زنان خانه دار؛ فعالان جدید محیط زیست میانکاله

به گزارش مجله پیامک مسعود، خبرنگاران/مازندران با افزایش اهمیت حفاظت زیست محیطی از میانکاله، محیط زیست این شهرستان اقشار جدید از جمله زنان خانه دار را برای اشاعه صندلی اکولوژیکی منطقه میانکاله آموزش می دهد.

زنان خانه دار؛ فعالان جدید محیط زیست میانکاله

جهت دریافت خدمات طراحی فضای سبز باغچه با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان ارائه دهنده بهترین خدمات طراحی و اجرای محوطه سازی و حیاط سازی می‌باشد.

به گزارش خبرنگاران، زنان خانه دار روستاهای دهستان میانکاله به فعالیت زیست محیطی روی آوردند و یکی از برنامه های این گروه 40 نفره به مناسبت روز روستا، جمع آوری زباله و پاکسازی روستای نوروز آباد در دهستان میانکاله بود و قرار است در روز 25 مهر نیز اقدام به پاکسازی پناهگاه حیات وحش میانکاله نمایند.

تسهیل گر زیست محیطی واحد آموزش اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بهشهر در این مراسم، با تاکید بر اینکه زنان خانه دار در حفاظت محیط زیست روستا و محیط طبیعی اطراف آن می توانند نقش مهمی را ایفا نمایند، اظهار کرد: زنان خانه دار باید زباله را در منزل تفکیک نمایند، به فرزندان و اعضای خانواده خود آموزش دهند که زباله را در خیابان رها ننمایند و در صورتی که در محیط روستا، خیابان ها و طبیعت زباله مشاهده کردند اقدام به جمع آوری آن نمایند تا از آلودگی محیط زیست جلوگیری گردد.

رها اشتیاق گفت: در زمینه جلوگیری از آلودگی خاک، از آن جایی که اکثریت مردان روستایی به شغل کشاورزی مشغول هستند زنان روستایی می توانند همسران خود را از اثرات مخرب کود و سم های شیمیایی مطلع نمایند و نیز با آزمایش خاک مزرعه خود متوجه می شوند که خاک به چه میزان کود احتیاج دارد و از طرفی می توانند بیشتر از کودهای حیوانی و کمپوست استفاده نمایند. همچنین سم های علف کش را تا حد امکان کاهش دهند و برنج کاران می توانند از زنبور تریکوگراما به عنوان مبارزه بیولوژیک با آفات استفاده نمایند و به منظور جلوگیری از آلودگی هوا می توانند از دوچرخه، استفاده و برای مسافت های کوتاه از خودرو استفاده ننمایند.

اشتیاق اظهار داشت: قوطی های پلاستیکی، فاضلاب و پساب مواد شوینده خانگی را در نهرها و رودخانه های راستا روستا نریزند زیرا موجب آلودگی آب ها می گردد و از آن جایی که این روستاها در نزدیکی تالاب میانکاله قرار گرفته است احتمال آلودگی آب تالاب وجود دارد.

تسهیل گر زیست محیطی واحد آموزش اداره حفاظت محیط زیست بهشهر اظهار کرد: به دلیل نزدیکی به پناهگاه حیات وحش میانکاله، اغلب تعدادی از پرندگان مهاجر به آببندان های اطراف تالاب می فرایند، بنابراین زنان خانه دار به همسران خود توصیه نمایند تا گونه های حمایت شده و در معرض خطر را شکار ننمایند و ارزش های اکولوژیک آببندان را حفظ نمایند. اغلب زنان روستایی به همراه همسران خود در اراضی کشاورزی مشغول به کار هستند و می توانند به منظور توسعه پایدار کشاورزی در مازندران از تغییر کاربری اراضی جلوگیری نمایند.

وی یادآور شد:در ضلع جنوبی پناهگاه حیات وحش و تالاب میانکاله، 12 روستای شهرستان بهشهر واقع شده است.

مسئول آموزش اداره حفاظت محیط زیست بهشهر نیز در حاشیه این مراسم در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران، اظهار کرد: حدود 35 نفر کارشناس و کارشناس ارشد محیط زیست، منابع طبیعی، گردشگری، کشاورزی و شیلات در 12 روستای دهستان میانکاله وجود دارد که بیکار هستند در حالی که می توانند با حضور فعال خود منطقه میانکاله را متحول نمایند.

علی ابوطالبی عبدالملکی گفت: بانوان نیمی از جمعیت فعال اجتماعی هستند که اگر فعالیت زیست محیطی انجام دهند می توانند بسیار تاثیرگذار باشند و از طرفی اگر یک زن فارغ التحصیل محیط زیست در منزل وجود داشته باشد قطعا بچه ها با اخلاق و وجدان زیست محیطی رشد می نمایند.

وی اظهار داشت: بانوان فارغ التحصیل رشته های مرتبط با محیط زیست با وجود آن که شغل مناسبی پیدا نکردند اما باید از اندوخته های علمی خود بهره گیری نمایند و در این راستا می توانند در زمینه آموزش روستاییان و زنان خانه دار با اداره حفاظت محیط زیست همکاری نمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 15 اسفند 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: masuodsms.ir شناسه مطلب: 641

به "زنان خانه دار؛ فعالان جدید محیط زیست میانکاله" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زنان خانه دار؛ فعالان جدید محیط زیست میانکاله"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید