دلیل بدن درد بعد از ورزش چیست؟

به گزارش مجله پیامک مسعود، دلیل بدن درد بعد از ورزش چیست؟ این پدیده نسبتاً شایع است، این درد که می تواند از خفیف تا شدید باشد و معمولاً چند روز پس از ورزش رخ می دهد. این نوع درد ماهیچه نباید با هر نوع دردی که ممکن است در طول ورزش تجربه کنید، مانند درد حاد، ناگهانی و شدید یک آسیب، مانند ماهیچه یا رگ به رگ شدن اشتباه گرفته گردد.

دلیل بدن درد بعد از ورزش چیست؟

خبرنگاران |دردناک شدن ماهیچه های بدن، یک یا دو روز بعد از کار سنگین بدنی یا تمرین های ورزشی شدید طبیعی است، به ویژه وقتی شدت حرکات ورزشی خود را افزایش داده یا تمرین و ورزش جدیدی را آغاز نموده اید. علت درد های ماهیچه ای که دیر خود را نشان می دهند و هر نوع درد عضلانی دیگر پس از تمرین های ورزشی، صدمات کوچکی است که به الیاف ماهیچه ای و بافت هم بند وارد می گردد.

درد بخشی از یک فرآیند سازگاری است که به استقامت و قدرت بیشتر ماهیچه منجر می گردد.

هر حرکتی که به آن عادت ندارید، ورزش جدیدی که انجام می دهید، ورزش سخت تر از ورزش قبلی، و یا کار کردن عضلات تان به شیوه ای متفاوت، می تواند منجر به درد عضلانی گردد.

این پدیده نسبتاً شایع است، این درد که می تواند از خفیف تا شدید باشد و معمولاً چند روز پس از ورزش رخ می دهد. این نوع درد ماهیچه نباید با هر نوع دردی که ممکن است در طول ورزش تجربه کنید، مانند درد حاد، ناگهانی و شدید یک آسیب، مانند ماهیچه یا رگ به رگ شدن اشتباه گرفته گردد.

هیچ راه ساده ای برای درمان این اتفاق وجود ندارد، ثابت شده است که هیچ چیز موثر واقع نمی گردد.

این چیز ها می توانند به راحتی به برطرف بعضی از علائم یاری نمایند:

-استراحت

-کمپرس یا پک یخ

-مسکن ها

-ماساژ

اما اگر درد غیرقابل تحمل، تورم سنگین و ادرار شما تیره بود، باید در پی یاری پزشکی باشید.

توصیه های ورزشی برای درد عضلات:

انواع تمرینات و تعداد دوره هایی که شما انجام می دهید، همواره به شرایط و توانایی های شخصی شما بستگی دارد، سن، سبک زندگی و یا هر بیماری دیگری که ممکن است داشته باشید.

به همین علت، سازمان بهداشت جهانی توصیه می نماید که بزرگسالان حداقل 150 دقیقه ورزش هوازی را در هفته انجام دهند، در غیر این صورت، شما می توانید 75 دقیقه ورزش با شدت بالا در هفته را برای تقویت گروه های اصلی ماهیچه انجام دهید.

چرا بعد از ورزش زیاد عضلات بدن درد می گیرد؟

ماهیچه ها از بافت های نرم و قابل انعطاف تشکیل شده اند که اجازه حرکت، پایداری و ساختار استخوان ها و مفاصل در بدن را می دهند. علاوه بر این، اشکال و مقدار های مختلفی از ماهیچه ها وجود دارند که تقریباً نیمی از وزن بدن فرد را نشان می دهند. پس از کار کردن عضلات با تمرین بیش از حد، ممکن است درد ناگهانی عضلانی، یا DOMS، ظاهر گردد، که این معمولا ناشی از انقباض عضلات است و اغلب در افرادی رخ می دهد که برای مدت زمان طولانی کار نمی نمایند و یا به خاطر افزایش ناگهانی غلظت و یا مقدار ورزشی که انجام می دهند، افزایش ناگهانی داشته باشد.

انقباضات غیرعادی در زمانی رخ می دهد که ماهیچه در یک زمان منقبض می گردد. در بخش ورزش و تناسب اندام نمناک یک مثال روشن آورده ایم؛ زمانی است که یک نفر به طور مرتب روی سطوح تخت (مسطح) کار می نماید و یک تپه را بالا می برد. روز بعد، این فرد قطعاً ماهیچه درد خواهد داشت,، چون بدن آن ها برای ورزش کردن در سطح صاف آمادگی داشته است، این درد ناشی از میکرو پارگی هایی در ماهیچه ها است که وقتی فشار بیشتری بر روی ماهیچه هایتان وارد می کنید، به خاطر کشش و منقبض کردن آن ها به هنگام ورزش بیش از حد معمول رخ می دهد.

اگر بیش از حد ورزش کنید، احتمال آسیب زدن به ماهیچه هایتان را بیشتر می نماید. جراحات احتمالی ممکن است شامل کشیدگی یا حتی پارگی ماهیچه ها شوند، به همین علت، شدت تمرینات شما باید مناسب و هماهنگ و منظم باشد. علاوه بر این، دقت کنید که ورزش شما ایمن و محافظ سلامت جسمی تان باشد.

توصیه هایی برای جلوگیری از درد ماهیچه ای:

1. درد را نادیده نگیرید:

شدت جلسات آموزشی را کم کنید، این تنها راه برای سالم نگه داشتن ماهیچه های شما است و مطمئن شوید که خطر آسیب زدن به خودتان را ندارید. اگر با شدت بالایی ورزش کنید، رباط ها و مفاصل شما قادر نخواهند بود به مقدار کافی استراحت نمایند. در نتیجه، ریسک خود را برای کشیدگی و پارگی ماهیچه ای افزایش خواهید داد.

2. اگر بیش از حد ورزش می کنید، درد را کاهش دهید و استراحت کنید:

حمام آب گرم بگیرید و یا از سونا در سالن ورزش لذت ببرید، این به کم کردن درد شما یاری می نماید و ماهیچه های شما را شل می نماید، علاوه بر این، گرما به دفع سموم و آزاد کردن اندورفین یاری خواهد نمود. از قلم نیاندازید که استراحت کنید، اگر می خواهید ماهیچه های آسیب دیده تان قادر به بهبود باشند این کار لازم است.

3. اگر بیش از حد ورزش می کنید، از کمپرس سرد و داغ بهره ببرید:

قبل از آغاز فعالیت بدنی، کمپرس سرد را در منطقه ای قرار دهید که در آن درد ماهیچه را احساس می کنید، بعداً وقتی ورزش خود را تمام کردید، کمپرس داغ را در همان مکان قرار دهید تا به آرام شدن ماهیچه ها یاری کنید.

علاوه بر این، شما می توانید از ژل یا کرم با مواد آرام بخش بهره ببرید، که برای هر گونه ناراحتی بسیار مفید خواهد بود.

4. یک روتین گرم کردن را به برنامه خود اضافه کنید:

برای اینکه از درد ماهیچه ای جلوگیری و آنرا کم کنید، دقت کنید که قبل از آغاز ورزش، خود را گرم کنید. علاوه بر این، وقتی ورزش خود را به خاتمه می رسانید، نرمش کنید و ماهیچه های خود را آرام و اصطلاحا سرد کنید.

زمانی که تمرین خاصی را انجام می دهید، شدت آن را کم کم بالا ببرید، انجام این تمرین نیز لازم است. بسیار مهم است که به بدن خود زمان کافی برای انطباق با خواسته های بزرگ تر را بدهید.

5. مراقب خودتان باشید:

اگر می خواهید شکل بهتری بگیرید و سلامت روحی و روانی خود را بهبود دهید، همواره باید به یاد داشته باشید که در ابتدا لازم است خودتان را دوست داشته باشید، مراقب باشید و به بدن خود احترام بگذارید، این کار را در سالم ترین و امن ترین راه ممکن انجام دهید.

بیش از آنچه می توانید از بدن خود نخواهید. هر چیز اضافی مضر است، بنابراین زیاد ورزش نکنید، یک برنامه تمرینی متنوع و کامل را ایجاد کنید. تمرینات شما باید حداقل 30 دقیقه در روز طول بکشد و با شرایط بدنی تان سازگار گردد.

به این ترتیب، شما می توانید شدت ورزش خود را به تدریج افزایش دهید، در نتیجه، می توانید به اهداف تناسب اندام برسید.

علاوه بر این، با موفقیت، قدرت، نرم کردن، انعطاف پذیری، و حجم ماهیچه های خود و بعلاوه استقامت عضلات و رباط ها را افزایش خواهید داد. ورزش کردن نه تنها ظاهر شما را بهبود می بخشد، بلکه برای شرایط بدنی شمانیز بسیار مفید است و شما انرژی بیشتری برای انجام هر یک از فعالیت های روزانه خود خواهید داشت.

منبع: فرادید
انتشار: 20 آبان 1401 بروزرسانی: 20 آبان 1401 گردآورنده: masuodsms.ir شناسه مطلب: 2030

به "دلیل بدن درد بعد از ورزش چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلیل بدن درد بعد از ورزش چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید