هوا را از بندری ها بگیر ؛ سوراغ را نه !

به گزارش مجله پیامک مسعود، خبرنگاران: سوراغ سلطان غذاهای محلی و بندری است که در قلب مردم جای خاصی دارد به قول معروف بندری ها بدون آب می توانند زندگی نمایند ولی بدون سوراغ هرگز!

هوا را از بندری ها بگیر ؛ سوراغ را نه !

سوراغ غذای محلی آویخته به هنر , ذوق و علاقه و ساده در عین حال دل انگیز است. حسن جالب این غذا در این است که برای خود محلی ها بسیار خوشمزه و هیجان انگیز است ولی برای غیر بومیان اصلا هیجانی ندارد و بسیار تعجب برانگیز هم هست!

سوراغ به غذای شور مزه ای گفته می گردد که رنگ قرمزی دارد و از ماهی ریزی(در اصطلاح محلی مومغ)همراه با خاک سرخ(به زبان محلی گلک) و ادویه ای از جمله پوست خشک شده نارنج تشکیل می گردد.

سوراغ سلطان غذاهای محلی و بندری است که مردم علاقه زیادی به آن دارند و همواره در قلب مردم جای خواصی دارد به قول معروف بندری ها بدون آب می توانند زندگی نمایند ولی بدون سوراغ هرگز!

تاریخچه سوراغ

حتماَ برای شما سوالی پیش می آید که چرا اهالی جنوب از بین این همه مواد از خاک سرخ استفاده می نمایند ! تاریخچه این ماده(گلک) به صد ها سال پیش (در دوره استعمار پرتقلی ها در جزیره هرمز) می رسد که پرتقالی ها برای جلوگیری از بیماری و مسمومیت سربازان خود از این ماده استفاده می کردند. خاک سرخ خاصیت ضد عفونی نمایندگی و میکروب کشی دارد و می تواند مانع از فساد مواد غذایی گردد و چون جنوبی ها به علت گرمی هوا مشکلاتی در حمل و نقل و نگهداری مواد غذایی چون ماهی داشتند از این ماده استفاده می کردند.

سوراغ یکی از سس های پرطرفدار در استان هرمزگان است که برای طعم دادن به غذا از آن استفاده می گردد و هم اینکه همراه غذای اصلی میل می گردد.

سوراغ را به صورت نقطه نقطه روی نان تازه با روغن می ریزند و میل می نمایند یا در پیاز سرخ شده و روغن مخلوط می نمایند (کله جوش) و با نان می خورند.

از سوراغ به عنوان چاشنی غذا هم استفاده می نمایند، به این صورت که در برنج در حال پختن ریخته و دم می دهند. مردم محلی بر این باور هستند که با خوردن سوراغ نیاز به قرص آهن نخواهی داشت.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 2 اسفند 1401 بروزرسانی: 2 اسفند 1401 گردآورنده: masuodsms.ir شناسه مطلب: 2079

به "هوا را از بندری ها بگیر ؛ سوراغ را نه !" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هوا را از بندری ها بگیر ؛ سوراغ را نه !"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید