مراکز علمی کاربردی وابسته به دستگاه های دولتی باید احیا شوند

به گزارش مجله پیامک مسعود، سرپرست دانشگاه علمی کاربردی، احیای مراکز علمی کاربردی منحل شده وابسته به دستگاه های دولتی را خواهان شد و گفت: با اجرای این مصوبه غیر قانونی ما 200 هزار دانشجوی مهارتی و 140 هزار شغل از دست دادیم.

مراکز علمی کاربردی وابسته به دستگاه های دولتی باید احیا شوند

به گزارش خبرنگاران، حسین بلندی امروز در مراسم تودیع و معارفه رئیس سابق و سرپرست دانشگاه علمی کاربردی به سابقه تاسیس این دانشگاه اشاره نمود و گفت: اساسنامه دانشگاه علمی کاربردی در سال 71 به پیشنهاد شورای عالی علمی کاربردی و به وسیله شورای توسعه آموزش عالی تصویب شد و جذب یاری های دولتی و بخش های مختلف دولتی و غیر دولتی برای حمایت از آموزش عالی علمی کاربردی و تخصصی متناسب با امتیازات از جمله وظایف این دانشگاه عنوان شد.

وی توضیح داد: بر این اساس دانشگاه علمی کاربردی می تواند بخشی از امتیازات و مسئولیت های خود را به دستگاه های اجرایی و مؤسسات آموزش عالی علمی کاربردی ذیصلاح تفویض کند و یا بر حسب احتیاج نسبت به تاسیس مؤسسات و مراکز اقدام کند.

سرپرست دانشگاه علمی کاربردی اظهار داشت: اساسنامه این دانشگاه نیز در سال 73 به تصویب شورای توسعه آموزش عالی رسید که در واقع شورا بالاترین مرجع تصمیم گیری در زمینه ایجاد یا صدور اجازه تاسیس یا انحلال هر گونه موسسه اعم از دولتی و غیر دولتی در سطح کشور است و در این اساسنامه طبق وظایف و اختیارات دانشگاه علمی کاربردی تعریف شده بود.

دکتر بلندی بعلاوه از صدور مصوبه انحلال مراکز علمی کاربردی دستگاه های دولتی انتقاد کرد و گفت: بر اساس قانون، شورای توسعه آموزش عالی این اختیار را دارد و در این زمینه تصمیم گیری می نماید و هیچ کسی اجازه انحلال مراکز علمی کاربردی را ندارد، ضمن اینکه هیچ کدام از مراکز علمی کاربردی خصوصی یا دولتی هم اجازه صدور مدرک را ندارند و آنها صرفا وظیفه آموزش و تربیت دانشجویان را عهده دار هستند.

سرپرست دانشگاه علمی کاربردی اظهار داشت: ما در سال 94، 1704 مرکز علمی کاربردی در کشور داشتیم که این آمار امروز به 571 مرکز کاهش یافته است و متاسفانه 309 مرکز علمی کاربردی وابسته به دستگاه های دولتی بودند که بر اساس مصوبه شورای عالی اداری منحل شدند.

وی با بیان اینکه انحلال مراکز دولتی علمی کاربردی آمار دانشجویان این دانشگاه را کاهش داده است، گفت: با این مصوبه ما 200 هزار دانشجو و 140 هزار شغل را از دست دادیم.

دکتر بلندی اظهار داشت: در حال حاضر 23 میلیون متر مربع فضا در اختیار دانشگاه علمی کاربردی قرار گرفته است که اگر فضای 93 میلیون متر مراکز دولتی علمی کاربردی را در نظر بگیریم، به بیش از 115 میلیون متر مربع می رسد.

سرپرست دانشگاه علمی کاربردی با بیان اینکه توسعه آموزش های علمی کاربردی به وسیله یک مدل نظام مند یکپارچه امکانپذیر است، گفت: بر اساس قانون باید 30 درصد آموزش های مهارتی در کشور داشتیم که در حال حاضر در 11 درصد قرار داریم و باید مدل نظام مند یکپارچه داشته باشیم تا این امر محقق گردد، ضمن اینکه دستگاه های علمی کاربردی وابسته به دولت نیز باید احیاء شوند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 28 دی 1400 بروزرسانی: 28 دی 1400 گردآورنده: masuodsms.ir شناسه مطلب: 1795

به "مراکز علمی کاربردی وابسته به دستگاه های دولتی باید احیا شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مراکز علمی کاربردی وابسته به دستگاه های دولتی باید احیا شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید