دبیر علمی کنگره بین المللی مراقبت های تسکینی: به زودی در کشور ما تعداد سالمندان دو برابر تعداد بچه ها زیر 5 سال خواهد شد

به گزارش مجله پیامک مسعود، محسن تقدسی، امروز(یکشنبه، 14 اسفند) در شروع کنگره بین المللی مراقبت های تسکینی و حمایتی در سالمندان در کاشان، اظهار کرد: بنا به آمار موجود، 10 درصد از جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می دهند و پیش بینی می گردد که این عدد در سال 2030 به یک نفر از شش نفر برسد.

دبیر علمی کنگره بین المللی مراقبت های تسکینی: به زودی در کشور ما تعداد سالمندان دو برابر تعداد بچه ها زیر 5 سال خواهد شد

دبیر علمی کنگره بین المللی مراقبت های تسکینی و حمایتی در سالمندان گفت: جمعیت سالمندی در حال افزایش است و ما باید از همه ظرفیت های کشور برای افزایش سلامت و مراقبت از سالمندان استفاده کنیم.

به گزارش ایسنا؛ محسن تقدسی، امروز(یکشنبه، 14 اسفند) در شروع کنگره بین المللی مراقبت های تسکینی و حمایتی در سالمندان در کاشان، اظهار کرد: بنا به آمار موجود، 10 درصد از جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می دهند و پیش بینی می گردد که این عدد در سال 2030 به یک نفر از شش نفر برسد.

وی اضافه نمود: پژوهش ها نشان می دهد که بعد از سال 2011، نسبت افراد سالمند بیشتر از افراد زیر 5 سال است و به زودی در کشور ما تعداد سالمندان دو برابر تعداد بچه ها زیر 5 سال خواهد شد.

دبیر علمی کنگره بین المللی مراقبت های تسکینی و حمایتی در سالمندان توضیح داد: سالمندان به دلیل داشتن بیماری های مزمن از جمله بیماری های خاص، صعب العلاج، زمینه ای و ... احتیاج وسیع به مراقبت تسکینی و حمایتی دارند و مهم ترین نکته برای این مراقبت ها کاهش هزینه های پیشگیری و درمان و توسعه سطح و کیفیت خدمات است.

وی توضیح داد: در جمعیت 500 هزار نفری کاشان، نسبت تعداد سالمندان به کل جمعیت یک به 9 نفر است که با توجه به پیشرفت تکنولوژی جهت پیشگیری و درمان زودهنگام بیماری ها، طول عمر بیماران افزایش یافته، اما کیفیت زندگی بیماران مورد توجه قرار نگرفته است.

رئیس دانشکده پرستاری مامایی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: در این کنگره می خواهیم مراقبت ها را از سطح بیمارستان ها به سمت مراقبت های تسکینی و حمایتی در سطح پیشگیری اولیه و بازتوانی و افزایش کیفیت زندگی سوق دهیم که در سه سطح مراقبت مبتنی بر تسهیلات، مراقبت در منزل و مراقبت مبتنی بر جامعه توسعه دهیم.

وی اضافه نمود: سالمندان با مسائل متعدد سلامتی درگیر هستند که نه امکان بستری شدن در بیمارستان و نه امکان مراقبت در منزل را دارند، بنابراین مراکزی تحت عنوان hospice (خانه سالمندان) احتیاج است که به عنوان پلی بین مراقبت در منزل، بیمارستان و تیم درمان است و کیفیت انتهای زندگی بیماران را افزایش می دهد.

تقدسی توضیح داد: در خانه سالمندان، مراقبت ها و خدماتی از جمله تحویل تجهیزات پزشکی و توان بخشی مورد احتیاج سالمند، تجویز مسکن ها و انفوزیون داروهای وریدی یا زیرجلدی را در سطح منزل انجام می دهند. محور مراقبت، سالمند بیمار هست و به صورت تیمی کار می نمایند که بخش اصلی کارها مشاوره و آموزش است.

دبیر علمی کنگره بین المللی مراقبت های تسکینی و حمایتی در سالمندان گفت: پژوهشگران حوزه پزشکی، 450 مقاله به این کنگره ارسال نموده اند که پس از سه مرحله داوری 27 مقاله به صورت سخنران و 320 مطالعه به صورت پوستر پذیرفته شده اند.

وی توضیح داد: کنگره کاشان، در سه سالن اصلی به صورت همزمان، با ارائه مقاله و برگزاری کارگاه ها اجرا می گردد و برای علاقه مندانی که امکان حضور فیزیکی ندارند، کنگره به صورت وبینار قابل دسترسی است.

تقدسی تأکید کرد: سالمندان قشری هستند که تجویز دارو برای آنها خطرناک و امکان مصرف دارو ندارند و شرایط جسمی آنها به گونه ای است که نمی توان برای آنها عمل جراحی انجام داد.

دبیر علمی کنگره بین المللی مراقبت های تسکینی و حمایتی در سالمندان توضیح داد: تغییر الگوی کار، افزایش سن سالمندی و بعلاوه تغییراتی که در ساختار خانواده ها ایجاد شده، باعث شده که سالمندی چهره خشن تری به خود گرفته باشد.

به گزارش ایسنا، کنگره بین المللی مراقبت های تسکینی و حمایتی در سالمندان از روز 14 اسفند به مدت سه روز در علوم پزشکی کاشان برگزار می گردد.

منبع: عصر ایران
انتشار: 15 اسفند 1401 بروزرسانی: 15 اسفند 1401 گردآورنده: masuodsms.ir شناسه مطلب: 2084

به "دبیر علمی کنگره بین المللی مراقبت های تسکینی: به زودی در کشور ما تعداد سالمندان دو برابر تعداد بچه ها زیر 5 سال خواهد شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دبیر علمی کنگره بین المللی مراقبت های تسکینی: به زودی در کشور ما تعداد سالمندان دو برابر تعداد بچه ها زیر 5 سال خواهد شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید