آفرود (رانندگی خارج از جاده)
به گزارش مجله پیامک مسعود، آفرود و یا رانندگی خارج از جاده که بیشتر معنی رانندگی بیابانی را در فکر تداعی می نماید از جمله برنامه هایی است که تاریخچه آن را می توان در مسابقات اتوموبیلرانی جستجو کرد. استقبال شرکت کنندگان از برخی از این مسابقات که در مسیرهای دشواری همانند گل، کویر، کوهستان ها و... برگزاری می شد به رونق این نوع از مسابقات انجامید و با توجه به زیبایی و بکر بودن مسیر برگزاری این مسابقات، مورد توجه گردشگران نیز واقع شده است.
این همخوانی شاخه ای نو به گردشگری افزود که به طبع از زیر شاخه های طبیعت گردی به شمار میرود که ویژگی های سفر در طبیعت، همزمان با هیجان ویژه در آفرود را به طور یکجا در بر دارد. در این برنامه ها عموماً از خودروهای شاسی بلند (SUV) استفاده شده که علاوه بر آن توانایی های خاص خودرو نظیر قدرت، سرعت، توانایی حفظ تعادل و... را نیز داشته باشد. همه نکات فوق بدون در نظر گرفتن توانایی های راننده در کنترل و راهنمایی خودرو در مسیرهای صعب العبور بی معنی به نظر می رسد.
بکر بودن مسیرهای اجرای برنامه از یکسو و توانایی آسیب رسانی خودروها به طبیعت نظیر تخریب پوشش گیاهی، فرسایش خاک و... نکاتی است که حساسیت این نوع برنامه ها را به شدت افزایش می دهد. به طوریکه یک برنامه طبیعت گردی با هدف حفظ محیط زیست می تواند به یک برنامه دشمن محیط زیست تبدیل گردد لذا در طراحی چنین برنامه هایی توجه خاص به طراحی، حفظ طبیعت و استفاده از رانندگان و مجریان دوستدار طبیعت الزامی می باشد.
در مقایسه با کشورهای کویر همسایه نظیر امارات که اغلب از خودروهای لوکس و به روز، گران قیمت با تجهیزات کامل استفاده می نمایند که هرچند فقط به گشتی کوتاه در تپه های شنی محدود می گردد، می توان این کلاس از تورها را در کشور ما به عنوان تورهای کلاسیک آفرود به حساب آورد که با توجه به تفاوت قیمت خودرو در این دو کشور، قیمت چنین تورهایی بسیار بسیار گران خواهد بود و به نظر نگارنده در حال حاضر اجرای چنین تورهایی ممکن نیست. پس برای حضور در تورهای آفرود مقایسه با کشورهای همسایه معقول به نظر نمی رسد.
اما در تورهای آفرود که این روزها در صنعت گردشگری کشور رو به رشد می کند اغلب از خودروهایی استفاده می گردد که از طراحی آن ها سال ها می گذرد ولی یا به وسیله خودروسازهای داخلی به روز شده و با مدل های امروزی در بازار به فروش می رسند نظیر پاژن و یا همان خودروهای قدیمی مثل پاترول، پاجرو، رنجرور و... بوده که به وسیله صاحبانشان با تعویض قطعات اصلی و تاثیرگذار در آفرود به روز شده و با افزودن قطعاتی کمکی مثل وینچ، رول بار و... برای حضور در بیابان ها و کویرها بهینه سازی شده است.
تجربه نشان داده است که برای شرکت در یک تور آفرود داشتن علاقه کافی نمی باشد و باید مسافر شرکت نماینده در چنین برنامه هایی از صبر و حوصله زیادی برخوردار باشد چرا که با وجود تجهیزات ذکر شده رخدادهایی نظیر گیر کردن خودروها در شن یا گل، چپ شدن آن ها، تغییر مسیرهای اجباری و بسیار از اتفاقات غیرقابل پیش بینی، جزء جدا نشدنی تورهای ماجراجویانه سافاری می باشد و که رهایی از این رخدادهای پیش بینی نشده و عادی سازی برنامه علاوه بر تجربه مجریان تور نیازمند زمان بسیار می باشد.
علاوه بر این ماهیت برنامه های طبیعت گردی با خودروهای دویفرانسیل به علت صعب العبور بودن مسیر دارای هیجان و حتی ترس همراه است که در بسیاری از اوقات بیشتر از تصور قبلی مسافر می باشد و شاید بهتر باشد مفهوم این جمله را در بار معنایی کلمه ماجراجویانه و ارتباط آن با خطر، هیجان و آدرنالین جستجو کرد.
پس پیشنهاد می کنیم در صورت نداشتن صبر و حوصله کافی و یا وجود نارسایی های قلبی از شرکت در برنامه های ماجراجویانه خودداری نمایید.
در حال حاضر در تورهای آفرود خبرنگاران همانطور که مسیرها، منطقه ها قابل بازدید و خودروها نسبت به سایر تورها فرق دارد سعی می گردد تا در پذیرایی ها نیز تفاوت هایی به وجود آوریم. اگر در سایر تورها از رستوران ها، اقامتگاه های مسقف و... و عوامل طبیعی و روستایی به طور ترکیبی استفاده می گردد، در تورهای آفرود اصرار بر استفاده از کمپینگ، ایجاد فضاهای محبت آمیز تر، پذیرایی های خودمونی تر و حتی غذاهای بی ریاتر می باشد
و نکته آخر اینکه با توجه به آسیب پذیرتر بودن برخورد ما با طبیعت در اینگونه تورها، رعایت اصول زیست محیطی در سفرهای سافاری سختگیرانه تر خواهد بود که از عزیزان شرکت نماینده همکاری بیشتر در این موضوع را انتظار داریم.
امیر اله مانی
منبع: دالاهو