چای سفید چیست؟ انواع چای سفید را بشناسیم.

به گزارش مجله پیامک مسعود، چای سفید یکی از لطیف ترین انواع چای است که تا به امروز شناخته شده، زیرا بسیار کم یاب است. چای سفید قبل از این که برگ های گیاه چای به طور کامل باز گردد، برداشت می گردد، وقتی جوانه های جوان هنوز به وسیله موهای سفید رنگ پوشیده شده اند، از این رو نام چای سفید را گرفته اند.

چای سفید چیست؟ انواع چای سفید را بشناسیم.

این جوانه ها و برگ های باز شده از تازه ترین برگ های روی گیاه چای چیده می شوند، سپس به سرعت و با دقت خشک می شوند، بنابراین برگ ها تا زمانی که برای تولید چای سبز یا سیاه استفاده شوند، اکسید نمی شوند. این حداقل تولید و اکسیداسیون کم منجر می گردد یکی از لطیف ترین و تازه ترین چای های حال حاضر حاصل گردد.

حتما بخوانید
چای با کیفیت را چگونه تشخیص بدهیم؟

اکسیداسیون چه ارتباطی با طعم و مزه چای دارد؟

دانستن این نکته مهم است که همه چای ها - سفید، سبز، سیاه و حتی شیرین - از همان گیاه Camellia sinensis بوته ای همواره سبز بومی چینی و هندی تهیه می گردد. صدها گیاه نو و دو رگه با گذشت زمان از گیاه Camellia sinensis تکامل یافته اند که هر کدام در منطقه ها جغرافیایی متنوعی در دنیا رشد نموده اند. اما نهایتاً تنوع گیاه چای و نحوه تولید برگ های گیاه است که نوع نهایی چای را که در فنجان شما ریخته می گردد، تعریف می نماید.

یکی از بزرگترین تفاوت ها در چگونگی فرآوری چای های مختلف، اکسیداسیون است، یعنی اینکه چه مدت برگ چای مجاز است پس از برداشت، در معرض اکسیژن قرار بگیرند. هرچه برگ های چای طولانی تر در معرض اکسیژن قرار بگیرند، برگ های آن تیره تر می شوند و طعم و مزه شان متفاوت تر می گردد. در حین پردازش، تولید نمایندگان چای برای انجام و کنترل اکسیداسیون از روش های مختلفی استفاده می نمایند، از جمله رول کردن، شکل دادن یا خرد کردن برگ ها برای سرعت بخشیدن به اکسیداسیون و بخار دادن، حرارت دادن یا بو دادن برگ ها برای متوقف کردن اکسیداسیون.

چای سفید ما نه رول شده و نه بو داده می گردد، بنابراین در اصل اکسیده نشده اند و کمترین فرآوری روی آن انجام گرفته است. به جای قرار گرفتن در معرض گرمای مصنوعی، برگ ها پژمرده و خشک شوند، که نتیجه آن لطیف ترین و تازه ترین و طعم دار ترین چای می باشد.

برگ های چای سیاه چیده می شوند و قبل از انجام عملیات گرمایی و خشک شدن، اجازه داده می شوند تا کاملاً اکسیده شوند و رنگ قهوه ای تا سیاه ایجاد می نمایند و چای سیاه با طعم خاصی که به آن معروف است بدست می آید. برگهای چای سبز برداشت می شوند و سپس به سرعت و با حرارت غیر مستقیم یا بخار گرم می شوند و خشک می شوند تا از انجام بیش از حد اکسیداسیون که برگهای سبز را قهوه ای می نماید و طعم تازه آنها را تغییر می دهد، جلوگیری کند.

چای سفید به قدری کم فرآوری شده است که اکسیداسیون بسیار کمتری اتفاق می افتد. به محض چیده شدن، برگ ها، اجازه پژمرده شدن و خشک شدن زیر آفتاب و یا در محیطی با دقت کنترل شده در فضای باز یا سرپوشیده دارند. برخی برگ ها ممکن است بخار داده شوند و یا در معرض حرارت کم قرار گیرند تا سریعتر خشک شوند تا جلوی اکسیداسیون را بگیرند. مقدار بسیار کمی اکسیداسیون در برگ هایی که به صورت طبیعی خشک می شوند، اتفاق می افتد، اما از آنجا که اکسیداسیون به طور دستی انجام نمی گردد، چای سفید نسبت به چای سبز و مشکی دارای طعم بسیار لطیف تری است.

منشأ چای سفید:

هنگامی که نوشیدن چای و فرهنگ چای در سراسر کشور توسعه میافت. این رسم بر این بود که شهروندان خراج سالانه خود را به صورت چای های نادر و ریز به امپراطوری بپردازند. نوعی مالیات چای. این ادای احترام چای امپراطوری معمولاً از تازه ترین و ظریف ترین جوانه های برترین گیاهان چای به دست می آمد.

باغ های چای امپراطوری، گاهی مخفیانه، برای تهیه این چا ی های نادر و افتخارآمیز توسعه داده شدند. شاعران از این چای های خاص به عنوان سفید مانند ابرها، سبز مانند رؤیاها، خالص مانند برف و ارکیده معطر یاد می کردند.

این چای مالیات امپراطوری اولین نوع چای سفید به حساب می آیند، اما آنها چای سفیدی که ما امروزه می شناسیم نیستند. در زمان حکومت امپراتور Huizong از سلسله آهنگ (960 - 1297) جوانه های چای در بهار چیده می شدند، برگ بیرونی آنها بخار داده شده، با آب شستشو می شد، با جریان هوا را با دقت خشک شده و سپس درون پودر سفید نقره ریخته می شدند. این پودر سفید را به آب گرم می ریختند تا برترین چای در دسترس تنها فرد چینی قرار بگیرد که استطاعت تهیه آن را داشت.

چای سفید که امروزه می شناسیم برای اولین بار از اولین گونه های گیاهی چای سفید که در حدود سال 1700 در استان فوجیان چین کشف شد - دا بای و دا هائو - به صورت تجاری تولید شد. یک مدل برگ نرم چای سفید از این گیاهان تهیه شده است که به تولید برگ های چای بزرگ و زیبا معروف است.

از آنجا که این چای ها با حداقل امکانات تولید می شدن حمل و نقل آن ها بدون خراب شدنشان سخت بود، بنابراین چای سفید به ندرت در خارج از منطقه ها چای در استان فوجیان یافت می شد. با پیشرفت روش های تولید چای برگ نرم، فرایند تولید چای سفید فراتر از استان فوجیان و به سایر منطقه ها دنیا که تشنه یک چای نادر و نفیس بودند توسعه یافت.

امروزه بسیاری از کشورهای خارج از چین نسخه های خود را از چای سفید از دیگر گونه های گیاهی چای تولید می نمایند.

انواع چای سفید:

  • سوزن نقره ای: از گیاه بزرگ پر از برگ و پر از موهای سفید تهیه شده است که به چای رنگ نقره ای را می دهد که چای نام خود را از آن می گیرد.
  • بای مادان: این نوع نوتر چای سفید در چین و سایر کشورهای دنیا کشت می گردد. این گیاه را می توان از یک بوته چای سفید چینی اصلی یا از انواع دیگری کشت کرد. معمولاً شامل برگ هایی است که مخلوطی هستند از برگ های جوان کاملاً باز شده یا به کمی باز شده.
  • چای سفید (برداشت میمون): شایعه بوده که اولین بار به وسیله میمون های آموزش دیده بودایی از بالاترین سطح درخت چای وحشی در منطقه ها کوهستانی چین برداشت می شده، برداشت میمون اصطلاحی است که امروزه برای نشان دادن یک چای بسیار با کیفیت چینی تهیه شده از جوانه ها و برگ های جوان گیاه چای بکار می رود.
  • چای سفید Darjeeling: این گونه از گیاه اصلی چای سفید چینی نیست بلکه از گیاهان چای بومی منطقه دارجیلینگ هند کشت می گردد. روش پردازش مشابه چای های سفید فوجیان است، اما مشخصات طعم آن بسیار فرق دارد.

چای سفید را مزه دار کنید

چای های سفید امروزه به علت لطافت عطر و طعم های کمیاب و زیبایشان، مورد احترام هستند. بیشتر چای های سفید هنوز دست چین شده و با دست فرآوری می شوند که آنها را به یک ظرافت واقعی تبدیل می نمایند تا قدردان صنایع دستی تولید نماینده آن ها باشیم.

برخی از صفات رایج مورد استفاده برای چای سفید شامل: گلی، چمنی، عسلی، میوه ای، هندوانه ای، هلویی، زردآلویی، وانیلی، شکلاتی، مرکباتی، ملایم، لطیف و شیرین است.

چه مقدار کافئین در چای سفید موجود است:

به طور کلی تصور می گردد که چای سفید از کافئین پایین تر از چای سبز یا سیاه برخوردار است. نشان داده شده است که گیاه اصلی چای سفید فوجیان بومی کشور چین از نظر کافئین نسبت به سایر گیاهان چای پایین تر هستند. اما انواع دیگر گیاهان چای در سراسر دنیا که برای تولید چای سفید کشت می شوند ممکن است دارای کافئین بیشتری از آن ها باشند. برخی از مطالعات حتی نشان می دهند که چای های سفید خاصی بسته به محل پرورش آنها و چگونگی فرآوری آنها ممکن است حاوی همان مقدار کافئین چای سبز یا سیاه باشد.

درنهایت، مقدار کافئین موجود در هر نوشیدنی که از گیاه کافئین تولید می گردد بسته به عوامل زیادی فرق دارد، از جمله محلی که در آن گیاه کشت می گردد، نحوه تولید آن و نحوه تهیه آن در نهایت نحوه دم کردن آن است. اگر مقدار مصرف کافئین را کنترل می کنید، همواره باید از چای مورد نظر خود برای تهیه چای مورد نظر خود، اطلاعات خاص کافئین را بخواهید.

خرید و ذخیره چای سفید:

در حالی که چای با گذشت زمان واقعاً بد نمی گردد، فقط شاید کمی کهنه گردد. برای اطمینان از تازه بودن چای نوشیدنی خود، آن را از یک شرکت معتبر بخرید که می تواند به شما بگوید که چای در چه زمانی فرآوری و بسته بندی شده است.

چای سفید به عنوان عضو لطیف خانواده چای سبز به روش های ذخیره سازی مشابهی نیاز دارد. این چای های کمتر اکسیده شده اگر به درستی از آنها مراقبت گردد می تواند تا یک سال تازه بماند.

چگونه از چای سفید نگهداری کنیم:

  • همواره چای را در مکانی خنک و تاریک نگهداری کنید.
  • چای خود را از گرما، نور، اکسیژن و رطوبت دور نگه دارید و هرگز چای را در یخچال نگهداری نکنید.
  • اگر چای در ظرف مات که از رسیدن نور و هوا به آن جلوگیری می نمایند، نگهداری گردد، چای ماندگاری بیشتری خواهد داشت.
  • از قرار دادن چای در کنار موادی مثل ادویه و قهوه که باعث می شوند بوی آنها در چای نفوذ نمایند خوداری کنید.

تهیه چای سفید:

همواره از فروشنده چای خود دستورالعمل های مخصوص دم کردن چای خریداری شده را بپرسید، زیرا چای های مختلف سفید می توانند درجه حرارت و زمان های دم کردن ایده آل متفاوتی داشته باشند. اما در اینجا چند نکته کلی در خصوص دم کردن چای سفید وجود دارد که باید در نظر داشته باشید:

برخی از چای های سفید را می توان کمی طولانی تر و در دماهای کمی بالاتر از چای سبز دم کرد. به طور کلی، این در حدود 190 درجه برای 3 تا 5 دقیقه است. اما بقیه که لطیف تر هستند، باید مانند یک چای سبز دم شوند، به مدت 2 تا 3 دقیقه در آب با دمای 160 تا 180 درجه (فارنهایت).

وقتی نوبت به زمان دم کشیدن می رسد، چای سفید کمی دیرتر از چای سبز یا سیاه دم می کشد. اما شما هنوز نمی خواهید چای خود را بیش از حد دم کنید چون ممکن است کمی طعم تلخی به دم نوش شما بدهد. چای خود را بعد از زمان توصیه شده برای دم کردن امتحان کنید و سپس تصمیم بگیرید که آیا دوست دارید کمی بیشتر دم بکشد با خیر.

اگر چای سفید شما دستورالعمل های خاصی برای دم کردن ارائه داده است، از آن ها بهره ببرید. اما در هر 8 فنجان آب حدود 2 گرم چای برگ نرم بهره ببرید.

هنگام تهیه چای همواره با آب تصفیه شده تمیز و سرد آغاز کنید.

درب ظرف چای خود را در موقعی که درحال جوش است، بگذارید تا تمام گرما در ظرف نگه داشته گردد.

بیشتر چایهای سفید و نرم با کیفیت بالا می توانند چندین بار دم شوند.

چای های سفید آنقدر لطیف هستند که بهتر است، بدون افزودنی مانند شیر یا شکر، برای درک عطر و طعم واقعی چای نوشیده شوند.

منبع: (www.teatulia.com)

منبع: اُکالا
انتشار: 23 دی 1400 بروزرسانی: 23 دی 1400 گردآورنده: masuodsms.ir شناسه مطلب: 1790

به "چای سفید چیست؟ انواع چای سفید را بشناسیم." امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چای سفید چیست؟ انواع چای سفید را بشناسیم."

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید