بازسازی؛ مجازات تخریب گران بافت تاریخی یزد

به گزارش مجله پیامک مسعود، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد گفت: طی مکاتبه ای با رئیس کل دادگستری استان با استناد به ماده دو آیین نامه اجرایی ماده 79 قانون مجازات اسلامی از مقامات قضایی خواسته شد در صدور احکام متخلفان بافت های تاریخی از مجازات های جایگزین حبس استفاده گردد.

بازسازی؛ مجازات تخریب گران بافت تاریخی یزد

جهت دریافت خدمات بازسازی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

به گزارش خبرنگاران آنلاین به نقل از خبرنگاران، سیدمصطفی فاطمی در نشست شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی با حضور معاون دادستان کشور، اضافه نمود: به منظور برطرف تخلفات انجام شده در بافت تاریخی و بازگرداندن بنا به حالت اولیه به جای حبس از مجازات های جایگزین برای تنبیه مجرمان استفاده گردد.

وی ادامه داد: سالانه حدود 200 پرونده در محاکم قضایی یزد با عنوان جرایم علیه میراث فرهنگی تشکیل می گردد و بیشترین موضوع شکایت مربوط به بازسازی های غیرمجاز اجرا شده در بافت تاریخی است. اگرچه مجازات معین شده در قانون برای این گونه جرایم حبس و تا حدودی بازدارنده است، اما مهم، بازگرداندن بنا به حالت اولیه است.

فاطمی اظهار کرد: در مجازات های جایگزین حبس، مجرم به جای تحمل حبس به واحد کارگری میراث فرهنگی معرفی می گردد. خشت زنی، ساخت تویزه، ساباط، نمای سنتی و کاهگل، مشاغل مربوط به باغبانی، کار در قنوات و چاپ پوستر معرفی بناهای تاریخی از جمله مشاغلی است که می توان به عنوان مجازات های جایگزین حبس از آن استفاده کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد گفت: فهرست کامل این مشاغل تهیه و به دادگستری استان برای اعلام به محاکم قضایی ارائه شده است.

تا به امروز چند فقره رای در دادگاه های استان با استناد به همین آیین نامه صادر و مجرم به جای تحمل مجازات حبس به واحد کارگری میراث فرهنگی معرفی شده است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 5 تیر 1399 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: masuodsms.ir شناسه مطلب: 868

به "بازسازی؛ مجازات تخریب گران بافت تاریخی یزد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازسازی؛ مجازات تخریب گران بافت تاریخی یزد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید