آیا مصرف بیش از حد قند باعث بروز سرطان می گردد؟

به گزارش مجله پیامک مسعود، اگر چه مصرف بیش از حد قند خطر ابتلا به دیابت را افزایش می دهد ولی افراد زیادی از رابطه آن با سرطان آگاه نیستند. مطابق تحقیقات اجرا شده، بالا بودن مقدار قند خون خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.

آیا مصرف بیش از حد قند باعث بروز سرطان می گردد؟

مترجم: امین حسین پور

منبع:راسخون

اگر چه مصرف بیش از حد قند خطر ابتلا به دیابت را افزایش می دهد ولی افراد زیادی از رابطه آن با سرطان آگاه نیستند. مطابق تحقیقات صورت گرفته، بالا بودن اندازه قند خون خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.

قند در شکل ساده خود گلوکز نامیده می گردد. قند منبع اصلی تأمین انرژی بدن به تعداد می رود. مصرف بیش از حد قند نقش مهمی در زندگی ما ایفا می نماید و خطر ابتلا به بیماری های خطرناک را افزایش می دهد. شکر از عوامل اصلی ابتلا به چاقی و دیابت نوع 2 به تعداد می رود. تحقیقاتی که اخیراً صورت گرفته اند نشان می دهند که بالا بودن اندازه قند خون با سرطان در ارتباط است. در این مقاله به شرح درباره نحوه ارتباط میان قند با بروز سرطان می پردازیم.

تحقیقات چه می گویند؟

مطابق تحقیقات صورت گرفته، پژوهشگران کشف نموده اند که مصرف بیش از حد قند با بروز سرطان مرتبط است. در یکی از این تحقیقات نحوه واکنش سلول ها در روده به قند مورد تجزیه و تحلیل نهاده شد. این کار باعث می گردد پانکراس انسولین آزاد کند - انسولین هورمونی است که اندازه قند خون را تنظیم می نماید. قند در روده آزادسازی هورمون GIP را تحریک می نماید که آزادسازی انسولین را افزایش می دهد. ترشح GIP به وسیله پروتئینی به نام بتا کاتنین کنترل می گردد که فعالیت آن به اندازه قند بدن بستگی دارد. جهش های بتا کاتنین با پیشرفت سرطان تخمدان ، پروستات و روده مرتبط هستند.

بعلاوه، تحقیقات نشان می دهند که بتا کاتنین در چرخه طبیعی سلول ها اختلال ایجاد می نماید و باعث می گردد آن ها تبدیل به سلول های پیش سرطانی شوند. به علاوه، معین شده است که بتا کاتنین در حضور اندازه بالای قند منجر به تکثیر سلول های سرطان می گردد.

تحقیق دیگری که در این باره صورت گرفته است نشان می دهد که رژیم غذایی حاوی مواد غذایی با قند بالا مثل چیپس و نوشابه های گازدار خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می دهد. این تحقیق عادت های غذایی 2063 بیمار مبتلا به سرطان روده بزرگ را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. نتیجه تحقیق این بود که غذاهای با انرژی بالا شما را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان روده بزرگ قرار می دهند.

قند باعث بروز سرطان نمی گردد ولی، مصرف بیش از حد آن بدون دریافت میزان کافی پروتئین ، چربی و فیبر چیزی است که شما را در معرض خطر ابتلا به چاقی ، دیابت و بعلاوه سرطان قرار می دهد.

متابولیسم قند در بدن

قند مولکولی پیچیده است که از فروکتوز و گلوکز ساخته شده است و برای همه سلول های بدن لازم است. افزایش دریافت اندازه قند باعث افزایش وزن و چاقی می گردد. افزایش وزن بدن بدون ورزش کردن خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.

زنان نباید روزانه بیش از 25 گرم قند مصرف نمایند. این میزان برای مردان برابر 37 گرم است. این برابر با 100 کالری برای زنان و 150 کالری برای مردان است.

متخصصان می گویند که تغییر دادن عادت های غذایی و داشتن سبک زندگی سالم به جلوگیری از بروز سرطان در 1 نفر از هر 3 نفر یاری می نماید. بعلاوه، 63 درصد مرگ و میر در دنیا به خاطر بیماری های غیر قابل انتقال مانند دیابت ، سرطان و بیماری های قلبی و عروقی اتفاق می افتد.

مطابق اعلام سازمان دنیای سلامت، 1 نفر از هر 10 نفر در دنیا چاق و مبتلا به دیابت است و نرخ چاقی هر 20 سال دو برابر می گردد. در ایالا متحده، دیابت دلیل مرگ و میر بیش از 2 نفر در هر ساعت است.

حقایق تعجب آوری در خصوص تأثیرات سبک زندگی و رژیم غذایی ناسالم بر روی سلامت انسان ها وجود دارد. زمان آن فرا رسیده است که سبک زندگی و عادت های غذایی خود را تغییر دهیم تا به مبارزه با بیماری هایی مانند سرطان بپردازیم.

منبع: راسخون
انتشار: 26 مهر 1400 بروزرسانی: 26 مهر 1400 گردآورنده: masuodsms.ir شناسه مطلب: 1693

به "آیا مصرف بیش از حد قند باعث بروز سرطان می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا مصرف بیش از حد قند باعث بروز سرطان می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید