اولین نقشه زیردریایی میزان تخریب عمق اقیانوس ها را تعیین کرد

به گزارش مجله پیامک مسعود، به گزارش خبرنگاران به نقل از نیواطلس، پژوهشگران استرالیایی برای نخستین بار نقشه ای زیردریایی از میزان تخریب محیط زیست و ساخت و سازهای نفتی و … بشر در عمق اقیانوس ها تهیه کرده اند که نشان می دهد حجم نابودی محیط زیست در این بخش از جهان بسیار بیشتر از حد تصور اولیه است.

اولین نقشه زیردریایی میزان تخریب عمق اقیانوس ها را تعیین کرد

بر همین اساس تلاش برای اکتشاف میادین نفتی در عمق دریا، برپایی توربین های بادی در آب، ایجاد جزیره های مصنوعی و مزارع پرورش آبزیان خسارات جبران ناپذیری به طبیعت اقیانوس ها زده و این فرایند کماکان ادامه دارد.

نقشه یادشده که اولین نقشه توسعه انسانی اقیانوس های جهان نام گرفته، آشکار می سازد که حدود 30 هزار کیلومتر مربع از عمق اقیانوس ها به علت ساخت و سازهای بی رویه انسان ها تخریب شده است. این رقم برابر با 0.008 درصد از کل مساحت اقیانوس های جهان است.

اگر چه این میزان تخریب اندک به نظر می رسد، اما تأثیر آن از مقدار مساحت مذکور فراتر می رود و زیست ماهی ها و سایر جانداران دریایی را به علت نشت انواع مواد نفتی، مصالح ساختمانی، تغییر جریان های آبی در اقیانوس ها، از بین بردن پوشش گیاهی اقیانوس ها و غیره به طور جدی به خطر می اندازد. اثرات جانبی تخریب های یادشده که باعث کاهش کیفیت کلی آب اقیانوس ها، ایجاد سروصدای دائم مزاحم و ایجاد میدان های الکترومغناطیسی کشنده آبزیان می شود، باعث شده تا در عمل دو میلیون کیلومتر مربع از عمق اقیانوس ها که معادل 0.5 درصد از مساحت اقیانوس هاست تحت تأثیر قرار بگیرد.

حدود 40 درصد از کل این تخریب ها ناشی از ایجاد مزارع پرورش آبزیان در نقاط مختلف اقیانوس ها توسط چین است و آلودگی صوتی ناشی از این اقدامات تا شعاع 20 کیلومتری را آلوده می سازد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 24 مهر 1399 بروزرسانی: 24 مهر 1399 گردآورنده: masuodsms.ir شناسه مطلب: 1058

به "اولین نقشه زیردریایی میزان تخریب عمق اقیانوس ها را تعیین کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اولین نقشه زیردریایی میزان تخریب عمق اقیانوس ها را تعیین کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید