میراث جهانی گنبد قابوس شاهکار معماری ایرانی اسلامی

به گزارش مجله پیامک مسعود، در سراسر قلمرو فرهنگ و هنر دنیا اسلام در دوره های مختلف بر اساس دنیا بینی و بینش حاکمان و فرمانروایان شاهد ساخت بناهایی هستیم که با بهره گیری از شیوه های معماری گذشتگان به فراخور حال و اوضاع سیاسی، اجتماعی، مذهبی، باورهای عامیانه و مصالح بوم آورد برپاشده اند؛ ازجمله می توان به بنای یادبود و آرامگاه قابوس بن وشمگیر در گنبدکاووس اشاره نمود که شاهکار معماری ایرانی-اسلامی در قرون سوم و چهارم محسوب می گردد.

میراث جهانی گنبد قابوس شاهکار معماری ایرانی اسلامی

جهت دریافت خدمات آلاچیق باغی با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات طراحی و اجرای آلاچیق های مختلف را به ما بسپارید.

میراث جهانی گنبد قابوس از آثار معماری باارزش قرون سوم و چهارم است که در سال 397 هجری قمری به دست قابوس بن وشمگیر چهارمین پادشاه آل زیار احداث شده است. ارتفاع این بنا از کف تپه تا زیر گنبد مخروطی 37 متر و ارتفاع گنبد بنا 18 متر است.

میراث جهانی گنبد قابوس در سال 1310 خورشیدی به شماره 86 در فهرست آثار ملی کشور نهاده شد. این شاهکار معماری ایرانی اسلامی پس از طی بیش از هزار سال همچنان باشکوه و پایدار توجه جهانیان را به خود جلب نموده و سر انجام بعد از گذشت 81 سال از زمان ثبت ملی، در10 تیر سال 1391 خورشیدی با شماره 1398 در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده است و بر این اساس شورای اسلامی شهر گنبدکاووس نیز این روز را به عنوان روز گنبد قابوس نام گذاری کرد.

میراث جهانی گنبد قابوس در شهرستان گنبدکاووس جزو آثار باارزش ازنظر جاذبه تاریخی و گردشگری محسوب می گردد. وزن و صندلی این اثر در برگزاری مراسم های شهری بسیار بالاست، به طوری که مهم ترین جشن ها و نمایشگاه های مناسبتی ازجمله نوروز گاه، جشنواره اقوام، جشن روز گنبدکاووس و سایر مراسم های بااهمیت در این مکان برگزار می گردد.

قرارگیری در مرکز شهر موجب شده دسترسی به این اثر به سهولت امکان پذیر باشد و این عامل به عنوان یک امتیاز برای بازدیدنمایندگان بوده و به همین دلیل سالانه گردشگران و مسافران زیادی از این اثر به سهولت بازدید می نمایند.

مسافران و گردشگران برای اقامت می توانند از اقامتگاه های درون شهر استفاده نمایند. در کنار بازدید از برج می توانند از آلاچیق های ترکمنی که در این مکان تعبیه شده بازدید نموده و لباس های سنتی ترکمنی را پوشیده و همچنین با سبک زندگی مردم ترکمن منطقه آشنا شوند.

یکی از اهداف اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان گنبدکاووس ایجاد زیرساخت های گردشگری در راستای ارائه خدمات مناسب به گردشگران و مسافران است. بنای میراث جهانی گنبد قابوس پس از ثبت جهانی یونسکو در اولویت طرح های عمرانی استان و شهرستان نهاده شد و هرساله با اعتبارات استانی و ملی در راستای آزادسازی حریم و محوطه سازی و بازسازی اقدام می گردد.

یکی از مسائل این برج آجری رویش بوته و گیاهان خودرو بر روی گنبد آن است که چاره اندیشی برای از بین بردن آن به یکی از اهداف اصلی پایگاه جهانی گنبد قابوس تبدیل شده است و در حال حاضر نیز پایگاه این میراث جهانی در کوشش برای بوته زدایی کلاهک برج و همچنین پژوهش در راستای طولانی کردن زمان رویش این گیاهان است.

میل گنبد بیش از هزار سال، سرفرازانه سر به آسمان کشیده و تمدن کهن مردم این دیار را رخ جهانیان کشیده است و امیدواریم با همکاری و تعامل مردم و دستگاه های اجرایی مرتبط با اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همین گونه سرافرازانه به آیندگان منتقل گردد.

* رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان گنبدکاووس

منبع: میراث آریا
انتشار: 6 تیر 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: masuodsms.ir شناسه مطلب: 870

به "میراث جهانی گنبد قابوس شاهکار معماری ایرانی اسلامی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میراث جهانی گنبد قابوس شاهکار معماری ایرانی اسلامی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید