سرمربی و ملی پوشان هندبال در خبرنگاران، کاستاراتویچ: باید چند سال منتظر باشید و سرمایه گذاری کنید

به گزارش مجله پیامک مسعود، سرمربی تیم ملی هندبال ایران و ملی پوشان این رشته امیدوار به کسب یک نتیجه خوب در بازی های آسیایی جاکارتا هستند. کاستاراتویچ نتیجه خوب در این مسابقات را رسیدن به نیمه نهایی بازی های آسیایی می داند.

سرمربی و ملی پوشان هندبال در خبرنگاران، کاستاراتویچ: باید چند سال منتظر باشید و سرمایه گذاری کنید

به گزارش خبرنگاران، هندبال ایران ستاره های خوبی دارد که در لیگ های اروپایی می درخشند. با وجود پتانسیل خوبی که در این رشته وجود دارد اما سال ها است که صندلیش را در آسیا از دست داده است. فدراسیون هندبال ایران یک ماه و نیم است که با زوران کاستاراتویچ مربی اهل مقدونیه قرارداد بسته و به نظر می رسد دیگر وقت آن رسیده تا برای بازی های آسیایی جاکارتا همه دست به دست هم دهند تا خوش رنگ ترین مدال سهم هندبال ایران شود.

این رشته در چند سال گذشته با ناکامی های زیادی روبه رو بوده است. کسب مدال در جاکارتا برای سرانجام دادن به این ناکامی ها خیلی مهم است، اما این کار چقدر شدنی است پاسخی است که باید ملی پوشان و سرمربی تیم ملی به آن بدهند.

زوران کاستاراتویچ سرمربی جدید تیم ملی هندبال ایران، محسن باباصفری عضو تیم استوابخارست رومانی، پویا نوروزی نژاد عضو تیم گومِرش باخ آلمان و بازیکن تیم کادتن شافهازن سوییس در فصل گذشته، مجتبی حیدرپور و مهرداد صمصامی بازیکنان تیم نفت و گاز گچساران با حضور در خبرنگاران امیدوار به کسب یک نتیجه خوب برای هندبال ایران در بازی های آسیایی جاکارتا شدند. در ادامه گفت و گوی خبرنگاران با سرمربی تیم ملی هندبال ایران و ملی پوشان این رشته را می خوانید.

بهترین نتیجه ای که در بازی های آسیایی برای هندبال کسب شده است دومی است، به نظر شما در این دوره از بازی ها چه نتیجه ای برای تیم ایران کسب خواهد شد؟

زوران کاستاراتویچ : برای اولین بار است که همه یه جا هستیم، شاید هم برای آخرین بار باشد. معمولا در کنفرانس خبری های هندبال روسای فدراسیون ها هم هستند. من از اینکه در کنار تیم ملی ایران هستم، شادمانم. از فدراسیون هندبال که به من اجازه داد با تیم ملی ایران کار کنم و همچنین از مهمان نوازی فدراسیون تشکر می کنم. فقط با حدس و گمان می توان راجع به بازی های آسیایی جاکارتا صحبت کرد. هنوز دقیق نمی دانیم که حریفان ایران در بازی های آسیایی چه تیم هایی هستند. 25 ژوئن گروهبندی معین خواهد شد، اکنون نمی دانیم برنامه چیست. ما در جاکارتا همه کوشش خود را می کنیم. به همه چیز فکر می کنیم تا یک قدم به سمت جلو برویم و در نیمه نهایی حضور داشته باشیم. همگی این جا هستیم که از هم حمایت کنیم و همدیگر را ساپورت کنیم و یک نتیجه خوب بگیریم. نتیجه خوب از نظر من این است که به نیمه نهایی برسیم.

محسن باباصفری: اکنون انتظارات از هندبال خیلی بالا است. این انتظارات سبب می شود روی بازیکنان و همچنین مسئولان فدراسیون فشار باشد. ما سعی کردیم فشارها را کمتر کنیم. چند وقت پیش که در رقابت های قهرمانی آسیا بودیم فشارروی تیم خیلی زیاد بود و باعث شد تیم آن طور که باید نتیجه نگیرد و به دنیای نرسد. امیدوارم همانطور که کم کم فشارها کم می شود بتوانیم نتیجه خیلی خوبی بگیریم. کسب یک نتیجه خوب این دور از دسترس نیست ما پتانسیل این را داریم که بتوانیم جزو سه تیم برتر آسیا باشیم.

به نظر شما دقیقا چه عنوان و مدالی را باید در بازی های آسیایی مطالبه کرد؟ مدال طلا ، نقره یا برنز یا بودن در چهار تیم برتر؟

پویا نوروزی نژاد: به نظرم هیچ وقت نمی شود نتیجه را از قبل پیش بینی کرد. حتی بهترین تیم های دنیا در دیگر رشته ها هم نمی توانند بگویند که در مسابقه پیش رو مدال طلا یا نقره را می گیرند. هندبال ایران پتانسیل لازم را دارد، در سال های گذشته هم همواره این پتانسیل بوده، ولی گاهی به دلیل برخی از مسائل تیم نتیجه بدی گرفته است. من فکر می کنم باید برای رسیدن به چهار تا تیم برتر کوشش کنیم. کار سختی است، اما باید همه کوشش خود را بکنیم تا به این هدف برسیم. اما باز هم می گویم باید ببینیم در حین مسابقات چه پیش خواهد آمد.

مهرداد صمصامی : در ایران پتانسیل هندبال ما نسبت به سایر رشته های توپی هندبال بیشتر است ولی ما به این امیدواریم که حریفان آسیایی روی ما حساب دیگری باز می نمایند. قطر که همواره قهرمانی آسیا را یدک می کشد همواره از تیم ایران می ترسد و قبل از هر تورنمنتی حتما یک بازی محبت آمیز با ایران برگزار می نماید. همین الان هم ما یک تورنمنت در قطر داریم. ما توانایی لازم را داریم اما قبل از یک تورنمنت بزرگ آن هم در رشته های گروهی نمی توان گفت چه نتیجه ای حاصل خواهد شد. در رشته های انفرادی براساس رکوردها می توان گفت تقریبا چه نتیجه ای به دست می آید اما در رشته های گروهی نمی توان حدسی زد. همه با جان و دل کار می کنیم و دیگر زمان آن رسیده که همه دست به دست هم دهیم تا یک تیم خوب روانه مسابقات شود. به نظرم باید یک هندبال خوب و با تکنیک در سطح آسیا ارائه کنیم تا بتوانیم واقعا به راحتی به فینال برسیم. سخت است، اما دور از دسترس نیست. تیم ما با حضور لژیونرها واقعا این قدرت را دارد. باید بتوانیم حداقل دومی گوانجو را تکرار کنیم و از صندلی آسیایی خود دفاع کنیم.

مجتبی حیدرپور: به نظر من شرایط ما خیلی از لحاظ تمرینی و اردویی بهتر شده است. اکنون نیز بیشتر در کنار هم هستیم و تمرین می کنیم. به نظرم باید بتوانیم نتیجه بهتری از مسابقات انتخابی دنیا را کسب کنیم.

نظرتان درباره حریفان ایران همانند عربستان، قطر ، کره در بازی های آسیایی چیست؟

زوران کاستاراتویچ: من این فرصت را داشتم که بازی های دوره قبل را ببینم، خیلی از بازی ها را دانلود کردم. شاید آنها حریف ما باشند شاید هم نباشند. ما پتانسیل داریم. آنها خوب بازی می نمایند. برخی از آنها مانند عربستان مربی تعویض نموده اند، البته از همان کشورهای قبلی مربی دریافتد. عربستان از اسپانیا مربی گرفت و بحرین از ایسلند. بنابراین آنها استایل بازی را تغییر نمی دهند. فکر می کنم ما می توانیم در مقابل حریفانمان پیشرفت داشته باشیم. می توانیم در بازی های آسیایی جاکارتا بهتر بازی کنیم. پتانسیل زیادی داریم تا نتیجه خوبی در بازی ها بگیریم. من اعتقاد دارم که این اتفاق می افتد، زیرا بازیکنان خوبی داریم که شایسته مدال هستند.

به نظر شما اصلی ترین و سخت ترین حریفان ایران چه تیم هایی هستند؟

محسن باباصفری: قطر، کره، ژاپن، بحرین و عربستان واقعا تیم های زهرداری هستند. هر چند کشورهایی مانند عمان و چین در این سال ها سرمایه گذاری خوبی روی هندبال نموده اند. ما سری قبل در بازی های آسیایی به عمان باختیم. حریفان اصلی ما در جاکارتا هم قطعا چهار تیمی هستند که اکنون به جام دنیای راه پیدا نموده اند. همچنین ژاپن هم که وایلد کارت دنیای را گرفت، جزو رقبای ما خواهند بود. این پنج تا تیم سخت ترین حریفان ما هستند.

پویا نوروزی نژاد: هنوز گروه بندی در بازی های آسیایی معین نیست و نمی دانیم با چه تیم هایی باید بازی کنیم. وقتی بدانیم گروه چیست و مقابل چه تیم هایی بازی می کنیم، قطعا مربی هم برنامه تاکتیکی مختلفی مقابل تیم های مختلف خواهد چید. من با محسن موافق ام. این چهار تیمی که برای جام دنیای رفتند حریفان سخت ما هستند. آنها تیم های خوب و با کیفیتی هستند ولی خب نمی توان گفت فقط این چهار تیم اند که ما مقابل آنها بازی خواهیم کرد. به نظر من باید همه بازی ها را محکم جلو برویم وتمام تمرکز خود را داشته باشیم تا در همه بازی ها نتیجه خوبی بگیریم.

مهرداد صمصامی: حریفان ما در آسیا معین هستند. فعلا حرف اول را در آسیا قطر می زند. تیم بحرین خوب سرمایه گذاری نموده است و در رقابت های قهرمانی آسیا نیز خیلی قوی ظاهر شد. عربستان و کره هم زهردار هستند، اما من همواره گفته ام همه چیز را باید پله پله جلو رفت. گروه بندی باید معین و استراتژی مشخص شود که جلوی دو تیم چگونه بازی کنیم. بستگی به گروه بندی دارد، اما حریفان اصلی همین چهار، پنج تیم هستند. ما پتانسیل داریم که سر تر از تیم های آسیایی باشیم. تیم های بحرین و عربستان را در جام ملت ها نتوانستیم شکست دهیم، ولی ما با همین شرایطی که داریم با آمادگی و با هماهنگی هر چه بیشتر می توانیم این تیم ها را پشت سر بگذاریم. ما فقط قطر سخت مان است آن هم به این دلیل که از لحاظ امکاناتی قابل قیاس با ما نیستند، اما ما جوانان خوبی در اختیار داریم، لژیونرهای خیلی خوبی داریم که جزو رجحانن های لیگ های اروپایی هستند و واقعا امیدواریم در بازی های آسیایی جاکارتا یک نتیجه در شان هندبال کسب کنیم.

بازی های تدارکاتی قطر برای آمادگی تیم قبل از بازی های آسیایی جاکارتا کافی است؟

مهرداد صمصامی: ما تازه شروع نموده ایم همه بازیکنان تیم تازه کنار هم جمع شدند. قبلا مربی هم مربی رسمی نداشتیم، یک مدت هم لژیونرها به خاطر درگیری در لیگ های اروپایی خود نبودند. به تازگی همه تیم جمع شدند و داریم کار می کنیم. دو تا بازی محبت آمیز با تیم های ملی جوانان داشتیم که در شرایطی که همه تیم با هم بودیم، برای تیم بد نبود. در آن بازی مقداری روی تاکیتک و تکنیکی که مربی در نظر داشت کار کردیم، اما خب فکر کنم در آینده هر چقدر بازی محبت آمیز بیشتر باشد اشتباه هایمان را خواهیم شناخت و می توانیم از آن اشتباه ها استفاده و در مسابقات بازی های آسیایی جاکارتا آماده تر باشیم.

مجتبی حیدر پور: به نظر من نه. شاید اردوها کافی باشد. اما هر چه بیشتر بازی تدارکاتی داشته باشیم آن هم با تیم های خیلی خوب، همانند قطر و سایر تیم های خوب آسیایی تاثیرگذار خواهد بود. ما باید با بازی تدارکاتی با تیم های خوب نقاط ضعف خود را پیدا کنیم . هر چه هماهنگ تر شویم مسلما بهترین نتیجه را خواهیم گرفت.

زوران کاستاراتویچ: برای این که چند مسابقه محبت آمیز داشته باشیم، بازی با قطر بازی های خوبی خواهد بود. تیم های اروپایی بازی های انتخابی جام دنیای را به سرانجام رسانده اند. برخی از تیم ها در بازی های مدیترانه حضور خواهند داشت. سعی می کنیم چند بازی محبت آمیز خوب ترتیب دهیم. کوشش می کنیم که موسوی در این کمپ حضور داشته باشد تا بر روی تاکتیک ها کار کنیم. بعد از پنجمین کمپ در ایران چند بازی محبت آمیز در قطر خوب است. بعد از آن در نهایت 16 بازیکن را برای بازی های آسیایی جاکارتا انتخاب می کنیم. تیم قطر تیم خوبی است. بازیکنانی بین المللی و لژیونر دارد. و بازی با آن تیم نتیجه خوبی برای ما خواهد داشت.

شما درباره لژیونرهای ایران چه فکری می کنید؟

زوران کاستاراتویچ: از نزدیک زیاد بازی لژیونرها را ندیدم، زیرا برخی از آنها هنوز آسیب دیده هستند. برخی دیگر نیز لیگ هایشان در ماه آوریل به اتمام رسیده است و آنهایی که در ترکیه هستند در آخر ژوئن بازی های شان را تمام می نمایند. در فرصت های بعدی می توانم توانایی های آنها را ببینم و عادت هایشان را بشناسم . باید اعتراف کنم که هنوز نمی دانم که از چند لژیونر می توانم در جاکارتا استفاده کنم زیرا برخی از ان ها جابه جا شده اند و من شرایط آنها را خوب نمی دانم. اما حضور آنها در بازی های آسیایی جاکارتا می تواند به ما یاری کند ، زیرا تجربه بین المللی دارند.

همواره مربیان نگران بودند که شاید در مسابقات مهم لژیونرها امکان و اجازه حضور نداشته باشند، به نظر شما دلیل این نگرانی ها چیست؟

محسن باباصفری: همان طور که می دانید در هندبال بازی های آسیایی جزو تقویم دنیای نیست. مشکل اصلی ما هم همین است. زمان های محدودی را از سوی باشگاه های خود داریم که می توانیم در اختیار تیم ملی باشیم. در قهرمانی آسیا هم زمان های محدودی داشتیم، در آن مسابقات همه بازیکنان ملی می توانستند در اختیار تیم های ملی کشورهای شان قرار بگیرند. برای بازی های آسیایی مشکل اصلی این است که این مسابقات در تقویم فدراسیون دنیای ثبت نیست. از طرفی بازی های آسیایی از 13 آگوست تا 30 آگوست ادامه دارد و بازی های لیگ اروپایی نیز در همین موقع ها شروع می شود. زمان مناسبی در اختیار لژیونرها و باشگاه ها نیست. البته ما موقع عقد قرارداد صحبت های خود را با باشگاه کردیم و تصمیم بر این است که بتوانیم در مسابقات حضور داشته باشیم. لیگ رومانی از 15 آگوست شروع می شود یعنی شاید ما اولین بازی لیگ خود را از دست بدهیم. مدیران باشگاه ها و مربیان با ما تعامل داشتند اما پویا نوروزی نژاد این شرایط راندارد. لیگ او از 13 آگوست شروع می شود و در صورتی که در بازی ها حاضر شود، حدود سه هفته از لیگ خود را از دست خواهد داد.

در گذشته برخی منتقدان معتقد بودند که حاضر نشدن لژیونرها در برخی مسابقات ملی کارشکنی خود لژیونرها است؟ نظر شما در خصوص این موضوع چیست؟

پویا نوروزی نژاد: اگر بخواهیم به طور رسمی به این موضوع نگاه کنیم ما لژیونرها در باشگاه های اروپایی خود یازده ماه سال را درگیر هستیم. لیگ های اروپایی هفت - هشت ماهه نیست. یازده ماهه است و ما باید یازده ماه تمام برای باشگاه ها بازی کنیم. ما با همه این سختی ها می توانیم برای تیم ملی زمان کنار بگذاریم، اما باید به گونه ای باشد که مسابقه در تقویم دنیای ثبت باشد. اگر مسابقات در تقویم دنیای ثبت شده باشد می توانیم مدت زیادی در خدمت تیم ملی باشیم. همان طور که در مسابقات قهرمانی آسیا کره یک ماه و نیم در کنار تیم ملی بودیم، هم در اردوها حاضر شدیم و هم در مسابقات شرکت کردیم. وقتی هماهنگی ها طوری بود که با مسابقات باشگاهی تداخل نداشت در خدمت تیم ملی بودیم و هر کاری برای پرچم کشور انجام دادیم، اما بازی های آسیایی جاکارتا در تقویم دنیای نیست و حضور در آن سخت است. به نظر من باشگاه ها نیز حق دارند چون مربی باشگاه می گوید در این تاریخ سه تا چهار بازی داریم و به این بازیکن احتیاج است. باشگاه ها همانند تیم های ملی تعداد زیادی بازیکن ندارند و با تعداد محدودی بازیکن قرارداد می بندند. در این شرایط می خواهند آنها را در کل فصل در اختیار داشته باشند و از آنها استفاده نمایند. در این شرایط که بازی های لیگ همزمان با بازی های آسیایی جاکارتا شروع می شود به تیم ها ضربه می خورد. آنها نیز حق دارند. قطعا این موضوع غلط است که بگوییم لژیونرها می خواهند کم کاری نمایند یا نمی خواهند در تیم ملی باشند. همه با افتخار می آیند و همه کوشش می نمایند که هر طوری که شده است به پرچم کشور یاری نمایند. همه آرزوهایشان این است، اما حالا در آن شرایط چه اتفاقی بیافتد، نمی دانیم.

محسن باباصفری: البته باید این را بگویم که تمرینات تیم های باشگاهی ما برای فصل دیگر از پانزده روز دیگر شروع می شود. این نیست که بگوییم 25 آگوست که بازی ها تمام می شود از ابتدا به برنامه تیم های خود اضافه می شویم. همه لژیونرها از 15 روز دیگر باید برای تمرینات به باشگاه های خود برویم و آماده سازی خود را شروع کنیم.

آیا تیم های ملی کشورهای دیگر با این مشکل - دوری لژیونرها- روبه رو هستند؟

محسن باباصفری: دقیقا همه با این مشکل روبرو می شوند. تیم هایی مثل قطر که لژیونر دارند هم این مشکل را دارند. فکر نکنید آنها این مسائل تجربه نمی نمایند.

پویا نوروزی نژاد: کشورهایی مثل بحرین، کره، امارات، عمان و عربستان سعودی لژیونرهای زیادی ندارند و این نکته مثبت آنها است. این تیم ها لژیونر ندارند و با امکانات متوسط رو به بالا در حال تمرین هستند. مربیان خوبی دارند و هماهنگی آنها خیلی بیشتر از تیم ما است، چون هرموقع که بخواهند اردوی تیم ملی می گذارند. اما قطر چند لژیونر دارد، آنها بازیکن تاپی هستند و امکانات دیگری در سطح حرفه ای دارند. ما در ایران بازیکنان و لژیونرهای خوبی در اختیارداریم، اما این که آن ها با توجه به دور بودن از یکدیگر بخواهند هماهنگ کار نمایند کار سختی است.

برای لژیونرها سرمایه گذاری شده است و نباید لژیونر بودن را به عنوان نقطه ضعف مطرح نمود. بازی های آسیایی هر چهار سال یکبار برگزار می شود و تاریخ آن معین است. به نظر می رسد که لژیونرها می توانند برای حضور در آن برنامه ریزی نمایند، اینطور نیست؟

مهرداد صمصامی: درست است که زمان بازی های آسیایی معین است، اما فدراسیون دنیای این مسابقات را به رسمیت نمی شناسد. برخی از کشورها که پویا هم گفت لژیونر ندارند و هر وقت بخواهند اردو می گذارند و راحت هستند، از لحاظ امکاناتی هم بالاتر از ما هستند و هر جای دنیا بخواهند کمپ تمرینی می زنند. ولی ما نمی توانیم. لژیونر در باشگاه تعهد دارد وقتی باشگاه موافقت نکند، نمی توانند بیایند. در جام ملت های آسیا آمدند و دو ماه هم در کنار تیم بودند. لژیونرهای تیم ملی قطر در همان مسابقات جام ملت های آسیا دو روز مانده به مسابقات به تیم اضافه شدند، آنها در اردوی تیم های ملی شان هم نبودند. به نظر من لژیونرها کار بزرگی می نمایند. یازده ماه در اروپا سخت تمرین و مسابقه می دهند و در کل یک ماه زمان استراحت دارند. در حال حاضر تنها 10 روز است که مسابقات آنها در اروپا تمام شده است. آن ها در زمان استراحت خود هستند، ولی با این حال به اردوی تیم ملی آمده اند. رشته های دیگر هم در بازی های آسیایی با این مسائل روبرو خواهند شد. در والیبال سه، چهار لژیونر داریم، اما مطمئنا آنها هم به مشکل می خورند. مزیت آنها این است که لیگ آنها کمی دیرتر شروع می شود. استارت بازی های آسیایی یک هفته بعد از شروع مسابقات لژیونرهای ما می خورد. باشگاه های اروپایی سرمایه گذاری کردند و این بازیکنان را به خدمت گرفته اند. روی آنها حساب باز نموده اند و برای آنها هر بازی مهم است. آنها در هر پست فقط یک یا دو بازیکن خوب دارند. به نظر من باید فدراسیون ها با باشگاه ها تعامل خوب داشته باشند تا بتوانند با هر شرایطی بازیکنان را موقع مسابقات در اختیار داشته باشند. لژیونرها هیچ گاه کم کاری ننموده اند.

محسن بابا صفری: 9 روز پیش آخرین بازی باشگاهی من تمام شده است. بعد از شش ماه دوری از خانواده و ایران سه روز در کنار خانواده بودیم و بعد به اردوی تیم ملی آمدیم.

پس تنها راهکار این مشکل، اضافه شدن بازی های آسیایی به تقویم فدراسیون دنیای است؟

مهرداد صمصامی : قرار بود که اضافه شود. تصمیم داشتند که بازی های اروپایی را به تقویم دنیای اضافه نمایند. در این شرایط دیگر همه بچه ها می توانند در بازی های آسیایی تیم خود را همراهی نمایند.

زوران کاستارا تویچ: همواره مربیان با بازیکنانی که تبعیت می گیرند مشکل دارند، به خصوص در تیم قطر. ما درباره آنها چکار می توانیم انجام دهیم؟ شما چه فکری می کنید معمولا آنها بازیکنان خوبی هستند.

قطر فرصت ندارد که از لژیونرهای زیادی استفاده کند، زیرا بسیاری از آنها در لیگ های اروپایی بازی می نمایند. بنابراین آن طور که من اطلاع دارم مربی قطر تنها از بازیکنانی که در لیگ خودشان هستند، استفاده می نماید. البته در لیگ خودشان بازیکنان خوبی دارند، اما بعد از المپیک 2020 آنها افت می نمایند. آن ها حتی در ورزش های دیگر نیز ضعیف تر می شوند.

چرا شما تیم ملی هندبال ایران را انتخاب کردید؟ آیا این تیم می تواند انتظارات شما را رفع کند؟

زوران کاستارا تویچ: من از طرف فدراسیون ایران پیشنهاد داشتم و برایم یک چالش بزرگی بود. من احتیاج به چالش دارم . مسابقات دنیای دوره قبل تیم ایران من را تحت تاثیر قرار داد. کیفیت بازی آن ها من را تحت تاثیر قرار داد. بازیکنان ایران هم پتانسیل این که بهتر از قبل باشند دارند. من انتخاب کردم که جزوی از خانواده فدراسیون هندبال ایران باشم. می خواهم از این فرصت استفاده کنم و به عنوان مربی ایران در بازی های آسیایی باشم و باید بتوانیم مدال بگیریم. بازی های آسیایی برای همه ما یک فرصت است اگر این پتانسیل را در بازیکنان ایران نمی دیدم این جا نبودم.

تفاوت هندبال ایران و اروپا چیست و ما چطور می توانیم به آنها برسیم؟

زوران کاستارا تویچ: ما می توانیم درباره تفاوت ها از ریشه صحبت کنیم. از مسائل پایه بگوییم. در اروپا برای تیم های پایه و نوجوان در هر گروه سنی برنامه ای خاص وجود دارد. در ایران تیم نوجوانی را دیدم که بازیکنان کوشش می کردند از حرکات بزرگسالان تقلید نمایند، اما باید هندبال را به بچه ها با روش مربوط به خودش شان یاد داد. اگر روانشناسی بچه ها را در نظر بگیریم هندبال سطح بالایی خواهیم داشت. باید بر روی هندبالیست ها به صورت فردی کار کرد تا رشد نمایند. اگر به صورت فردی بازیکنان تاکتیک داشته باشند در نهایت می توانیم تیم خوبی داشته باشیم. اگر به صورت فردی رشد ننموده باشند نمی توانیم به سطح خیلی بالایی برسیم. باید بازیکنانی در رده پایه فرصت تجربه کردن داشته باشند و در دوره های بالاتر به لیگ های خارجی بروند، حتی برای 10 یا یازده ماه تمرین نمایند و بازی نمایند.

محسن بابا صفری: برنامه ریزی در مقاطع پایه خیلی مهم است. البته در حال حاضر هم برنامه ریزی هایی برای مقاطع پایه شده است. در این سال ها من این اتفاق را از تنها یک تیم دیدم. تیم سپاهان و شهر اصفهان این کار را در طول تاریخ هندبال خوب انجام داده است. در سایر شهرها هم کم و بیش این رخ داده است، اما در اصفهان چون مربیان بیشتری نسبت به سایر شهرها وجود دارد و پتانسیل هم بیشتر است، تمرکز روی این موضوع بیشتر است. من دوست دارم که سایر شهرها نیز برای این منظور اقدام نمایند اگر از همین تیم های پایه شروع کنیم بسیار پیشرفت خواهیم کرد. در اروپا تیم های 12 ساله، 14 ساله و دارند، این تیم ها در هر هفته دو تا سه بازی انجام می دهند، لیگ دارند و حتی امتیازی برای تیم های لیگ رجحان خود جمع می نمایند. یعنی اگر اول شوند امتیازی به تیم بزرگسالان خود خواهند داد. این خیلی خوب است و همه تیم ها مجبور هستند که تیم پایه داشته باشند. در مجارستان ترکیه و رومانی این اتفاق می افتاد.

پویا نوروزی نژاد: به نظر من پایه سازی و هماهنگ بودن خیلی مهم است. بهترین سطح هندبال در اروپا است. مثل رشته کشتی در ایران یا بسکتبال در آمریکا، هندبال در اروپا کیفیت خوبی دارد و هواداران زیادی هم دارند. ما باید هم پایه سازی کنیم و هم باید با لیگ های اروپایی هماهنگ شویم. نمی شود در سال پنج ، شش ماه لیگ داشته باشیم. در صورتی که در اروپا یازده ماه در لیگ برتر یا در رده های پایه خود کار می نمایند. اگر ما می خواهیم پایه سازی کنیم می طلبد که با تاریخ معترجحانن لیگ های دنیا هماهنگ باشیم. ما اگر بتوانیم از این موضوع استفاده کنیم خیلی به رشد هندبال ما یاری خواهد نمود.

مجتبی حیدرپور : تقریبا تیم ملی بزرگسالان ما در آسیا نسبتا صندلی خوبی دارد اگر بخواهیم به سطح دنیای برسیم، باید زیر ساخت خوبی داشته باشیم. در حال حاضر می توان گفت هیچ پشتوانه خوبی برای تیم ملی بزرگسالان نداریم. از وقتی که رحیمی به فدراسیون آمده تیم های جوانان و نوجوانان فعال شدند و چندین ماه است که در اردو هستند. در حال حاضر هم تنها چند شهر روی پایه ها فعالیت می نمایند به نظرم اگر می خواهیم به سطح اروپا برسیم باید پایه ها را از نو بسازیم تا در آسیا و دنیا حرفی برای گفتن داشته باشیم.

مهرداد صمصامی: بازیکنان ملی جوان ما که در اردوی تیم ملی هستند واقعا از لحاظ بدنی چیزی نسبت به اروپا که مهد هندبال است کم ندارند. به نظر من همه اینهایی که گفتند دلیل اصلی تفاوت هندبال ایران و اروپا است. به نظر من تیم های پایه مستلزم داشتن مربی خوب خارجی هستند. داشتن مربی اروپایی برای ما نتیجه داد. چندین سال پیش استفهام مربی روسی برای تیم های پایه آوردند و بازخورد آن را عملی دیدیم. همه آن بچه هایی که زیر نظر این مربی بودند در حال حاضر در اروپا در تیم های خوب توپ می زنند. مثل ایمان جاقتصادی، علیرضا موسوی، پویا نوروزی نژاد، استکی ها و ... هم با مربیگری استفهام شروع کردند. به نظر من خیلی موثر است که یک مربی خوب و با دانش برای پایه ها انتخاب شود. مربی های ایرانی زحمت زیادی می کشند، اما زیر ساخت و امکانات باید فراهم شود. وگرنه از لحاظ ژنتیکی و بدنی چیزی کم نداریم. جوانان و نوجوانان استیل خوب و قدرت بدنی فوق العاده دارند فقط یک نفر می خواهند که آنها را هماهنگ کند و هندبال بازی کردن را به آنها یاد دهد. ما از لحاظ پایه ای ضعیف تر بالا آمدیم چیزهایی که الان کار می کنیم باید هفت، هشت سال پیش یاد می گرفتیم اگر هندبال بلد بودیم هر مربی می آمد کار راحتی داشت. رحیمی که آمد کمی در تیم های جوانان و نوجوانان تکاپو به راه افتاده است، امیدواریم که بتوانند نتیجه بگیرند و این تکاپو ادامه دار باشد و هر ساله حداقل یک تیم در مسابقات دنیای باشد. ما در سال های گذشته همواره جوانان یا نوجوانان را دنیای داشتیم، اما اکنون چند سالی است که دیگر این اتفاق را نداریم و انگیزه ها هم از بین رفته است. امیدواریم که تیم پایه قوی داشته باشیم که پشتوانه برای بزرگسالان هم باشد. چون ما بازیکنان پا به سنی هستیم و ورزش حرف های هم یک سقفی دارد، مخصوصا در هندبال که فرسودگی بدنی بیداد می نماید. هر چقدر پشت سر خوب باشد انگیزه ما هم بیشتر خواهد شد.

محسن باباصفری: اکنون پشتوانه خوب خیلی کم است. تیم ملی جوانان از لحاظ فیزیکی خوب هستند، اما به لحاظ تاکتیکی و تکنیکی خیلی ضعیف هستند. زمانی که ما جوانان و نوجوانان بازی می کردیم من خودم با هان سن بازی کردم اکنون او کجا است . آن زمان هان سن در اروپا بازی کرد، ما در ایران. او با یک مربی تاپ کار کرد. مربیان با دانش خیلی می توانند به پیشرفت هندبال یاری نمایند.

چه ویژگی هایی باید داشت تا یک فرد هندبالیست شود؟

محسن بابا صفری: مثل من باشند (با خنده) - در هندبال روز دنیا فیزیک بدنی حرف اول را می زند. قد و استعدادیابی مهم است. در کمیته ملی المپیک در بدو ورودی بچه ها استعدادیابی می شوند و در این شرایط خیلی بهتر است. الان نسلی که در تیم ملی هستیم هم قد بلند و هم فیزیک خوب داریم. فیزیک خوب در جوانان و نوجوانان هم وجود دارد فقط باید دید این پتانسیل و استعداد چگونه باید رشد کند.

زوران کاستارا تویچ: با کوشش زیاد، انتخاب و استراتژی خوب، کسب اطلاعات از جاهای مختلفو تماشا کردن بازی های هندبال می توان رشد خوبی در این رشته داشت. ایران والیبالیست های خوبی دارد. بسکتبالیست ها هم خوب هستند. می توان بچه های با استعدادی را به هندبال کشاند. باید بر روی این بچه ها کار کرد و سرمایه گذاری کرد و بعد از گذراندن دوره نوجوانی بعد از 21 سالگی می توان بازیکنان خوبی به تیم ملی بزرگسالان آورد. شما باید در آینده استراتژی خوبی برای هندبال در نظر بگیرید.

همه از همان نوجوانانی معتقد بودند که پویا نوروزی نژاد آینده خوبی خواهد داشت. چه ویژگی هایی داشتی که همه این تصور را داشتند؟

پویا نوروزی نژاد: نظر لطف هم بوده است ولی نکات مثبتی بود که به پیشرفتم یاری کرد. همه این اتفاق ها شاید شانسی برای من رخ داد. من پنجم ابتدایی بودم در مدرسه و زنگ ورزش، معلم ورزش تست هندبال گرفت. ما آن زمان نمی دانستیم حتی هندبال چه هست و چطور بازی می نمایند. مربی برای ما شرح داد که دروازه است و شما با دست توپ می زنید و دریبل می کنید. ما هم طبق آن چه که شرح دادند هندبال بازی کردیم و در کل مدرسه دو، سه نفر انتخاب شدند که من هم جزو آنها بودم. در کل منطقه 17 هم کل مدارس این کار را نموده بودند و در نهایت 100 دانش آموز از مدارس مختلف ان منطقه انتخاب شدند. آن جا هم دوباره غربالگری رخ داد و ما بعد از آن به این رشته روی آوردیم. اولین بار هم که توپ هندبال دست گرفتم به زمین زدم، گرفتم دوباره به زمین زدم. مربی به من گفت این خطا است و باید این جور دریبل زد. در آن استعدادیابی 20 بازیکن انتخاب شدند و روی آنها کار شد که یکی از آنها من بودم. علاقه هم داشتم و ادامه دادم. به جایی رسیدم که دوست داشتم حرفه ای کار کنم و تا حدی که می توانم بالا بروم. واقعا از زندگی ام گذاشتم، شبانه روز کار کردم و اصلا برایم مهم نبود که مسائل در سر راهم چیست. استارتی که از مدرسه زده شد من را هل داد من هم سعی و کوشش کردم و در حال حاضر به این جا رسیدم. من فکر می کنم که هنوز تا پیروزیت که گفتید فاصله هست و سعی می کنم به بالاترین حد آن برسم.

چند بازی برای یک بازیکن حرفه ای در طول سال ضروری است؟

محسن باباصفری: هر چه بیشتر بهتر. الان در اروپا در یک دوره در لیگ 24 بازی انجام دادیم 9 بازی هم در پلی آف داشتیم قبل از فصل هم یازده بازی محبت آمیز برگزار گردید که سر جمع 44 بازی انجام دادیم.

مجتبی حیدرپور: هر چه بازی ها تعدادش بیشتر باشد بهتر است. بین 40 تا 50 بازی نرم آن است.

پویا نوروزی نژاد: من هم فکر می کنم بین 45 تا 60 بازی نرمال باشد. ما سال جاری با کادتن 55 بازی انجا م دادیم، که بازی محبت آمیز و لیگ .... را شامل می شد.

مهرداد صمصامی: فکر کنم در لیگ ایران 18 بازی تنها در طول یک فصل داشته باشیم.

در اروپا یک بازیکن چند بازی حرفه ای در یک سال انجام می دهد؟

زوران کاستارا تویچ: بین 60 تا 70 بازی. آن ها هر سه روز یک بازی می نمایند. بازی ها شامل لیگ داخلی، بازی های خارجی برای تیم ملی، بازی های باشگاهی است. البته ممکن است یک ماه هم بازی نداشته باشند. در اولین کمپ که در ایران برگزار کردیم خیلی مشکل داشتم، زیرا بازیکنان در شرایط بدنی خوبی نبودند.

فکر می کنید راهکار چیست؟

زوران کاستارا تویچ: من تنها مربی هستم. باید این مساله را رییس فدراسیون حل نماید. در آینده باید به فکر تغییر سیستم باشد. در ایران 14، 15 باشگاه هست باید شرایط بازیکنان خوب باشد. در پایتخت کشور فعالیت هندبال زیاد نیست. بیشتر در شهرهای حاشیه ای است و بازیکنان از شهرهای کوچک هستند. پتانسیل هندبال ایران با 80 میلیون بسیار زیاد است. می توانید از اسپانسرها بهره ببرید تا کیفیت را افزایش دهید.

اگر غول چراغ جادو بگوید که تنها سه مشکل از مسائل هندبال را حل خواهد نمود. آن سه مشکل برای شما چه خواهد بود؟

محسن بابا صفری: اکنون بزرگترین مشکل بحث قراردادهای اقتصادی است. بازیکنان در ایران با قراردادهای پایین بازی می نمایند. مقدارهای کم هم گاهی داده نمی شود. در حال حاضر فکر کنم سقف قراردادی بازیکنان 100 میلیون تومان باشد. قبلا سقف قراردادها بیشتر بود، در تیم ثامن سقف 200 میلیون تومان بود. البته تیم های دیگر هم این مبلغ را می دادند. ما در ثامن الحجج (ع) با 200 میلیون تومان قرارداد بستیم بعد تیم منحل شد. الان قراردادها خیلی پایین آمده و حتی برخی از باشگاه ها، ماه ها و سال ها پول بازیکنان را نمی دهند. خیلی از بچه ها از سال های قبل طلبکار هستند. اولین چیز به نظر من همین بحث قرارداد اقتصادی و حضور اسپانسرها است که باید حل شود.

پویا نوروزی نژاد: حمایت اسپانسرها و مسئولان اولین موضوع است. بعد از آن پایه سازی خیلی قوی و آخری هم توجه بیشتر رسانه ها است. رسانه هم می تواند به رشته یاری کند و هم می تواند آن را به پایین بکشد. به نظر من می توان با حمایت رسانه ها به این رشته یاری کرد. رسانه، اسپانسر و مدیران همه به هم متصل هستند.

مهرداد صمصامی: همین اسپانسر، پایه سازی و توجه رسانه ها را مشکل اصلی می دانم. البته اگر می توانستم هر سه مشکل را اسپانسر، اسپانسر و اسپانسر می گفتم. اسپانسر برای هندبال احتیاج است. اگر لیگ پویایی داشته باشیم به تیم ملی هم یاری خواهد شد. با لیگ با کیفیت مسلما جوانان خوبی رشد می نمایند و بالا می روند. در هندبال با وجودی که سقف اقتصادی به 200 میلیون تومان رسید بعد به جای پیشرفت، پس رفت و نزول داشت.

مجتبی حیدرپور: علاوه بر این ها که بچه ها گفتند ما به لحاظ سخت افزاری هم ضعیف هستیم تهران تنها یک سالن نیمه اختصاصی دارد - فوتسال هم در آن فعالیت می نماید - در سایر شهرها سالن اختصاصی و مدرن نداریم و علاوه بر اسپانسر، اسپانسر و اسپانسر نداشتن زمین اختصاصی هم یکی از مسائل است.

زوران کاستاراتویچ: هندبال در ایران ورزشی نیست که به شود روی بازگشت پول حساب کرد. باید به هندبال مثل یک زمین نگاه کرد. باید مثل یک زمین روی آن سرمایه گذاری کرد . اگر می خواهید از درختان زمین تان محصول بگیرید باید سرمایه گذاری کنید. باید از زمین نگه داری کنید. اگر می خواهید نتیجه بگیرید باید چند سال منتظر باشید و سرمایه گذاری کنید شاید هشت تا 10 سال شاید این زمین و این درخت به شما محصول بدهد. در حال حاضر از زمین بدون آب ، بدون کود محصول می خواهند. اول باید سرمایه گذاری کرد و بعد انتظار داشت باید از اول شروع کرد نه از آخر.

بعد از چند وقت هندبال ایران محصول می دهد؟

زوران کاستارا تویچ: نمی دانم من این جا نبودم و شاید هم در آینده نیز نباشم. فقط می توانم حدس بزنم. شاید 12 تا 14 سال، شاید کمتر یا بیشتر. نمی توانم بگویم چند سال. می توانم درباره سرمایه گذاری صحبت کنم اگر می خواهید مانند لیگ اروپا باشید باید سرمایه گذاری کنید. در اروپا هر بازیکن برای یک باشگاه اروپایی در یک فصل نیم میلیون یورو هزینه دارد.

فکر می کنید یک بازیکن حرفه ای هندبال باید چقدر درآمد داشته باشد؟

زوران کاستارا تویچ: نمی دانم من درباره بودجه صحبت می کنم. برخی از باشگاه ها در فرانسه 18 - 19 میلیون یورو بودجه دارند. حدود 20 باشگاه در اروپا داریم که بودجه پنج تا 10 میلیون یورویی دارند.

فضای مدیریتی هندبال چطور است با توجه به این که یکی از هم تیمی های خودتان نیز در فدراسیون است. قبلا مسائل مدیریتی بود اکنون فکر کنم دیگر آن حل شده است؟

محسن بابا صفری: اکنون یکی از مدیران پیروز و با تجربه را در فدراسیون داریم که هم در فوتبال خدمت نموده و هم 17 سال در فدراسیون هندبال بوده است. اتفاق خوبی هم که انجام داد رجبی را به عنوان دبیر خودش انتخاب کرد. دبیر از بطن خود بچه ها انتخاب شد و اکنون به نظر من جزو دبیرهای پیروز بین سایر فدراسیون ها است. این سبب شد که از لحاظ مدیریتی مسئله ای نداشته باشید و فکر کنم از فدراسیون های پیروز باشیم.

پویا نوروزی نژاد: مشکل مدیریتی در فدراسیون هندبال حل شده است و اکنون مثل یک خانواده هستیم. بازیکنان، فدراسیون و همه اطرافیان مثل یک خانواده هستند و همه می خواهند به تیم ملی یاری نمایند تا نتیجه بگیریم. این طور نیست که فدراسیون بگوید بازیکن باید نتیجه بگیرد و بازیکنان بگویند مقصر فدراسیون است و باید این کارها را می کرد. این جوی که در هندبال حاکم است خیلی خوب است و چیزهایی هم که گفتیم تا غول چراغ جادو آن را حل نماید چیزهایی است که می تواند خیلی به پیشرفت هندبال یاری کند. یعنی اگر این اتفاق های خوب وارد خانواده هندبال شوند، می تواند فدراسیون را ازاین رو به آن رو کند. مهم بود که مثل یک خانواده شویم خیلی مهم بود که شد. اکنون باید بتوانیم اسپانسر را چاشنی کار کنیم.

قراردادهای لژیونرها چقدر است؟

محسن باباصفری: از لحاظ قراردادی که خدا را شکر، یورو بالا رفت و قراردادهای ما دوبل شد. مبالغ قراردادهای ما خیلی خوب است. مبالغ قابل توجه است. تقریبا لژیونرها یک میلیارد می گیرند. با این وضعیت یورویی مبالغ قرارداد لژیونرها به یک میلیارد می رسد. اگر یورو بالاتر رود که مبالغ قرارداد ما هم بالاتر از یک میلیارد می رسد (با خنده).

پس از بالا رفتن مبلغ یورو شادمان هستید ؟

محسن بابا صفری : نه. من واقعا ناراحتم چون این جا باید اجناس را گران تر خرید. الان قیمت ماشین دوبل شده است.

زندگی در اروپا چطور به آن ها می گذرد؟

محسن باباصفری: از لحاظ غذایی هم در اروپا ما در باشگاه ها رستوران مخصوص داریم و برخی از اوقات خودمان آشپزی می کنیم. بچه ها هم زیاد از من دور نیستند. 10 دقیقه با هم فاصله داریم. برایشان غذا می پزم. نوروزی نژاد هم که به رومانی آمده بود برایشان آشپزی می کردم. غذاهای خیلی خوبی هم خوردند (با خنده). ما در رومانی هر کدام آپارتمان جداگانه داریم. آپارتمان های شیک و نویی آن هم در مناطق خیلی خوب داریم. از این لحاظ شرایط خیلی خوبی داریم. نحوه دریافت پول از باشگاه هم خیلی خوب است و دقیقا ماه به ماه پول خود را می گیریم. بعد از هر برد هم، پاداش داریم و به موقع آن را می گیریم. تفریح تمان نیز همان غذا درست کردن و اینها است. من آشپزی بهتری دارم غذا درست می کنم و همه به خانه من می آیند. با هم دست جمعی به برکه های قشنگی که در رومانی هست، می رویم. و در آنجا هم کباب روی ذغال درست می کنیم.

میان هواداران شناخته شده هستید؟ در شهر که راه می روید می دانند دروازه بان تیم شان هستید؟

محسن بابا صفری: بله. آن جا خیلی به ما علاقه دارند. خیلی بیشتر از ایران هوادار داریم. در فروشگاه راه می رویم، همه ما را می شناسند.

پویا نوروزی نژاد: در کشوری که من بازی می کردم هیچ ایرانی نبود، اما بارها من را در رستورانی دیدند و اجازه نداده اند من حساب کنم. این طوری هم است اینها قشنگ است. می فهمیم که چقدر مردم به ورزش علاقه دارند. یک زندگی واقعی ورزشی با سختی های خاص خودش را در اروپا داریم.

محسن بابا صفری: ما در روز دو، سه جلسه تمرین داریم. آن هم تمرینی که تمام تمرکزمان روی تمرین است. در ایران تمرین های یک ساعت و نیمه داشتیم و منتظر بودیم که تمام شود و بعد سریع لباس می پوشیدیم تا به کارهایمان برسیم، اما آن جا یک ساعت قبل تمرین باید به باشگاه برسی کارهای خود را انجام دهی. دغدغه همه بچه های ایران اقتصادی است و وقتی شما آن جا به موقع پول می گیری هیچ دغدغه ای نداریم. سراغ کار دیگری هم نمی رویم. واقعا این باعث می شود تا تمام تمرکزمان روی تمرین باشد. این تفاوت ایران و اروپا است.

پویا نوروزی نژاد: هر جایی یک خوبی ها و یک بدی هایی دارد. سختی کار در اروپا دور از خانواده بودن است. واقعا فکر کنم این موضوع همه را اذیت می نماید، اما از لحاظ زندگی و ورزشی واقعا در بالاترین سطح هستیم.

خواسته شما از مردم و مسئولان چیست؟

مجتبی حیدرپور: به نظر من همه باید برای پیشرفت هندبال کوشش نمایند. چندین سال است که درایران بازی می کنیم، ولی خب به نظرم هندبال ما هیچ تکانی نخورده است. در هر رده ای هم که بازی می کنیم به جای این که از لحاظ قراردادی و مقامی به بالاتر برسیم نزول کردیم. این هم مستقیم به مسئولان تیم، فدراسیون ها و به کسانی که پشت پرده این شرایط هستند، برمی شود. می توانند از مربیان سطح بالا مخصوصا در رده های پایه استفاده نمایند. چیزی هم که همواره دوست داشتم اتفاق بیافتد رسانه ای شدن رشته ما است. این که بازی های ما دیده شود. بازی های ما در سال دیده نمی شود. ما ورزشی می کنیم که تقریبا کسی نه ما را می بیند و نه می شناسد. دوست دارم هندبال ما بتواند پخش زنده بگیرد و دیده شود.

محسن بابا صفری: دوست دارم از مسئولان هندبال فراتر رویم. دوست دارم در جامعه به ورزشکاران ، ستاره های کشور یا همان نخبه ها اهمیت داده شود. در کشورهای دیگر این کار خیلی خوب انجام می شود. من با ملی پوشان سایر رشته های ورزشی در ارتباط هستم. دو روز پیش با یکی از ستاره های المپیکی ایران صحبت می کردم به من می گفت پلیس موقع رانندگی او را گرفته است. قبول داشت که اشتباه از خودش بوده چون با تلفن همراه صحبت می نموده، اما بعد از نشان دادن مدارک شرح داده که مربی است و می خواهد به اردوی تیم ملی برود، اما پلیس رفتار خیلی بدی با او داشته و او را هل داده است. این خیلی بد است. در کشورهای دیگر برای ستاره و نخبه احترام خاصی قائل هستند. من هم دوست دارم در کشور ما همین اتفاق رخ دهد و نه تنها در بحث ورزش در همه زمینه ها به نخبگان احترام بگذارند. حالا به هندبال هم بیشتر توجه نمایند، چون واقعا قشر ضعیفی هستیم. این رشته واقعا هیچ پوشش خبری نداریم. هندبال هیچ وقت پخش نشده است. تنها ساعت چهار ، پنج صبح هندبال اروپا شبکه ورزش نشان داده است.

مهرداد صمصامی: در خواستم از مسئولان خصوصا در ورزش این است که رسیدگی بیشتری نسبت به ورزشکاران داشته باشند. مخصوصا بازیکن های تیم ملی همه رشته ها. در واقع بازیکنان تیم ملی هر رشته را می توان نخبه نام نهاد و بزرگترین آرزویم این است که روزی برسد که در ایران هیچ ملی پوشی با دغدغه ای فکری شروع به تمرین نکند این دغدغه فکری آسیب بزرگی به ورزش کشور می زند من دوست ندارم ورزشکاری که پا به تیم ملی می گذارد با ذهنیتی بیاید که دغدغه اقتصادی داشته باشد طوری ساپورت شوند از سوی مسئولان که باعث افتخار کشور باشند.

راجع به ایرانیان و هواداران هندبال ایران چه فکری می کنید؟

زوران کاستارا تویچ: من با هواداران تماس نداشتم. یک ماه در هتل المپیک بودم و فقط با اعضای فدراسیون و مردمی که با آنها در ارتباط بودند در تماس بودم. خیلی درباره هواداران آگاهی ندارم. من یک دیدار هم با وزیر ورزش و جوانان در کمیته ملی المپیک داشتم، اما هنوز فرصت این که با همه در ارتباط باشم، نداشتم. با برخی داوران و بازیکنان قدیمی هم دیدار داشتم.

فرهنگ ایرانی را چطور می بینید و کدام غذایی ایرانی را دوست دارید؟

زوران کاستارا تویچ: برخی چیزها و ساختمان های قدیمی را دیدم. البته خیلی وقت برای دیدن همه چیز نداشتم، امیدوارم که بتوانم جاهای بیشتری بروم.غذای ایرانی ها را دوست دارم. سه یا چهار بار کوفته خوردم و آن را خیلی دوست دارم. من گوشت خیلی دوست ندرام، اما کوفته خیلی خوب بود.

شما گفتید که با آمدن به ایران نظرتان تغییر نموده است راجع به آن بگویید؟

زوران کاستارا تویچ: بله. همان طور که گفتم ما فرهنگ متفاوتی در اروپا داریم. من قبلا ایران را ندیده بودم. فقط راجع به ایمان جاقتصادی شنیده بودم. قبل از این که به ایران بیایم راجع به ایران خواندم، از خبرها و اینترنت اطلاعاتی را کسب کردم. می دانستم که که 60 تا 70 درصد شیعه هستند. در ایران متوجه شدم 70 درصد معلمان مدارس خانم هستند. فهمیدم که شما در مجلس بیشتر از آمریکا خانم دارید و مثل ایتالیایی ها از اینترنت استفاده می کنید. بعد از این که به ایران آمدم آدم های خیلی خوبی این جا دیدم . بچه های خوبی در تیم بودن و نظرم 180 درجه نسبت به ایران تغییر کرد. اطلاعاتی که بیرون از ایران داده می شود فقط سیاسی است به خاطر نفت و منابع است. وقتی به تهران می آیید از شما استقبال می شود و فضا خیلی متفاوت است.

پویا نوروزی نژاد: آن شرایطی که گفتید که اگر همان شرایط یک تیم اروپایی در ایران باشد به ایران خواهید آمد یا نه، می گویم 100 درصد با تمام وجود بر می گردیم. امیدوارم که آن شرایط یک روزی در ایران بوجود بیاید و ورزشکاران ما چه در هندبال چه در سایر رشته ها بتوانند در شرایط خوب ورزشی در ایران فعالیت نمایند. اگر ما هم تا آن زمان بودیم با تمام وجود می آییم . اگر هم نبودیم برای آیندگان باشد و نسل های بعد ما بتوانند از آن استفاده نمایند

می دانید پاداش ملی پوشان فوتبال ایران بعد از برد اول شان در جام دنیای چقدر بوده است؟

محسن باباصفری: نه . فکر کنم 100 یورو

مجتبی حیدرپور : من خبرش را خواندم، 600 هزار دلار در کل و حساب کردم برای هر نفر 200 میلیون تومان خواهد شد.

محسن باباصفری: شوخی می کنید! خیلی زیاد است. برای یک بازی خیلی زیاد است. نوش جان شان، اما برای یک بازی زیاد است. اسپانیا را ببرند چقدر پاداش می گیرند؟ کاش یک میلیارد و 200 تومان را به کسی بدهند که گل را زده است (باخنده). مبارکشان باشد دم شان گرم دل ملت را شاد کردند. اما ای کاش به همه ورزشکاران از این پاداش ها بدهند.

مهرداد صمصامی: به نظر من با مبالغ قراردادی که می گیرند این پاداش برای شان جذابیتی هم نداشت. ما بازیکن فوتبالی داریم که 70 میلیارد تومان می گیرد، این رقم ها فکر نمی کنم برای آنها عددی هم باشد.

گفت و گو از: معصومه عبدالجوادی خبرنگار خبرنگاران

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 2 آبان 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: masuodsms.ir شناسه مطلب: 307

به "سرمربی و ملی پوشان هندبال در خبرنگاران، کاستاراتویچ: باید چند سال منتظر باشید و سرمایه گذاری کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرمربی و ملی پوشان هندبال در خبرنگاران، کاستاراتویچ: باید چند سال منتظر باشید و سرمایه گذاری کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید