مچ اندازی ژنرال حفتر با جهان

به گزارش مجله پیامک مسعود، علی رغم افزایش نگرانی ها و هشدارهای بین المللی؛ از اتحادیه اروپا و گروه 7 گرفته تا شورای امنیت درباره ناآرامی های لیبی و طرابلس؛ کوچکترین نشانه ای مبنی بر بهبود اوضاع در این کشور وجود ندارد و حتی به نظر می رسد شرایط امنیتی طرابلس در روزهای آینده وخیم تر شود.

مچ اندازی ژنرال حفتر با جهان

زیرا نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی تحت فرماندهی خلیفه حفتر که بسکمک از ناظران و تحلیلگران با نام کودتاچیان از آنها یاد می کنند، به 20 کیلومتری طرابلس رسیده و کنترل فرودگاه بین المللی طرابلس را نیز به دست گرفته اند.

به گزارش سایت شبکه خبری الجزیره، اگرچه خلیفه حفتر، رهبر نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی بیش از یک سال است که با فائض سراج، رئیس شورای ریاستی دولت وفاق لیبی (تحت حمایت سازمان ملل) بر سر قدرت می جنگد، اما فراخوان اینترنتی که او روز پنجشنبه صادر کرد و چند ساعت پس از آن، نیروهای وفادارش به سمت طرابلس، پایتخت لیبی لشکرکشی کردند، جامعه جهانی را بشدت نگران کرد به طوری که اعضای شورای امنیت در پایان جلسه فوق العاده جمعه شب خود درباره لیبی از نیروهای حامی خلیفه حفتر خواستند، حمله به طرابلس را متوقف کنند. آنها همچنین بر لزوم محاکمه عاملان درگیری ها در لیبی تأکید کردند. فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیران خارجه هفت کشور عضو گروه 7 شامل امریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن و کانادا نیز در پایان نشست فوق العاده ای که درباره لیبی در فرانسه برگزار کرده بودند، بیانیه مشترکی صادر و ضمن محکوم کردن تحرکات حفتر و حامیانش در اطراف طرابلس، نگرانی عمیق خود را از عملیات نظامی جاری در نزدیکی شهر طرابلس اعلام کردند. آنها از دو طرف درگیر در لیبی خواستند، تمامی فعالیت های نظامی و تحرکات به سوی طرابلس را که افق های روند سیاسی تحت هدایت سازمان ملل را از بین برده و غیرنظامیان را به خطر انداخته و مسائل مردم لیبی را بیشتر می کند، فوراً متوقف کنند. غسان سلامه، فرستاده سازمان ملل به لیبی نیز در این نشست خبر داد، حفتر در دیداری که با دبیرکل سازمان ملل داشته، به گوترش تأکید کرده قصد توقف حمله به طرابلس را ندارد.

روز پنجشنبه گذشته همزمان با نخستین روز لشکرکشی خلیفه حفتر به طرابلس، آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل به لیبی سفر و با خلیفه حفتر و فائض سراج دیدار کرد اما نتوانست حفتر را از تصمیمش برای تصرف طرابلس منصرف کند. زیرا یک روز پس از دیدار حفتر با گوترش، احمد المسماری، سخنگوی نیروهای ارتش ملی لیبی موضوع عقب نشینی را کاملاً منتفی دانست و گفت: عملیات نظامی که با عنوان طوفان کرامت آغاز شده تا دستیابی به اهدافش هرگز متوقف نخواهد شد. به همین دلیل، دیروز رسانه ها از رسیدن نیروهای حفتر به 20 کیلومتری طرابلس خبر دادند و احمد المسماری، سخنگوی نیروهای تحت امر حفتر اعلام کرد، پیشروی از سه محور با موفقیت انجام می شود. وی افزود: نیروهای حفتر حرکت خود را از پایگاه الجفره آغاز کرده و تا غریان ادامه داده و کنترل العزیزیه را به دست گرفتند و در منطقه ترهونه امنیت کامل را برقرار کردند. همچنین آنها کنترل کامل فرودگاه طرابلس را به دست گرفتند. این عملیات دیروز شنبه نیز در اطراف طرابلس ادامه داشت و قرار بود، پیشروی بعدی به سمت الکریمه باشد. نیروهای خلیفه حفتر دیروز همچنین اعلام کردند کنترل فرودگاه بین المللی طرابلس را به دست گرفتند.

اعتراض امریکا به حضور روسیه

در همین حال گزارش ها حاکی از آن است، امریکا به اعزام نیروی نظامی از روسیه به مصر و مناطق مرزی این کشور با لیبی اعتراض و مسکو را به حمایت از خلیفه حفتر و دامن زدن به ناامنی های لیبی متهم کرد اما مسکو این اتهام ها را رد کرده و می گوید، قصد افزایش حضور نظامی در لیبی را ندارد و تنها به دنبال ایجاد ثبات در این کشور است. همزمان با این اعتراض امریکا، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز در گفت وگو با روزنامه الأهرام مصر ضمن ابراز نگرانی درباره حوادث اخیر لیبی اعلام کرد، مسکو از گفت و گو و راه حل سیاسی برای حل بحران لیبی حمایت می کند. به گفته وی مسکو و قاهره اقدامات خود در زمینه حل و فصل بحران لیبی را هماهنگ خواهند کرد تا مأموریت روسیه که کمک به گروه های لیبی برای کنار گذاشتن اختلافات و دستیابی به یک توافق بر اساس صلح ملی است، به پایان برسد.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 12 تیر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: masuodsms.ir شناسه مطلب: 90

به "مچ اندازی ژنرال حفتر با جهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مچ اندازی ژنرال حفتر با جهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید