایشگاهی به همراه آثار دیگر به مدت چند ماه در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت. پس از این نمایشگاه نیز نقش برجسته به موزه دوران اسلامی انتقال داده خواهد شد.

منبع: گردشبان
انتشار: 19 تیر 1402 بروزرسانی: 19 تیر 1402 گردآورنده: masuodsms.ir شناسه مطلب: 2134

به "نقش برجسته ساسانی رونمایی شد، از امروز این نقش برجسته در معرض دید عموم واقع شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقش برجسته ساسانی رونمایی شد، از امروز این نقش برجسته در معرض دید عموم واقع شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید