گرانش را می بینید یا حس می کنید؟

به گزارش مجله پیامک مسعود، محققان با استفاده از واقعیت مجازی نشان دادند که مردم حرکات خود را نه با احساس کردن گرانش بلکه با نشانه های بصری آن تنظیم می نمایند.

گرانش را می بینید یا حس می کنید؟

به گزارش خبرنگار فناوری خبرنگاران، گرانش نیرویی نامرئی است که تمام زندگی ما را تحت تاثیر قرار می دهد. گرانش بالا رفتن از تپه را سخت نموده و در سرازیری بدن را به پایین می کشد. این نیرو همه جا وجود دارد و ما همواره برای حرکت کردن باید برخلاف آن عمل کنیم. اما واقعا مردم در سراسر جهان، هنگام راه رفتن چگونه با این نیرو روبرو می شوند؟

مطالعات جدید منتشرشده از واقعیت مجازی استفاده می نمایند تا ثابت نمایند چگونه افراد با استفاده از نشانه های بصری در اطراف خود بیشتر جاذبه را می بینند تا به وسیله تغییر وزن آن را احساس نمایند.

Desiderio Cano Porras دانشجوی دکترا که در آزمایشگاه دکتر مایر پلوتنیک کار می نماید، یافت که توانایی ما در پیش بینی تاثیر گرانش به نشانه های بصری وابسته است تا بتوانیم راحت و موثر در سراشیبی و سربالایی راه برویم.

به منظور معین تاثیر دید و گرانش بر نحوه حرکت ما، محققان گروهی از 16 جوان بالغ را مورد آزمایش قرار دادند. محققان یک محیط VR طراحی کردند که سطح صاف، سربالایی و سرازیری را شبیه سازی می کرد. شرکت نماینده ها در یک سیستم واقعیت مجازی بزرگ که در آن روی یک تردمیل واقعی که سربالایی، سراشیبی و زمین صاف داشت، قرار گرفتند. در طی آزمایش شرکت نماینده ها در محیط بصری VR قرار گرفتند که به حالت فیزیکی آن ها روی تردمیل شبیه یا متفاوت بود.

محققان با استفاده از این دستگاه قادر بودند تا نشانه های فیزیکی و بصری که شرکت نماینده ها از سراشیبی یا سربالایی انتظار داشته و تجربه نموده بودند را مختل نمایند. بنابراین، هنگامی که شرکت نماینده ها در محیط بصری VR سرازیری مشاهده می-کردند، با اینکه تردمیل در حالت سربالایی یا صاف قرار داشته، بدنشان را در حالت مقاومت به گرانش قرار داده و به پایین حرکت می کردند. آن ها همچنین فهمیدند که اگر محیط بصری VR در حالت سربالایی باشد، حتی اگر تردمیل صاف یا در سرازیری باشد، افراد برای بالا رفتن کوشش می نمایند.

محققان نشان دادند که نشانه های بصری باعث می گردد که افراد حرکات خود را به نحوی تنظیم نمایند که تغییراتی که برای گرانش پیش بینی می نمایند را جبران کند. (برای پایین آمدن از سراریزی احتیاج به حالت مقاومتی بیشتر داریم و برای بالا رفتن از سربالایی به کوشش بیشتر) در حالی که شرکت نماینده ها در ابتدا به قدرت بصری خود تکیه می کردند، با استفاده از سیستم وزنی حسی که نشانه هایی از بدن را براساس موارد تجسمی تغییر می دهد، سریعا با شرایط تردمیل سازگار شدند. در این شرایط شرکت نمایندگان توانستند بر عدم تطابق قوه بصری و تردمیل غلبه نموده و راه بروند.

دکتر پلوتنیک گفت: یافته های ما برهمکنش های چندحسی را تحریک می نماید: مغز انسان اطلاعاتی درباره نیرو ها را از حس لامسه دریافت می نماید. با این حال، رفتاری که در ابتدا ایجاد می نماید در پاسخ به دیدن است، بدون اینکه چیزی را احساس کند.

دکتر پلوتنیک همچنین گفت که این مطالعه کاربردی جالب از فناوری جدید VR است؛ زیرا بسیاری از فناوری های جدید به خصوص واقعیت مجازی، سطح بالایی از تعامل انسان با فناوری را امکان پذیر می سازد. این تحقیق گامی به سوی هدف های بزرگتر و درک مسائل پیچیده تر درباره چگونگی و زمان بندی افراد برای حرکت دادن بدن خود است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 28 اسفند 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: masuodsms.ir شناسه مطلب: 673

به "گرانش را می بینید یا حس می کنید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گرانش را می بینید یا حس می کنید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید