داستان آمادگی برای قطع اینترنت از چه قرار است؟

به گزارش مجله پیامک مسعود، رسول جلیلی، عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی با اشاره به اینکه امنیت و تاب آوری شبکه ملی اطلاعات بسیار مهم است گفته که این شبکه به دلیل استفاده از تجهیزات آمریکایی در زیرساخت آن تاب آوری مناسبی ندارد.

داستان آمادگی برای قطع اینترنت از چه قرار است؟

خبرنگاران | موضوع آمادگی قطع شدن اینترنت را یکی از اعضای حقیقی شورای عالی فضای مجازی اعلام نموده و گفته است که این قطعی احتمالا از سوی آمریکا صورت می پذیرد، از همین رو باید آمادگی لازم وجود داشته باشد. رسول جلیلی در این رابطه راه حل اساسی برای مقابله با قطع شدن اینترنت را راه اندازی شبکه ملی اطلاعات معرفی نموده است.

به گزارش خبرنگاران، رسول جلیلی، عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی که روز های گذشته درنشستنقد و اندیشه وزارت ارتباطات شرکت نموده بود، در رابطه یا قطعی اینترنت و شبکه ملی اطلاعات گفت که ما باید آمادگی داشته باشیم در صورت قطع اینترنت اگر خدمات دهنده و خدمت گیرنده در داخل کشور هستند، مسئله ای برای شبکه و ارائه خدمت وجود نداشته باشد.

او با اشاره به اینکه امنیت و تاب آوری شبکه ملی اطلاعات بسیار مهم است گفته که این شبکه به دلیل استفاده از تجهیزات آمریکایی در زیرساخت آن تاب آوری مناسبی ندارد.

البته جلیلی می گوید که شبکه ملی اطلاعات در طول شبکه جهانی اینترنت در ایران است و این طور نیست که شبکه ملی اطلاعات چیزی مستقل از شبکه اینترنت باشد. جلیلی با اشاره به بحث استقلال در شبکه ملی اطلاعات، گفته که بحث استقلال در اسناد بالادستی به معنی حکمرانی و مدیریت و اینکه کدام قوانین کشور در این بستر اعمال می گردد.

طبق گفته رسول جلیلی، شبکه ملی اطلاعات در مدل مفهومی چند لایه از لایه های ارتباطات، فناوری اطلاعات، خدمات پایه و دو لایه بالایی آن خدمات عمومی و محتوا تشکیل شده که سه لایه ابتدایی از ارکان اصلی شبکه ملی اطلاعات است.

این عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی در این رابطه همچنین گفته شرایط ما در لایه ارتباطات از لایه فناوری اطلاعات بهتر است و این لایه نیز شرایط بهتری از لایه خدمات پایه دارد، اما در این لایه شرایط مناسبی نداریم.

او معتقد است که راه اندازی شبکه ملی اطلاعات به معنای ایجاد اینترنت ملی نیست و این عنوان جعلی است.

شبکه ملی اطلاعات چیست؟

ماه های پایانی سال 1384 بود که طرح شبکه ملی اطلاعات در کشور، مطرح و مهم ترین دلیل پیاده سازی این شبکه در آن سال کاهش وابستگی به شبکه جهانی اینترنت اعلام شد؛ اما اساس شبکه ملی از سال 1392 در شورای عالی فضای مجازی بازتعریف شد.

در سند ضرورت تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات تصویب شده در سال 1395 نیز آمده که شبکه ملی اطلاعات به عنوان زیرساخت ارتباطی کل فضای مجازی، شبکه همه شبکه های کشور است.

همان زمان شورای عالی فضای مجازی در تشریح خدمات پایه کاربردی شبکه ملی اطلاعات، این خدمات را بخش غیر قابل اجتناب از این شبکه دانست که دارای جنبه راهبردی با مخاطب داخلی بالایی هستند.

مرکز داده (میزبانی و ذخیره سازی)، خدمات نام و نشان گذاری، جویشگر، رایانامه، پیغام رسان های ارتباطی، هاب پیغام و مراکز تبادل اطلاعات و نیز بیشتر خدمات رایانش ابری، از مهمترین خدمات باکیفیت شبکه ملی اطلاعات اعلام شدند.

منبع: فرادید
انتشار: 9 بهمن 1399 بروزرسانی: 9 بهمن 1399 گردآورنده: masuodsms.ir شناسه مطلب: 1268

به "داستان آمادگی برای قطع اینترنت از چه قرار است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "داستان آمادگی برای قطع اینترنت از چه قرار است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید