اعطای نشان جغرافیایی بین المللی صنایع دستی به گلیم شیریکی پیچ سیرجان

به گزارش مجله پیامک مسعود، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان، کاظم حسین زاده چهارشنبه 14 آبان ماه 1399 با اشاره به اینکه نشان جغرافیایی بین المللی صنایع دستی از سوی پویا محمودیان معاون صنایع دستی کشور به شرکت فیروزه سمنگان سیرجان اهدا شد، اضافه کرد: این شرکت در زمینه فراوری، اشتغال و صادرات گلیم شیریکی پیچ در این شهرستان حایز رتبه است.

اعطای نشان جغرافیایی بین المللی صنایع دستی به گلیم شیریکی پیچ سیرجان

او با بیان اینکه گواهی نامه های اهدایی تحت عنوان نشان جغرافیایی با هدف حفظ حقوق مالکیت فکری و معنوی در یک منطقه جغرافیایی خاصی برای یاری به تجاری سازی کالاهای دستی تهیه می گردد، اظهار کرد: این نشان بین المللی می تواند گلیم شیریکی پیچ را در برابر کپی برداری در سراسر جهان محفوظ نگه دارد.

حسین زاده نشان جغرافیایی صنایع دستی را سبب تجاری سازی، برندسازی، صادرات آثار صنایع دستی و همچنین صیانت از میراث بومی برشمرد و گفت:نشان جغرافیایی، نشانه ای است که مبدا یک کالا را به قلمرو، منطقه یا ناحیه ای از کشور منتسب می نماید مشروط بر اینکه کیفیت و مرغوبیت یا سایر خصوصیات کالا اساساً قابل انتساب به آن مبدا جغرافیایی باشد.

او توضیح داد:شهرستان سیرجان در داخل و خارج از کشور از شهرت و صندلی خاصی در فراوری و تجارت دستبافته عشایری و روستایی به خصوص در ده های اخیر در زمینه گلیم شیریکی پیچ و گلیم فرش به دست آورده است و این اعتبار ریشه در ظرفیت های خاص جغرافیایی، مالی، تاریخی و فرهنگی این منطقه دارد.

حسین زاده اعلام کرد: امروزه فراوری و فروش گلیم در منطقه سیرجان و توابع آن جلوتر از دیگر محصولات صنایع دستی، همچون قالی بافی، پته دوزی، ترمه بافی و مسگری و در صدر کالاهای صادراتی استان کرمان و شهرستان سیرجان است.

منبع: گردشبان
انتشار: 14 آذر 1399 بروزرسانی: 14 آذر 1399 گردآورنده: masuodsms.ir شناسه مطلب: 1163

به "اعطای نشان جغرافیایی بین المللی صنایع دستی به گلیم شیریکی پیچ سیرجان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعطای نشان جغرافیایی بین المللی صنایع دستی به گلیم شیریکی پیچ سیرجان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید