چاپ روی کاشی یا سرامیک چگونه انجام می گردد ؟

به گزارش مجله پیامک مسعود، کشورهای اروپایی مثل اسپانیا و ایتالیا تقریبا تمام کاشی های خود را با استفاده از تجهیزات دیجیتال چاپ می نمایند. هند، برزیل و چین هم به سرعت به سمت این فناوری حرکت می نمایند.

چاپ روی کاشی یا سرامیک چگونه انجام می گردد ؟

جهت دریافت مشاوره خدمات چاپ دیجیتال کاتالوگ از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از نماشو بخواهید.

چاپ روی اشیای سرامیکی یک موقعیت تجاری فوق العاده برای چاپکاران دیجیتال و دفاترقنی کوچک و عظیم فراهم می آورد. با این که تجهیزات چاپی چند میلیون دلاری هم اکنون در بازار برای این فرایند وجود دارد، ولی خبر خوب این است که تجهیزات ارزان تر و قابل دسترسی نیز برای تیراژ کم و متوسط به فروش می رسد.

تاریخچه چاپ روی کاشی های سرامیکی به چه زمانی بر می گردد؟

تنها یک دهه پیش چاپ سیلک اسکرین رایج ترین فرایند برای چاپ روی کاشی های سرامیکی بود، ولی از آن موقع تا به امروز در پی تقاضای روز افزون برای شخصی سازی و تیراژهای کمتر و چاپ سریع تر سازندگان کاشی به چاپ دیجیتال رو آورده اند تا جوابگوی احتیاج بازار باشند.

در سیستم های چاپ دیجیتال روی کاشی معمولا از مرکب های حلالی یا یووی استفاده می گردد و مرکب های آب پایه دوستدار محیط زیست نیز به تدریج در این تجهیزات مورد استفاده قرار می گیرد.

چاپ سیلک به عنوان یک فناوری که به مرحله بلوغ رسیده و در عین حال به عنوان یک فرایند چاپ دیجیتال از انعطاف لازم برای جوابگویی به احتیاجهای دنیای جدید، برخوردار نیست.

با ظهور چاپ دیجیتال شرایط صنعت چاپ سرامیک نیز دگرگون شد. در حال حاضر چاپ روی اشیای سرامیکی حتی در تیراژ یک عدد امکان پذیر است و در عین حال رنگ های بیشتر و طرح های پیچیده تر را می توان روی کار چاپ کرد و محصول چاپ شده نهایی سریعتر روانه بازار می گردد.

علاوه بر آن چاپ دیجیتال رد پای زیست محیطی فرایند فراوریی (شامل ضایعات و هزینه های فراوری و نیز مواد مصرفی فرایند چاپ سیلک اسکرین) را کاهش می دهد.

از سوی دیگر از آن جایی که چاپ اسکرین سرامیک و چینی در حال حاضر هواداران فراوانی میان معماران و طراحان داخلی ساختمان پیدا نموده اند، و قابلیت شخصی سازی طرح ها باعث محبوبیت هر چه بیشتر چاپ دیجیتال سرامیک در میان این افراد خواهد شد، به ویژه هنگامی که آنها روی پروژه های ساختمانی مدرن و پیشرفته کار می نمایند.

چاپ دیجیتال کاشی های سرامیکی در سراسر دنیا هوادار پیدا نموده است. کشورهای اروپایی مثل اسپانیا و ایتالیا تقریبا تمام کاشی های خود را با استفاده از تجهیزات دیجیتال چاپ می نمایند. هند، برزیل و چین هم به سرعت به سمت این فناوری حرکت می نمایند.

برندهای چاپ دیجیتال سرامیک کدام ها هستند ؟

برندهای چاپ دیجیتال سرامیک در فرایند چاپ دیجیتال سرامیک، کاشی ها ابتدا طرح دار شده: گلیز می خورند و سپس وارد سیستم چاپی جوهرافشان می شوند و در آخر در کوره پخته می شوند.

این فرایند تا حدی پیچیده است و احتیاج به سرمایه گذاری بالا دارد. تجهیزات پیشرفته و گران قیمت برای چاپ سرامیک که اکنون در بازار موجود هستند، شامل دستگاه های زیر می شوند :

  • دستگاه ساخت افی مدل Crataprint
  • دستگاه Hope Jet ساخت شرکت Hope Ceramic Machinery
  • خط چاپ DPG برای سرامیک ساخت Keda Clean Energy
  • دستگاه سازنده اسپانیایی KERAjat؛ این شرکت از اولین سازندگانی بود که در سال 1999 ماشین دیجیتال برای چاپ کاشی به بازار ارایه کرد
  • شرکت Meijia Ceramic equipment واقع در مرکز ساخت و فراوری سرامیک در چین ، فوشان ضمینی
  • دستگاه خط چاپ ivajet؛ ساخت سازنده ایتالیایی Techno Ferrari

دستگاه ارزان برای کار چاپ سرامیک در تیراژ کم کدام است ؟

ولی برای چاپ سرامیک در تیراژهای کم راهکار های بیشتری وجود دارد که احتیاج به سرمایه گذاری هنگفت نیز ندارد. با این دستگاه ها می توان در تیراژ کم و متوسط نیز چاپ کرد.

رایج ترین شیوه برای این بخش از بازار چاپ سرامیک، استفاده از کاغذ حرارتی و سیستم چاپی تصعیدی (Dye Sublimation) است.

چاپ سابلیمیشن روی سرامیک و کاشی چگونه انجام می گردد ؟

طرح رنگی ابتدا با چاپگر جوهرافشان روی کاغذ حرارتی چاپ می گردد، سپس کاغذ را روی کار می چسبانند، بعد با استفاده از یک پرس حرارتی در معرض دمای بالا قرار گرفته و طرح روی کار منتقل می گردد. در خصوص انواع گیلاس و لیوان با نوشیدنی افزارها و ماگ ها به طور خاص، از سیستم های حرارتی ویژه ای که می توان هر بار یک ماگ را با استفاده از آن چاپ کرد، در بازار وجود دارد. البته تجهیزاتی که می توانند همزمان چندین ماگ را حرارت دهند نیز می توان در بازار پیدا کرد.

چاپ ماگ سرامیگی چگونه انجام می گردد ؟

برای چاپ ماگ تکنولوژی پیشرفته دیگری نیز وجود دارد که با استفاده از آن حتی می توان فضاهای سفید دور دسته ماگ را نیز چاپ کرد. برای این کار از محصولی به نام SubliShrink استفاده می گردد.

این محصول یک فیلم شیرینگ است که دور ماگ پیچیده می گردد. البته ابتدا کاغذ ترانسفر روی ماگ را از قبل پوشانده است، سپس با استفاده از یک تفنگ حرارتی (Heat gun) فیلم را حرارت می دهند، در نتیجه تمام سطح ماگ با کیفیت بالا چاپ می شو.د تجهیزات کوره مانندی نیز برای این که چندین ماگ همزمان در معرض حرارت قرار بگیرند وجود دارد.

در این روش کل سطح ماگ و دیگر اجسامی که شکل های ناهمگون دارند، چاپ می گردد و فضای خالی باقی نمی ماند. از این ماگ ها به عنوان هدایای تبلیغاتی و موارد دیگر استفاده می گردد، از پرس های حرارتی و یا دیگر تجهیزات دیجیتال می توان برای چاپ جعبه که ماگ در آن قرار می گیرد نیز استفاده کرد.

چاپ حرارتی سرامیک

چاپ حرارتی سرامیک تنها به ماگ خلاصه نمی گردد. بلکه در این روش می توان روی انواع اجسام سرامیکی چاپ با کیفیت انجام داد. برای چاپکاران دیجیتال و دفاتر فنی این موقعیت بسیار خوبی است که بتوانند به وسیله آن به درآمد خود اضافه نمایند به عنوان مثال اگر شما بیلبورد برای مشتریان خود چاپ می کنید می توانید به تعداد محدود ماگ یا کاشی نیز برای آن ها چاپ نموده تا به عنوان هدیه به مشتریان خود با شرکت نمایندگان در یک سمینار تبلیغاتی بدهند.

در حال حاضر شرکت های متعدد از جمله رولند ماشین های دای سابلیمش برای چاپ دیجیتال روی انواع سرامیک به بازار عرضه می نمایند. چاپ روی اشیای سرامیکی می تواند موقعیت های تجاری خوبی برای چاپکاران و دفاتر فنی به ارمغان بیاورد.

این شرکت ها که از قبل چاپگر جوهر افشان دارند می توانند با خرید یک پرس حرارتی و یا یک کوره که همزمان چندین ماگ را حرارت می دهد، فراوریات جدیدی به مشتریان خود ارایه دهند. چاپ کاشی و سرامیک معمولا با مرکب های یووی اجرا شده و فرصت های تجاری فراوانی برای چاپکاران ایجاد می نماید. حاشیه سود این کارهای چاپی بسیار بالاست و مشتریان نیز از این خدمات جدید شما بسیار راضی خواهند بود.

منبع: مجله چاپخونه
انتشار: 31 فروردین 1400 بروزرسانی: 31 فروردین 1400 گردآورنده: masuodsms.ir شناسه مطلب: 1431

به "چاپ روی کاشی یا سرامیک چگونه انجام می گردد ؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چاپ روی کاشی یا سرامیک چگونه انجام می گردد ؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید