توسعه و آبادانی در سایه گازرسانی به سیستان و بلوچستان

به گزارش مجله پیامک مسعود، گازرسانی به سیستان و بلوچستان به عنوان آخرین استان بدون گاز کشور یکی از بزرگترین دستاوردهای دولت یازدهم و دوازدهم است که ماهیانه 300 میلیارد تومان اعتبار نقدی برای انجام آن تزریق می گردد و قرار است با هدف محرومیت زدایی از این پس موتور محرک توسعه و آبادانی این استان باشد.

توسعه و آبادانی در سایه گازرسانی به سیستان و بلوچستان

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا استان مرزی سیستان و بلوچستان با وجود دارا بودن ظرفیت های فراوان صنعتی و اقتصادی سالیان سال از نعمت گاز بی بهره بود و این مشکل ضمن اینکه سالهای متمادی مردم را در رنج و زحمت حمل سیلندرهای بزرگ و کوچک گازمایع و کمبود آن قرار داده بود سبب صرف هزینه های زیاد برای مردم و واحدهای فراوریی و مسائل تامین سوخت برای نیروگاهها، صنایع و واحدهای صنعتی و اقتصادی می شد تا اینکه دولت یازدهم با عزم جدی بزرگترین طرح توسعه گازرسانی کشور را در این استان به اجرا درآورد بطوریکه وعده سال 93 رییس جمهوری در گازرسانی به زاهدان در اسفند 95 محقق شد.

گازرسانی به شرق کشور و سیستان و بلوچستان با اجرای طرح بزرگ انتقال گاز از عسلویه به این استان به طول 907 کیلومتر با لوله هایی به قطر 56 اینچ در شهریور 89 به بهره برداری رسید. در فروردین سال 93 طرح گازرسانی به 300 هزار خانوار شهری و روستایی شهرستان های زاهدان، چابهار، زابل و کنارک و گازرسانی به صنایع موجود این استان با اعتبار یک میلیارد و 800 میلیون دلار از محل بند ق تبصره 2 قانون بودجه سال 93 تصویب شد.

خط انتقال گاز از ایرانشهر به زاهدان به طول 262 کیلومتر با قطر 36 اینچ و اعتبار هفت هزار و 500 میلیارد ریال از شهریور 92 شروع شد که حجم عمده این طرح (70 درصد کار) در سال 95 در مدت 10 ماه انجام شد.

اکنون نیز این پروژه گازرسانی در قالب ساخت خطوط لوله و توسعه شبکه گاز شهری و روستایی استان سیستان و بلوچستان در دست اجراست و به صورت همزمان ساخت شبکه، علمک گذاری و واگذاری انشعاب گاز به مشترکان در هشت شهر استان در حال اجرا است.

به گفته استاندار سیستان و بلوچستان برای انجام این پروژه ماهانه 300 میلیارد تومان اعتبار نقدی به استان تزریق می گردد و عملیات گازرسانی با مشکل اعتبار روبرو نیست.

پیش از این نیز مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به سرمایه گذاری وزارت نفت برای توسعه شبکه گاز در استان سیستان و بلوچستان گفته بود: بر اساس مصوب شورای اقتصاد و بند ق بودجه سال 93، امکان سرمایه گذاری بیش از 20 هزار میلیارد تومان برای اجرای پروژه های گازرسانی به سیستان و بلوچستان وجود دارد و با حمایت های وزارت نفت انجام این طرح با محدودیت منابع اقتصادی روبرو نخواهد شد.

به گفته حسن منتظرتربتی تمامی هزینه های سرمایه گذاری در ساخت و توسعه شبکه گاز سیستان و بلوچستان از محل جایگزینی گاز طبیعی با سوخت مایع جبران خواهد شد و با توسعه شبکه گاز، مصرف سوخت مایع به ویژه گازوئیل در سبد سوخت نیروگاه ها و گازمایع در سبد سوخت مشترکان خانگی و تجاری به حداقل کاهش می یابد.

به عبارتی می توان گفت ساخت و توسعه شبکه گاز به شهرها، روستاها، صنایع و نیروگاه های برق استان سیستان و بلوچستان بزرگ ترین کارگاه گازرسانی کشور بوده که در جبهه های مختلف کاری به صورت شبانه روزی در حال اجرا است. شبکه گاز زاهدان نیز با 86 درصد پیشرفت فیزیکی قرار است تا انتها امسال به اتمام برسد تا برای همواره مردم این شهر با سیلندرهای گاز مایع و صف های طولانی آن در زمستان خداحافظی نمایند.

بهره مندی 52 هزار و 576 خانوار از نعمت گاز

مدیرعامل شرکت گاز سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تشریح آخرین شرایط گازرسانی به شهرهای استان گفت: هم اکنون به طور همزمان در شهرهای زاهدان، زابل، ایرانشهر، خاش، بمپور، محمدان، بزمان و دلگان عملیات گازرسانی در حال اجرا است که مجموع متراژ شبکه گاز کار شده در این شهرها تا به امروز به 2 هزار و 541 کیلومتر رسیده است.

رضا پنجابی با بیان اینکه 188 کیلومتر از شبکه گاز شهری در امسال اجرا شده است، اضافه کرد: علاوه بر این عملیات گازرسانی در هفت روستای استان نیز شروع شده و تا به امروز 209 کیلومتر شبکه گاز روستایی کار شده است.

وی ادامه داد: تا به امروز حدود 36 هزار و 223 علمک گاز در استان نصب شده که بیشترین تعداد با 20 هزار و 749 عدد مربوط به زاهدان است.

مدیر عامل شرکت گاز سیستان و بلوچستان توضیح داد: همچنین برای 52 هزار و 576 خانوار، اشتراک پذیری انجام گرفته که از این تعداد 36 هزار و 634 مشترک در زاهدان، 14 هزار و 474 مشترک در ایرانشهر، 350 مشترک در زابل، 202 مشترک در محمدان، 70 مشترک در بمپور و 648 مشترک در روستاها از نعمت گاز شهری بهره مند شده اند.

پنجابی با بیان اینکه شبکه گازرسانی به شهر زاهدان تا انتها امسال به اتمام می رسد، خاطر نشان کرد: این شبکه در زاهدان تا به امروز 86 درصد پیشرفت دارد. همچنین اشتراک پذیری برای 140 هزار خانوار در این شهر پیش بینی شده است.

گازرسانی به 360 واحد صنعتی

گازرسانی به صنایع افزون بر ایجاد ارزش اضافه کرده، اشتغال زایی، مهاجرت معکوس به روستاها و پایداری محیط زیست را نیز برای مردم مناطق مختلف به ارمغان می آورد.

پنجابی در این باره گفت: برنامه گازرسانی به 360 واحد صنعتی استان سیستان و بلوچستان در دست اقدام است و تا به امروز 15 واحد صنعتی گازدار شده اند.

این درحالی است که مصرف گاز برای نیروگاه ها و صنایع بزرگ و کوچک به دلیل صرفه اقتصادی ناشی از کاهش هزینه های بهره برداری و تعمیرات واحد های نیروگاهی، افزایش قابلیت اطمینان بهره برداری و کاهش تبعات زیست محیطی در اولویت قرار گرفته است.

آبان ماه سال گذشته نیز مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به راه اندازی اولین ایستگاه TBS و گازرسانی به صندلی سی.ان.جی زاهدان، از احداث حدود یک هزار و 770 کیلومتر خط لوله گاز در استان سیستان و بلوچستان اطلاع داد و خاطرنشان کرد: همه واحدهای نیروگاه برق زاهدان به شبکه گاز متصل و مصرف سوخت مایع در این نیروگاه متوقف شده است.

به گفته تربتی بر اساس بند ق و ماده 12 قانون برطرف موانع فراوری، توجیه اقتصادی پروژه های گازرسانی به سوخت جایگزین بستگی داشت که در شهر زاهدان و ایرانشهر هم اکنون همه واحدهای نیروگاهی از سوخت گاز استفاده می نمایند و صرفه جویی خوبی از این محل ایجاد شده است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: دو نیروگاه در چابهار و کنارک وجود دارد که با احداث خط لوله ایرانشهر به چابهار به گاز متصل می شوند و مصارف اقتصادی این طرح از محل صرفه جویی تامین می گردد زیرا سوختی که هم اکنون در این دو نیروگاه مصرف می گردد، هزینه بر است و البته منافع بیشتری نیز فراوری خواهد نمود.

به طور قطع گازرسانی به سیستان و بلوچستان در کنار رفاه و آسایش مردم، احتیاج بزرگترین پروژه های صنعتی و اقتصادی در این منطقه را برطرف و تحولات بزرگی در حوزه اشتغال و پیشرفت و توسعه استان ایجاد خواهد نمود.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 26 مرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: masuodsms.ir شناسه مطلب: 936

به "توسعه و آبادانی در سایه گازرسانی به سیستان و بلوچستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توسعه و آبادانی در سایه گازرسانی به سیستان و بلوچستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید