چرا میوه در کیسه نانو پلاسیده نمی گردد؟

به گزارش مجله پیامک مسعود، اخیرا کیسه هایی پلاستیکی برای نگهداری انواع میوه ها با نام کیسه های نانو به بازار عرضه شده است که ویژگی خاص آنها نگهداری طولانی مدت میوه ها درون یخچال بدون ایجاد پلاسیدگی و کهنگی است.

چرا میوه در کیسه نانو پلاسیده نمی گردد؟

نویسنده: دکتر سیدامیرمحمد مرتضویان*

اخیرا کیسه هایی پلاستیکی برای نگهداری انواع میوه ها با نام کیسه های نانو به بازار عرضه شده است که ویژگی خاص آنها نگهداری طولانی مدت میوه ها درون یخچال بدون ایجاد پلاسیدگی و کهنگی است.

این کیسه ها از ذرات نانوی نقره که از نوع سیلور است، تشکیل شده اند. در واقع ذرات نقره هنگام ساخت پلیمر به صورت ذره های ریز -در حد نانو - به آن افزوده و مخلوط می شوند.

مهم ترین خاصیت سیلور، خاصیت ضدمیکروب، قارچ و میکروارگانیسم است بنابراین اگر میوه را داخل این این کیسه ها بسته بندی کنید، عمر نگهداری آنها طولانی تر می گردد و دیرتر فاسد خواهند شد زیرا محیط برای رشد و تکثیر میکروارگانیسم ها مناسب نیست.

بارها گفته شده که برای استفاده از میوه ها آنها را به میزان کافی بشویید و مصرف کنید و از شستن و نگهداری میوه ها درون یخچال پرهیز کنید. این مساله در خصوص کیسه های نانو هم صدق می نماید.

برای استفاده از کیسه نانو باید میوه ها را نشسته داخل آن قرار دهید تا عمر نگهداری آنها بیشتر گردد و احتمال فاسد شدن شان کاهش یابد.

اگر میوه ها شسته شده اند، باید آنها را خشک کرد زیرا رطوبت موجود در آنها باعث آسیب به بافت و در نتیجه پلاسیدگی شان می گردد.

تا به حال گزارشی مبنی بر استفاده و مسمومیت این کیسه ها گزارش نشده است اما توصیه می گردد به علت سمی بودن سیلور، مواد غذایی چرب و آبدار یا حتی خمیری را درون این کیسه ها بسته بندی و نگهداری نکنید زیرا در این حالت احتمال ترکیب نقره با سایر موارد بسیار بالاست و این مساله باعث مسمومیت خواهد شد.

پی نوشت ها:

* دانشیار انستیتو تحقیقات تغذیه کشور و دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی

منبع: هفته نامه سلامت

منبع: راسخون
انتشار: 22 مهر 1400 بروزرسانی: 22 مهر 1400 گردآورنده: masuodsms.ir شناسه مطلب: 1688

به "چرا میوه در کیسه نانو پلاسیده نمی گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا میوه در کیسه نانو پلاسیده نمی گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید