7پیشنهاد برای عیدی دادن و دوستی با محیط زیست

به گزارش مجله پیامک مسعود، سنت شیرین عیدی دادن و عیدی گرفتن در ایام نوروز فرصت مناسبی است تا کمی برروی عیدی هایی که می دهیم، تامل کنیم. اگر مسائل زیست محیطی اطراف تان برای تان اهمیت دارد! اگر دنبال راهی موثر می گشت تا توجه اطرافیان تان را به مسئله محیط زیست جلب کنید! این جا 7 راه به شما معرفی خواهیم کرد تا هم هدیه بدهید و هم به محیط زیست و حیات وحش توجه کنید.

7پیشنهاد برای عیدی دادن و دوستی با محیط زیست

1- کفشدوزک و محصولات روستایی و عشایری برای دوستداران محیط زیست

موسسه کفشدوزک یک کسب و کار اجتماعی مستقل است و محصولات عشایر و روستاییان را برای فروش در اختیار مردم قرار می دهد. هدف این موسسه یاری به معیشت روستاییان و عشایر و بعلاوه اطلاع رسانی در خصوص مسائل زیست محیطی است.

برای خرید می توانید همه روزه از ساعت 11:00 الی 21:00 به آدرس زیر مراجعه کنید:

خیابان ولیعصر، کمی بالاتر از زعفرانیه، باغ فردوس، موزه سینما، داخل موزه، دکان های چوبی 3 و 6

وبسایت کفشدوزک پر است از انتخاب های متنوع برای عیدی!

2- صنایع دستی را نباید فراموش کنید!

اگر اهل سفر هستید و احتمالا به یکی از مقاصد عشایری ایران سفر نموده اید؛ برترین زمان برای خرید گردنبندهای مَهله است. این گردنبندها معطر هستند و کافی است کمی مرطوب شوند تا بوی خوشی از آن ها بلند گردد. زنان عشایر استان فارس معمولا این گردنبندها را تهیه می نمایند. از فروشگاه کفشدوزک هم می توانید این گردنبندها را تهیه کنید.

3- وَرزامَشته، عروسکی که خاله حوری می سازد!

این عروسک های زیبا را در اقامتگاه گردشگری گیله بوم و یا در موزه اسباب بازی و عروسک کاشان می توانید بیابید. اهالی گیلان رسم جالبی دارند! آن ها دسته ای از خوشه های برنج را برمی دارند و آن را به دیوار خانه شان آویزان می نمایند. این کار را معمولا نزدیک به نوروز انجام می دهند. عقیده دارند باعث برکت شالیزارشان می گردد. خاله حوری در گیله بوم این مشته را به شکل خانمی با دامنی طلایی از دسته های برنج درست می نماید. البته زمانی که نهاوند بود آن را با خوشه گندم درست می کرد اما وقتی به قاسم آباد آمد از خوشه های برنج استفاده کرد. اهالی روستا، ورزامشته را در نزدیکی عید در کنار آب می گذارند تا سبز گردد و برای هفت سین شان آن را آماده می نمایند.

کافی است یکی از این عروسک ها به دیوار اتاق کسی آویزان باشد تا همواره با دیدنش یاد شما بیفتد!

از میان عروسک ها، تکم هم دوست داشتنی ست. تکم به زبان ترکی به معنی بز نر است که همواره پیشاپیش گله حرکت می نماید. در زمان های بسیار دور افرادی به نام تکم چی بودند و نزدیک نوروز با ساز و آواز به در خانه های مردم می رفتند. وظیفه آن ها رساندن شادی و دادن مژده بهار و نوروز به مردم بوده است. کانون پرورش فکری بچه ها برای حفظ سنت ها ایرانی و ترویج آن ها اقدام به فراوری و فروش عروسک های تکم نموده است. این عروسک ها هم هدیه مناسبی برای نوروز و عیدی خواهندبود.

بچه ها مان را از همان سنین کودکی با سنت ها و آیین زیبا و اصیل ایرانی آشنا کنیم.

4- خرید از انجمن یوزپلنگ ایرانی

شعار این انجمن در ارائه محصولاتشان به صورت آنلاین این است: خرید برای حفاظت از حیات وحش. شما با مراجعه به وبسایت انجمن یوزپلنگ ایرانی می توانید اجناسی را بخرید. عایدی حاصل از فروش این اجناس صرف حفاظت از حیات وحش ایران خواهد شد. تنوع چیزهایی که در این بازارچه آنلاین خواهیدیافت بسیار است؛ از ساک پارچه ای و ماگ گرفته تا پیکسل های مینیاتوری با نقش یوز و گربه ایرانی و....

گاهی با خرید یک لیوان هم می توان به یوز ایرانی یاری کرد!

5- کتاب هدیه دهید؛ اما چه کتابی؟

چه در رده بزرگسالان و چه برای بچه ها و نوجوانان، می توان کتاب های خوبی یافت. یکی از کتاب های بسیار عالی در این زمینه، کتاب های علی گلشن است که به وسیله کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان به چاپ می رسد. چه خوب است که بچه ها و نوجوانان سرزمین مان را از همین سنین پایین با حیات وحش و محیط زیست ایران آشنا کنیم. کتاب پیش روی تان جلد اول کتاب پستانداران است که درباره گربه سانان به خواننده اطلاعاتی می دهد. این کتاب 6 جلدی است و می تواند هدیه نوروزی مناسبی برای بچه های فامیل و دوستان باشد. کتاب علی گلشن برگزیده بخش علوم و فنون کتاب های کودک و نوجوان در شانزدهمین دوره جایزه کتاب فصل است.

این کتاب را به صورت آنلاین از سایت هُدهُد به قیمت 15000 تومان می توانید تهیه کنید.

کتاب شناخت محیط زیست، زمین سیاره زنده از بوتکین و کلر است که عبدالحسین وهاب زاده آن را ترجمه نموده و به وسیله نشر جهاد دانشگاهی مشهد به چاپ رسیده است. قیمت این کتاب 25000 تومان است.

شاید این کتاب انگیزه ای باشد برای علاقه مند شدن افراد به محیط زیست

کتاب پرندگان ایران نوشته جمشید منصوری، کتاب برجسته دیگری در حوزه شناخت پرندگان ایران است. این کتاب در سال 1387 کتاب برگزیده سال شد و قیمت آن 75000 تومان است.

برای کسی که عاشق پرندگان است، برترین هدیه می تواند همین کتاب باشد.

6- هدایای کاشتنی!

بذر گیاه یکی دیگر از گزینه هاییست که می تواند هدیه مناسبی باشد و در عین حال نشان دهنده توجه شما به محیط زیست است. پیشنهاد ما این است که یک بیلچه کوچک، تعدادی بذر گیاه و یک گلدان را سال جاری حتما هدیه دهید. سال آینده رشد گلی را ببینید که پارسال هدیه اش کردید. از وبسایت بذرکو به راحتی می توانید بذر گیاهان مورد علاقه تان و همین طور کلیه وسایل باغبانی را سفارش دهید.

بذر بگونیا هم می تواند هدیه مناسبی باشد، اگر به گیاهان علاقه مند باشیم.

7- یک سال آبونمان مجله!

برای کسانی که علاقه مند به حیات وحش و دنیای طبیعت هستند، مجلات مرتبط با این حوزه برای شان بسیار مجذوب کننده خواهد بود. مجله حیوانات شگفت انگیز یکی از این مجلات است که با تصاویر و مطالب مجذوب کننده ویژه بچه ها و نوجوانان به چاپ می رسد. قیمت این نشریه 7000 تومان است. نشریه پت هم نام مجله دیگری ست که سعی دارد اطلاعاتی در خصوص حیوانات به خصوص حیوانات خانگی ارائه دهد. قیمت هر جلدِ این نشریه هم 8000 تومان است. هر دوی این نشریات را می توانید از دیجی کالا تهیه کنید.

تهیه و تدوین: تحریریه خبرنگاران

لطفا در نشر دانسته های خود کوشا باشید.

برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.

منبع: دالاهو
انتشار: 23 شهریور 1401 بروزرسانی: 23 شهریور 1401 گردآورنده: masuodsms.ir شناسه مطلب: 2003

به "7پیشنهاد برای عیدی دادن و دوستی با محیط زیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7پیشنهاد برای عیدی دادن و دوستی با محیط زیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید