سوختگی با تیغ؛ دلیل ها، نحوه پیشگیری و درمان آن

به گزارش مجله پیامک مسعود، سوختگی با تیغ یک نوع بیماری پوستی است که معمولا به علت اصلاح ایجاد می گردد. این بیماری می تواند هر قسمتی از بدن را که با تیغ اصلاح می گردد را درگیر کند. این بیماری می تواند آزار دهنده و دردناک باشد، اما راه هایی برای پیشگیری و درمان آن وجود دارد. این بیماری معمولا موقتی است و با گذشت زمان از بین می رود. در ادامه این مقاله تحقیقات مختصصان پوست در خصوص سوختگی تیغ، دلایل و نحوه پیشگیری و درمان آن را آنالیز می کنیم.

سوختگی با تیغ؛ دلیل ها، نحوه پیشگیری و درمان آن

سوختگی با تیغ چیست؟

به گفته ربکا مارکوس، متخصص پوست و موسس Maei MD و دارای گواهی هیئت مدیره در تگزاس، سوختگی با تیغ زمانی اتفاق می افتد که اصطکاک ناشی از تیغ سطح پوست را مختل می نماید و باعث تحریک پوست و فولیکول های مو می گردد. به گفته دوسان ساجیک، پزشک متخصص پوست و مدیر پزشکی موسسه درما اسکین، خوشبختانه سوختگی با تیغ نوعی تحریک موقتی پوست است. او می گوید: این حالت اغلب به صورت قرمزی، خارش و احساس سوزش روی پوست ظاهر می گردد و می تواند در هر ناحیه ای که تراشیده شده است، از جمله صورت، پاها، زیربغل و خط بیکینی رخ دهد.

دکتر مارکوس می گوید تحریک به وسیله تیغ ممکن است منجر به قرمزی و پوسته پوسته شدن پوست گردد و ممکن است به برجستگی های قرمز رنگ و جوش های پوستی تبدیل گردد. فولیکول های موی تحریک شده در برابر عفونت آسیب پذیر هستند، زیرابا مختل کردن سد موجود بر روی سطح پوست می تواند محلی برای ورود باکتری ها و سایر میکروب ها فراهم کند.

تفاوت سوختگی با تیغ با برآمدگی های ناشی از تیغ

دکتر ماکوس در این زمینه شرح می دهد: درحالی که سوختگی با تیغ به پوست تحریک شده، قرمز، پوسته پوسته و حساس اشاره دارد، برآمدگی های تیغ جوش ها یا کیست های بزرگتر هستند که در پاسخ به ورود باکتری ها به فولیکول های مو به وسیله یک مانع پوستی مختل شده ایجاد می شوند. او اضافه می نماید که برجستگی های به وجود آمده بر اثر اصلاح با تیغ می توانند موهای زیر پوستی باشند که با رشد مجدد در زیر پوست ملتهب شده و حتی ممکن است عفونی شوند.

Pseudofolliculitis barbae (PFB) نوعی برآمدگی ناشی از اصلاح با تیغ است که در افرادی که موی مجعد دارند (به ویژه مردان سیاه پوست) بیشتز از 60 درصد از آن ها در بعضی موارد PFB را تجربه می نمایند. این واکنش ناشی از اصلاح زمانی اتفاق می افتد که موها به عقب برمی گردند و پس از اصلاح دوباره وارد پوست می شوند و یا دوباره رشد می نمایند که منجر به التهاب می گردد.

چه چیزی باعث سوختگی با تیغ می گردد؟

به گفته برایان هیبلر، دکتر و متخصص پوست در گروه پوست شوایگر در شهر نیویورک، سوختگی به وسیله تیغ ناشی از ضربه فیزیکی به وسیله خراشیدن تیغ بر روی مو و پوست است که باعث وجود ترک های ریز در پوست، التهاب و کم آبی پوست می گردد.

به گفته دکتر ساجیک، سوختگی با تیغ ممکن است ناشی از دلایل زیر باشد:

  • اصلاح با فشار زیاد بر روی پوست یا مکرر
  • استفاده از تیغ های کند یا کثیف
  • اصلاح در خلاف جهت رشد مو
  • عدم استفاده از خمیراصلاح
  • داشتن پوستی حساس یا حساسیت به محصولات اصلاح

پیشگیری از سوختگی با تیغ

استفاده از بعضی روش های پیشگیرانه در هنگام اصلاح و یا داشتن یک روتین در هنگام اصلاح می تواند به شما در جلوگیری از سوختن پوست با تیغ یاری کند. در ادامه به شرح این روش ها می پردازیم.

لایه برداری و مرطوب کردن پوست

یکی از مؤثرترین راه های جلوگیری از سوختگی با تیغ، آماده سازی پوست قبل از اصلاح است. دکتر ساجیک توصیه می نماید که قبل از اصلاح، برای از بین بردن سلول های مرده پوست، با لایه برداری ملایم پوست آغاز کنید. لایه برداری را می توان با استفاده از یک برس، اسفنج و یا یک اسکراب که برای از بین بردن سلول های مرده پوستی طراحی شده است انجام داد. وجود سلول های مرده پوست می تواند مانع از اصلاحی صاف و تمیز گردد. براساس تحقیقی که در مجله درماتولوژی منتشر شده است، خیس کردن پوست قبل از اصلاح، میتواند نیروی برش مورد احتیاج برای اصلاح را تا حد قابل توجهی کاهش دهد. این از تحریک و کشیده شدن تیغ روی پوست جلوگیری می نماید. بهتر است موها را قبل از اصلاح حداقل دو دقیقه با آب بشورید تا برترین نتیجه را به دست بیاورید.

استفاده از یک تیغ تمیز و تیز

به گفته دکتر ساجیک، تمیز و تیز بودن تیغ قبل از اصلاح بسیار مهم است. تیغه های تمیز و تیز می توانند تحریک پوستی را کاهش داده و از ورود باکتری ها به پوست و ایجاد عفونت جلوگیری نمایند. به گفته دکتر مارکوس، استفاده از یک سد نرم و مرطوب بین تیغ و پوست، مانند ژل یا کرم اصلاح نیز می تواند به روان شدن پوست، نرم شدن مو و کاهش اصطکاک یاری کند.

اصلاح صحیح

شاید اصلاح در خلاف جهت رشد مو بتواند اصلاح صورت را آسان تر کند، اما بعلاوه می تواند باعث تحریک و سوختگی پوست با تیغ گردد. دکتر ساجیک می گوید، در جهت رشد مو ها را اصلاح کنید. دکتر هیبلر می گوید بهتر است از فشار دادن بیش از حد تیغ به پوست یا اصلاح مجدد ناحیه آسیب دیده خودداری کنید، زیرا انجام این کار باعث افزایش تحریک پوستی می گردد.

مراقبت های پوستی بعد از اصلاح

دکتر ساجیک در این مورد پیشنهاد می نماید: پس از اصلاح، پوست را با آب خنک بشویید و از یک افترشیو یا مرطوب نماینده بدون الکل بهره ببرید. مرطوب نماینده ها می توانند به تسکین سوزش پوستی و جلوگیری از خشک شدن پوست پس از لایه برداری یاری نمایند. به گفته دکتر مارکوس، استفاده از یک محصول نرم نماینده مناسب می تواند احتمال تحریک و التهاب پوستی را کاهش دهد.

درمان سوختگی تیغ

به گفته دکتر ساجیک، اگر سوختگی با تیغ برای شما تبدیل به نگرانی مداوم بعد از هربار اصلاح شده است، لیزر موهای زائد می تواند راه حلی طولانی مدت و مؤثر باشد. در این روش ملانین موجود در فولیکول های مو را یک پرتو نور متمرکز هدف قرار می دهد و رشد مو را کاهش می دهد. با گذشت زمان و جلسات متعدد، لیزر موهای زائد می تواند منجر به کاهش چشم گیر رشد مو و حتی از بین رفتن دائمی موهای زائد گردد.

دکتر ساجیک برای درمان سوختگی با تیغ روش های زیر را پیشنهاد می نماید:

  • استفاده از کمپرس سرد برای کاهش قرمزی و التهاب پوست
  • استفاده از ژل آلوئه ورا برای تسکین خارش یا گرما بر روی پوست
  • خودداری از تراشیدن یا کندن پوست تحریک شده تا زمان بهبودی
  • اجتناب از پوشیدن لباس های تنگ که می تواند باعث تحریک بیشتر ناحیه آسیب دیده گردد
  • استفاده از نرم نماینده پوستی مناسب بدون الکل

دکتر هیبلر می گوید: الهاب و قرمزی سوختگی ناشی از تیغ را می توان با کرم هیدروکورتیزون درمان کرد. کرم هیدروکورتیزون یک استروئید موضعی است که می تواند قرمزی، خارش، تحریک و التهاب پوستی را کاهش دهد. هرچند نباید بدون دستور پزشک برای طولانی مدت از آن استفاده کرد.

درمان خانگی سوختگی با تیغ

بسیاری از درمان ها برای سوختگی تیغ و موهای زیر پوستی، داروهای گیاهی یا خانگی هستند که هیچ مطالعه علمی برای حمایت از آن ها وجود ندارد. مطالعاتی که بر روی این داروها اجرا شده قدیمی هستند و احتیاج به تحقیقات به روز و بیشتری دارند.

آلوئه ورا

آلوئه ورا به عنوان تسکین دهنده و التیام بخش سوختگی شناخته شده است. برای درمان لایه نازکی از ژل آلوئه ورای خالص را بر روی ناحیه آسیب دیده بمالید. گیاه آلو ئه ورا در بیشتر عطاری ها موجود است. می توانید خودتان به راحتی ژل آن را خارج کنید.

روغن نارگیل

روغن نارگیل علاوه بر آشپزی، کاربرد زیادی برای پوست نیز دارد. تحقیقات اجرا شده در سال 2008 نشان داده که روغن نارگیل می تواند درمانی ایمن و مؤثر برای سوختگی باشد. محققان معتقدند روغن نارگیل دارای خواص ضدالتهاب و ضدعفونی نماینده است. برای درمان لایه نازکی از روغن نارگیل خالص را بر روی پوست ملتهب خود به آرامی بمالید.

روغن بادام شیرین

روغن بادام شیرین از مغز بادام خشک تهیه می گردد و خاصیت نرم نمایندگی و مرطوب نمایندگی بسیار زیادی دارد. سعی کنید بعد از اصلاح، روغن بادام شیرین را به پوست خود بمالید. همچین می توان از آن برای کاهش التهاب پوستی نیز استفاده کرد. توجه داشته باشید که اگر به بادام حساسیت دارید، از روغن بادام شیرین استفاده نکنید.

روغن درخت چای

تحقیقاتی که در سال 2006 اجرا شده، نشان می دهد که روغن درخت چای ضدالتهاب و ضدمیکروب است. از این روغن می توان به عنوان درمان طبیعی برای التیام زخم های جزئی و تسکین سوختگی نیز استفاده کرد.

کمپرس سرد و گرم

کمپرس سرد می تواند به تسکین پوست تحریک شده یاری زیادی کند. اگر مستعد موهای زیرپوستی و برآمدگی های پوستی هستید، استفاده از کمپرس گرم قبل از اصلاح می تواند به باز شدن منافذ پوستی یاری کند.

لایه بردارهای پوستی

لایه برداری پوست های مرده می تواند مانع از انسداد فولیکول های مو گردد. باز نگه داشتن فولیکول های مو می تواند به رشد موها بعد از اصلاح و جلوگیری از رشد مو های زیرپوستی یاری کند. به خاطر داشته باشید که از این محصولات فقط به عنوان یک اقدام و عمل پیش گیرانه بهره ببرید، چراکه می توانند باعث تحریک پوست متلهب و آسیب دیده شوند.

چه زمان احتیاج است به پزشک مراجعه کنید؟

اگر سوختگی تیغ در روی پوست شما درحال توسعه یا بدتر شدن است، یا اگر قرمزی، حساسیت پوستی شما افزایش پیدا می نماید، زمان آن رسیده تا برای اطمینان یافتن از عدم وجود عفونت پوستی به یک متخصص پوست مراجعه کنید. پزشک با معاینه کامل و تجویز داروهای مناسب می تواند پوست شما را احیا نموده و التهاب های پوستی تان را نیز برطرف کند.

این مطلب فقط جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با یک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منبع: forbes, Healthline

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 10 خرداد 1402 بروزرسانی: 10 خرداد 1402 گردآورنده: masuodsms.ir شناسه مطلب: 2117

به "سوختگی با تیغ؛ دلیل ها، نحوه پیشگیری و درمان آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سوختگی با تیغ؛ دلیل ها، نحوه پیشگیری و درمان آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید