نحوه توسعه ایدز

به گزارش مجله پیامک مسعود، ویروس نقص سیستم ایمنی بدن انسان به طور کلی به وسیله خون، مایع منی، میع واژینال و شیر مادر منتقل می گردد. این ویروس می تواند به وسیله سه روش زیر انتقال یابد.

نحوه توسعه ایدز

مترجم: سهیلا حاجی زاده

منبع:راسخون

پرورش آناناس بسیار آسان است، چون گیاهی است که احتیاج به مراقبت کمی دارد. برای پرورش بهتر گیاه شما باید به عوامل خاصی مانند خاک، نور، دما، آبیاری، مواد غذایی و بیماری ها توجه داشته باشید.

نام علمی آناناس Ananas comosus گیاهی میوه دار، علفی و چند ساله می باشد. آناناس متعلق به خانواده Bromeliaceae بوده و بومی منطقه ها گرمسیر و نیمه گرمسیر می باشد، اما این گیاه تحت شرایط کنترل شده، در اقلیم های معتدل هم می تواند رشد کند.

از دیدگاه باغبانی، گیاهان آناناس در مقایسه با دیگر گیاهان میوه دار احتیاج به مراقبت کمی دارند. از این رو، پرورش آناناس بسیار آسان است. همه می توانند این گیاه را کشت نمایند. بخش بالایی (تاج) میوه را همراه با 1 تا 2 اینچ از بخش آبدار آن را جدا نموده و درون خاک قرار دهید. جهت القاء ریشه زایی، می توانید تاج ها را بدون غوطه ور شدن برگ ها، برای مدت چند روز درون آب قرار دهید. هنگامی که ریشه ها توسعه پیدا کردند، آن ها را در خاک باغچه و یا ظروف قرار دهید. درصورتی که هوای منطقه سرد باشد، می توانید به جای کاشت در زمین، این گیاه را در ظروف کشت کنید.

خاک

گیاه آناناس می تواند در انواع خاک ها رشد کند، به شرطی که این خاک دارای زهکش خوب بوده و غنی از مواد مغذی جهت رشد گیاه باشد. به منظور برداشت خوب، گیاه را در خاک لومی شنی با زهکش خوب کشت کنید. pH خاک باید بین 5/4 تا 5/6 باشد. در خصوص خاک یا ترکیب گلدان با مقادیر pH بالاتر، می توانید به منظور دستیابی به اسیدیته مطلوب، اندازه مناسبی گوگرد را به ترکیب خاک اضافه کنید.

ظرف

در صورتی که قصد دارید گیاه آناناس را در گلدان و یا ظروف پرورش دهید، باید یک گیاه کوچک (حدود 8 تا 12 اینچ قطر) که دارای سیستم ریشه ای کم عمق باشد را انتخاب کنید. گلدان های سنگین مانند گلدان سرامیکی برترین گزینه برای کشت آناناس هستند، چون شاخ و برگ سنگین گیاه ممکن است در ظروف سبک تر خم شده و آسیب ببینند.

نور

این گیاه بومی منطقه ها گرمسیری بوده و برترین رشد را در شرایط نوری مطلوب خواهد داشت. به منظور اطمینان از این که گیاهان حداکثر نور خورشید را دریافت می نمایند، می توانید آن ها را در ناحیه آفتاب گیر باغچه یا سمت جنوب خانه قرار دهید. برای رشد بهتر، آناناس احتیاج به حداکثر 6 ساعت در روز قرار گیری در معرض نور خورشید دارد.

دما

گیاهان آناناس در شرایط اقلیمی گرمسیر و نیمه گرمسیر رشد خوبی را خواهند داشد. محدوده دمایی مطلوب برای رشد این گیاه بین 60 تا 75 درجه فارنهایت می باشد. در شرایط اقلیمی گرمسیر، گیاهان می توانند در طول سال در بیرون از خانه رشد نمایند. در غیر این صورت، جهت حفاظت گیاه از یخ زدگی باید آن ها را به داخل خانه منتقل کرد.

آبیاری

هنگامی که گیاهان آناناس به خوبی استقرار یافتند، باید یک بار در هفته آبیاری شوند. از آبیاری بیش از حد باید خودداری کرد، چون منجر به مشکل پوسیدگی ریشه می گردد. همراه با آبیاری خاک کشت، گاهی اوقات مه پاشی هم باید بر روی برگ ها انجام گردد. انجام این کار به حفظ رطوبت مناسب گیاهان یاری می نماید.

مراقبت از گیاه در فصل زمستان

گیاهان آناناس احتیاج به مراقبت از دمای بسیار پایین در طول زمستان و جلوگیری از آسیب ناخواسته به آن ها دارند. بنابراین، در صورتی که منطقه شما در فصل زمستان دارای هوای بسیار سرد می باشد. تدابیر لازم برای حفاظت مناسب از گیاه را انجام دهید. گیاهانی که در هوای بیرون کشت شده اند را با ورق های پلاستیکی پوشش دهید، و آن هایی که در گلدان کشت شده اند، باید به داخل انتقال یابند.

کوددهی

مکمل های کودی در فصول بهار و تابستان، هنگامی که گیاهان آناناس در برترین حالت خود قرار دارند، به خاک اضافه می گردد. شما می توانید کودهای مایع و یا جامد را یک بار در ماه به خاک اعمال کنید. در مقابل، در فصول پاییز و زمستان هیچ کودی به خاک اضافه نکنید، چون گیاهان در این فصول غیر فعال هستند.

بیماری ها

بیماری صورتی، پوسیدگی ریشه، پوسیدگی سیاه، ویروس نقطه زرد و پوسیدگی هسته بعضی از بیماری های رایج در آناناس می باشد. در واقع، این بیماری ها به وسیله باکتری و قارچ ایجاد می شوند، در حالی که بعضی از آن ها هم بیماری های ویروسی هستند. بر اساس شدت بیماری و نوع موجود ایجاد نماینده بیماری، قارچ کش ها و آفت کش ها جهت کنترل بیماری مورد استفاده قرار می گیرند.

آفات

رایج ترین مشکل آناناس در زمینه آفات، حمله شپشک به این گیاه می باشد. معمولا، آن ها به وسیله مورچه ها در گیاهان توسعه می یابند. از این رو، کنترل مورچه ها به منظور رهایی از این شپشک های مخرب ضروری می باشد. دیگر آفات خسارت زا به آناناس کنه، تریپس، سوسک، و نماتد می باشد. استفاده از آب و صابون روشی موثر و قابل اطمینان به منظور حذف این آفات می باشند.

به صورت خلاصه، پرورش آناناس احتیاج به صبر و شکیبایی زیادی دارد، چون این گیاه 2 تا 3 سال بعد از کشت به باردهی می رسد. در سال اول، گیاه فراوری شاخ و برگ سبز و سالم می نماید. برگ ها دندانه دار بوده و حدود 20 تا 70 اینچ رشد خواهند کرد. در سال دوم کاشت، گیاه ساقه گلداری را فراوری نموده که این ساقه ها حامل میوه خواهند بود. میوه آناناس (بعد از ظهور) بعد از حدود 6 ماه بالغ می گردد. این مدت ممکن است بسته به نوع رقم و شرایط رشد متفاوت باشد.

منبع: راسخون
انتشار: 28 مهر 1400 بروزرسانی: 28 مهر 1400 گردآورنده: masuodsms.ir شناسه مطلب: 1695

به "نحوه توسعه ایدز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نحوه توسعه ایدز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید