گران قیمت ترین کشتی های کروز دنیا؛ کدام شرکت ها بیشترین سرمایه گذاری را روی کشتی های تفریحی انجام داده اند؟

به گزارش مجله پیامک مسعود، در دنیای امروز که گردشگری لوکس دیگر فقط مختص ثروتمندان نیست، کشتی های کروز به یکی از محبوب ترین گزینه های سفر برای قشر میانه نیز تبدیل شده اند. این تغییر موجب شده تا شرکت های فعال در صنعت کروز با سرمایه گذاری های چند میلیارد دلاری، کشتی هایی را طراحی و تولید کنند که نه تنها از نظر ابعاد و ظرفیت، بلکه از نظر امکانات رفاهی، تفریحی و حتی ویژگی های محیط زیستی، در سطحی بی سابقه قرار دارند. در این مقاله، به معرفی کشتی های کروز گران قیمتی می پردازیم که ساخت آن ها هزینه های هنگفتی را به شرکت های سازنده تحمیل کرده اما در عوض تجربه ای منحصربه فرد و تکرارنشدنی را برای مسافران فراهم ساخته اند. از غول های دریایی شرکت رویال کاریبین گرفته تا نوآوری های سبز MSC Cruises، این فهرست نگاهی است به ترکیب تکنولوژی، تجمل و جاه طلبی بی حدومرز در صنعت سفرهای دریایی.

گران قیمت ترین کشتی های کروز دنیا؛ کدام شرکت ها بیشترین سرمایه گذاری را روی کشتی های تفریحی انجام داده اند؟

کشتی های کروز در سال های اخیر توانسته اند تا تجربه سفری لوکس را در اختیار طیف وسیعی از افراد قرار دهند. نوع سفری که زمانی تنها به اقشار متمول دنیا اختصاص داشت، حالا طبقه میانه را هم شامل می گردد. تقاضای رو به افزایش مردم باعث شده تا شرکت های کشتی کروز دائما ویژگی های بیشتری را به محصولات خود اضافه نمایند. این شرکت ها با سرمایه گذاری های میلیاردی توانسته اند تا کشتی های خود را با نوآوری ها و پیشرفت های قابل توجه از نسخه ای به نسخه دیگر ارتقا دهند. در ادامه این مطلب با کشتی های کروزی آشنا خواهیم شد که ساخت شان بیشترین هزینه ها را برای شرکت هایشان به همراه داشته است.

برای دریافت مشاوره و خدمات تخصصی گردشگری و سفر به سراسر دنیا با کارگزار مستقیم تورهای مسافرتی و گردشگری همراه باشید.

1. Icon of the Seas

کشتی Icon of the Seas پرچمدار کشتی های کلاس Icon شرکت رویال کاریبین (Royal Caribbean) است. ساخت پرهزینه ترین کشتی کروز دنیا 2 میلیارد دلار آمریکا هزینه برده بود. این کشتی در 27 ژانویه 2024 شروع به فعالیت کرد. بزرگترین کشتی حال حاضر دنیا از سوخت ال ان جی بهره می برد و گنجایش ناخالص آن 250 هزار و 800 تن است. Icon of the Seas شش موتور وارتسیلا دارد که علاوه بر ال ان جی با سوخت تقطیری (distillate fuel) هم کار می نمایند. سل های سوختی آن هم توانایی فراوری برق دارند. Icon of the Seas با 2350 خدمه و ظرفیت 7600 مهمان در 20 عرشه خود تفریح های فراوانی مثل سینما، بخش بازی بچه ها، تالار کنسرت، استخر شنا و پارک آبی را به صورت همزمان در اختیار تعداد زیادی از مسافرین قرار می دهد.

2. Allure of the Seas

کشتی Allure of the Seas دومین کشتی گرانقیمت فعال در دنیا است. این کشتی بعلاوه دومین کشتی در کلاس Oasis شرکت رویال کاریبین هم می باشد؛ کروزی که در زمان شروع فعالیتش در سال 2009 به بزرگترین کشتی مسافربری دنیا تبدیل شده بود. حدود 1.43 میلیارد دلار هزینه ساخت Allure of the Seas در کارخانه کشتی سازی STX Europe Turku فنلاند شده بود. این کشتی 225 هزار و 282 تن گنجایش ناخالص دارد و در 18 عرشه خود می تواند 6780 مهمان و 2200 خدمه را جا دهد. اصلی ترین ویژگی های این کشتی یک تالار پایکوبی دوعرشه ای، یک میدان اسکی روی یخ، 25 رستوران و سینمایی با ظرفیت 1380 نفر هستند.

3. Oasis of the Seas

Oasis of the Seas اولین کشتی در کلاسی است که در خصوص قبلی به آن اشاره نمودیم. رویال کاریبین برای ساخت این کشتی 1.4 میلیارد هزینه نموده بود. این کشتی در زمان عرضه خود در سال 2008 بزرگترین کشتی دنیا بود. Oasis of the Seas با اینکه از نظر همه ویژگی ها با کشتی همکلاسی پیشین خود در این فهرست تفاوتی ندارد، اما از لحاظ طول 50 میلی متر از آن کوتاه تر است. البته گفته می گردد که طول این کشتی ها در مرحله طراحی یکسان بوده، اما به علت تغییرات کوچکی در دمای فولاد مورد استفاده در ساخت کشتی با این تفاوت غیرعمدی روبرو شده ایم.

4. Utopia of the Seas

کشتی Utopia of the Seas در حال حاضر دومین کشتی بزرگ دنیا است. این کشتی در 19 جولای 2024 اولین سفر رسمی خود را انجام داد. این کشتی آخرین کشتی عرضه شده در کلاس Oasis و اولین کشتی این کلاس است که با سوخت ال ان جی کار می نماید. با اینکه شرکت رویال کاریبین از خیلی از جوانب از رقبای خود با اختلاف زیاد پیش است، اما بکارگیری دیرهنگام سوخت ال ان جی به وسیله آن نشان می دهد که این شرکت از لحاظ ملاحظات محیط زیستی با شرکت هایی مثل MSC Cruises کمی فاصله دارد. برای ساخت این کشتی با گنجایش ناخالص 236 هزار و 473 تن، مبلغ 1.35 میلیارد دلار هزینه شده بود.

5. Wonder of the Seas

شرکت رویال کاریبین در 25 می 2016 با کارخانه کشتی سازی STX France که حالا Chantiers de lAtlantique نام دارد، قراردادی را برای ساخت پنجمین کشتی در کلاس Oasis امضا کرد؛ این کشتی Wonder of the Seas بود. این کشتی که برای رویال کاریبین 1.35 میلیارد دلار هزینه به همراه داشت، 235 هزار و 600 تن گنجایش ناخالص دارد. Wonder of the Seas اولین سفر رسمی خود را در سال 2022 انجام داد. این کشتی حداکثر 7084 مسافر را می تواند در خود جا دهد و از این نظر یکی از بزرگترین کشتی های کروز دنیا است.

6. Symphony of the Seas

Symphony of the Seas یکی دیگر از کشتی های کلاس Oasis رویال کاریبین است. ساخت این کشتی که در کارخانه کشتی سازی STX France فراوری شده، 1.35 میلیارد دلار هزینه برده بود. Symphony of the Seas با گنجایش ناخالص 228 هزار و 81 تن مانند بسیاری از کشتی های شاخص این شرکت بسیار بزرگ است و در 18 عرشه خود می تواند حداکثر 6680 مسافر و 2200 خدمه را جا دهد. این کشتی کروز در آپریل 2018 اولین سفر رسمی خود را شروع کرد. از امکانات قابل توجه آن می توان به 22 رستوران، 24 استخر، یک پارک آبی مخصوص بچه ها، یک میدان اسکیت سواری، یک زمین بسکتبال و 2 دیوار سنگ نوردی اشاره نمود.

7. Harmony of the Seas

آخرین کشتی کلاس Oasis این فهرست Harmony of the Seas است. این کشتی با اینکه ساختش مثل موارد قبلی 1.35 میلیارد دلار برای رویال کاریبین خرج برداشته، اما چون گنجایش ناخالصش حدود 1100 تن از کشتی پیشین کمتر است، آن را در جایگاه پایینتری به نسبت Symphony of the Seas در این فهرست قرار داده ایم. این کشتی با 2747 کابین خود می تواند 6687 مسافر را به علاوه 2200 خدمه در خود جا دهد. البته گزینه های تفریح Harmony of the Seas کمابیش مثل مورد پیشین است و به همین دلیل نیازی به بازگویی ندارند. ساخت این کروز در سال 2014 در STX France شروع شده بود تا برای اولین سفر رسمی خود در می 2016 به مقصد ساوت همپتون به خوبی آماده گردد.

8. MSC World Europa

MSC World Europa که پرهزینه ترین کشتی شرکت MSC Cruises است، در عین حال یکی از کشتی های کروزی هم هست که از سوخت سبز استفاده می نمایند. MSC World Europa با یکی از تمیزترین سوخت های دریایی، ال ان جی، کار می نماید که این مورد علاوه بر فناوری های سبز نوآورانه بکاررفته در ساخت آن باعث شده تا با نوع جدیدی از کشتی های کروز در زمینه ملاحظات زیست محیطی طرف باشیم. این ویژگی های محیط زیستی منحصر به فرد در بالا رفتن هزینه ساخت این کشتی بی تاثیر نبوده اند و بخشی از هزینه 1.255 میلیارد دلاری ساخت آن را شامل می شوند. مراسم نامگذاری MSC World Europa در 29 جون 2020 برگزار شده بود. این کشتی 153 هزار و 518 تن گنجایش ناخالص دارد و در 22 عرشه آن 5079 مسافر و 1413 خدمه می توانند اقامت داشته باشند.

9. MSC World America

همانطور که تا به حال احتمالا متوجه آن شده اید، کشتی های مختلف یک کلاس معمولا با هزینه ساخت و امکانات مشابه فراوری می شوند و این موضوع برای MSC World America هم صادق است. این کشتی 1.255 میلیارد دلاری در آپریل 2025 اولین سفر رسمی خود را انجام داد. این کروز تنها دومین کشتی ساخته شده در کلاس World شرکت MSC است، اما این شرکت 2 کشتی دیگر را هم برای این کلاس درنظر دارد. از لحاظ امکانات این کشتی شباهت زیادی به MSC World Europa دارد و به نوعی نسخه آمریکایی آن محسوب می گردد.

10. Norwegian Epic

شرکت نروژی Norwegian Cruise Line گرانقیمت ترین کشتی کروز خود به نام Norwegian Epic را در سال 2010 روانه بازار کرد. یکی از نکات جالب درباره این کشتی این است که سی و چهارمین آتش بازی 4 جولای شرکت میسیز (Macys, Inc) که در آمریکا از اهمیت بالایی برخوردار است، روی این کشتی اجرا شده بود و نمایش تلویزیونی 1 ساعته این جشن از کانال NBC این کشور پخش شد. این کشتی 1.2 میلیارد دلاری یکی از بزرگترین پارک های آبی و کابین های تک نفره کروز دنیا را به خود اختصاص داده. Norwegian Epic با گنجایش ناخالص 155 هزار و 873 تن می تواند 4228 مسافر را در خود جا دهد. این کروز در سال 2020 نوسازی شد تا بتواند جوابگوی نیازهای روز مسافرین باشد.

11. AIDAnova

AIDAnova اولین کشتی از کلاس Excellence شرکت AIDA Cruises است که با مبلغ 1.1 میلیارد دلار در کارخانه کشتی سازی میر ورفت آلمان ساخته شده بود. این کشتی که در دسامبر 2018 عرضه شده اولین کشتی کروز دنیا بود که می توانست به صورت کامل با سوخت ال ان جی کار کند؛ البته فری بزرگ MS Viking Grace در سال 2012 این افتخار را برای آن دسته از وسایل حمل و نقل دریایی به دست آورده بود. گنجایش ناخالص AIDAnova به 183 هزار و 900 تن می رسد و بیش از 2600 کابین مسافر آن توانایی اقامت دادن به 6600 مهمان را دارند. این کشتی تا 1500 خدمه را هم در خود جا می دهد. از امکانات این کشتی آلمانی می توان به 17 رستوران، 23 بار، یک اسپای لوکس و یک سینمای 360 درجه اشاره نمود.

12. Norwegian Prima

کشتی Norwegian Prima از کلاس Prima از سال 2022 فعالیت خود را شروع نموده است. این کشتی 1.1 میلیارد دلاری اولین و گرانقیمت ترین کشتی در کلاس خود می باشد. Norwegian Prima با گنجایش 143 هزار و 535 تنی خود می تواند 3099 نفر را علاوه بر 1506 خدمه اش در خود جا دهد. این کشتی از لحاظ امکانات بی شباهت به نسخه بروزشده Norwegian Epic نیست، اما عرضه اش با هیاهوی تبلیغاتی مشابه کشتی پیشین همراه نبود. خواننده معروف آمریکایی، کیتی پری، اسپانسر Norwegian Prima بود.

13. MSC Meraviglia

MSC Meraviglia رهبر کلاس Meraviglia شرکت MSC است که به وسیله STX France ساخته شده بود. هزینه فراوری هر کشتی در این کلاس حدود 1 میلیارد دلار است و این کشتی جز مبلغ 10.2 میلیارد دلاری بود که این شرکت برای فراوری 11 کشتی تا سال 2026 سرمایه گذاری نموده بود. MSC Meraviglia که اولین سفر رسمی خود را در جون 2017 انجام داده بود، در زمان عرضه خود چهارمین کشتی کروز بزرگ دنیا بود و تنها پشت سر کشتی های کلاس Oasis رویال کارابین قرار داشت. این کشتی که 171 هزار و 598 تن گنجایش ناخالص دارد، می تواند در 15 عرشه مسافر خود 4500 مهمان را جا دهد. تعداد خدمه آن هم 1536 نفر است.

14. MSC Bellissima

همانطور که پیشتر به آن اشاره شد، ساخت کشتی های کلاس Meraviglia هر کدام حدود 14 میلیارد دلار هزینه برد و MSC Bellisima بعنوان دومین کشتی این کلاس هم از این قاعده مستثنا نیست. این کشتی که ساخت آن در نوامبر 2017 شروع شده بود، اولین سفر رسمی خود را در مارچ 2019 انجام داد. MSC Bellisima هم مانند همکلاسی دیگر خود به وسیله STX France ساخته شده بود. این کشتی مانند مورد قبلی 171 هزار و 598 تن گنجایش ناخالص و 4500 نفر ظرفیت مسافر دارد. از لحاظ امکانات هم این کشتی بسیار شبیه MSC Meraviglia است.

نتیجه گیری:
نگاهی به فهرست گران ترین کشتی های کروز دنیا، تصویری شفاف از رقابت شدید میان شرکت های بزرگ دریایی برای تسلط بر بازار سفرهای لوکس را نشان می دهد. این رقابت، نه تنها در مقیاس و هزینه ساخت کشتی ها، بلکه در نوع سوخت های مورد استفاده، امکانات رفاهی بی نظیر، و توجه به الزامات محیط زیستی مشهود است. در حالی که رویال کاریبین با ناوگان عظیم و فناوری های پیشرفته خود پیشتاز است، شرکت هایی همچون MSC Cruises و Norwegian Cruise Line نیز با تاکید بر نوآوری و طراحی های خاص سهم بزرگی از بازار را به خود اختصاص داده اند. در نهایت، این کشتی ها تنها وسیله ای برای جابجایی مسافر نیستند، بلکه تجلی آرمان های بشر در ساخت سازه هایی شناور هستند که بتوانند سفری رویایی، ایمن و پایدار را برای هزاران نفر رقم بزنند. اگر روزی قصد سفر با یکی از این کشتی های غول پیکر را داشتید، حالا می دانید که پشت هر متر از فضای آن، میلیاردها دلار سرمایه گذاری، سال ها طراحی و مهندسی و رقابتی بی وقفه برای فتح دریاها نهفته است.

انتشار: 21 اردیبهشت 1404 بروزرسانی: 21 اردیبهشت 1404 گردآورنده: masuodsms.ir شناسه مطلب: 2293

به "گران قیمت ترین کشتی های کروز دنیا؛ کدام شرکت ها بیشترین سرمایه گذاری را روی کشتی های تفریحی انجام داده اند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گران قیمت ترین کشتی های کروز دنیا؛ کدام شرکت ها بیشترین سرمایه گذاری را روی کشتی های تفریحی انجام داده اند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید